כסף וצרכנות

הלוואות חדשות בערבות המדינה: מי יהיו זכאים להטבה?

ועדת הכספים אישרה הקמת קרן הלוואות לעסקים קטנים ובינונים. ההקמה מגיעה לקראת תום פעילות הקרן הקיימת, ובמסגרת כך אושרה הקצאת ערבות מדינה בהיקף כולל של 540 מיליון שקל אשר ימונפו על-ידי נותני האשראי שישתתפו בקרן להלוואות בסכום כולל של עד 6  מיליארד שקל
מערכת ice | 
הלוואה מקרן פנסיה (צילום pexels)
ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר, אישרה היום (שני) את "הצעת אישור מסגרת ערבות מדינה לקרן הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים", המעגנת הקמת קרן ערבות מדינה, לקראת תום תקופת הפעילות של הקרן הקיימת.
בדברי ההסבר להצעה, מצוין כי עסקים קטנים מהווים כ-99.5 מהעסקים הרשומים בישראל, והם מעסיקים כ-61% מכלל המועסקים במגזר העסקי- ותורמים כ-54% מהתוצר במגזר העסקי אף על פי כן, הם זוכים רק לכ-23%  מהאשראי הבנקאי העסקי, וכי נוכח כך, עסקים אלה מתקשים לעיתים להעמיד את הבטוחות הנדרשות על ידי הבנקים לצורך קבלת האשראי, וכן לשלם את הריביות הגבוהות הנדרשות מהם במהלך העסקים הרגיל, ולכן מתקשים להשיג את המימון הנדרש להם לפעילות שוטפת ולצמיחה.
 
על רקע כך, למעלה מ-20 שנה מפעילה המדינה קרנות למתן הלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים בישראל. כך מצוין בבקשה כי לקראת סיום פעילותה של הקרן אשר הוקמה בשנת 2016, בחודש אוגוסט 2022, בכוונת משרד האוצר להקים קרן חדשה להעמדת הלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים מכספיהם של הבנקים וגופי אשראי חוץ-בנקאי בישראל.
עוד צוין, כי במטרה להגדיל את התחרות בשוק האשראי ואת היצע האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, ישולבו נותני אשראי מכל הסוגים בקרן שתוקם, בהם בנקים, חברות כרטיסי אשראי, נותני אשראי חוץ בנקאי בעלי רישיון מורחב ומפעילי מערכת לתיווך באשראי בעלי רישיון מורחב (P2P). במסגרת הקרן שהוקמה במרץ 2016 פועלות ארבע שותפויות של בנק וגופים מוסדיים: בנק לאומי ומנורה מבטחים; הבנק הבינלאומי ומיטב דש; בנק מרכנתיל דיסקונט וקרן עמיתים; בנק מזרחי טפחות, הפניקס ואלטשולר שחם.
הקרן צפויה לקום במתכונת דומה לזו של הקרן הפועלת כיום, שבמסגרתה מועמדות הלוואות לעסקים קטנים (בעלי מחזור של עד 25 מיליון שקל בשנה) ועסקים בינוניים (בעלי מחזור הנע בין 25 מיליון שקל ועד 100 מיליון שקל), כאשר המדינה תהיה ערבה לכל הלוואה בשיעור שייקבע במסגרת תנאי הקרן, ועד לסכום ההגנה הכולל שיינתן לכל נותן אשראי. ההלוואות שיועמדו במסגרת הקרן יינתנו לצרכי הון חוזר, הקמת עסקים והשקעה, "ויסייעו לעסקים למצות את פוטנציאל ההתפתחות שלהם ואת תרומתם לתעסוקה ולתוצר, לטובת הכלכלה הישראלית, ותסייע להם לתמוך בפעילותם כחלק מניהול הכלכלה לצד משבר הקורונה" לשון הבקשה.
במסגרת אישור הבקשה, אישרה הוועדה הקצאת ערבות מדינה בהיקף כולל של 540 מיליון שקל עבור הקרן להלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים, כאשר סכום זה ימונף על-ידי נותני האשראי שישתתפו בקרן , כך שיינתנו באמצעותו הלוואות בסכום כולל של עד 6  מיליארד שקל. נציגי האוצר העריכו כי הקרן תחל את עבודתה בתוך כחודשיים. על רקע תלונות כי ישנם יועצים אשר מנצלים את מצבם הקשה של העסקים בעת הליך בקשת האשראי, הודיע יו"ר הוועדה כי יקיים דיון נפרד בנושא.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה