כסף וצרכנות

פחות מכסים ופחות עלויות: מה הבשורה האמיתית ברפורמת החקלאות?

אמנם לא כל המכסים יופחתו, אבל התמיכה בחקלאים תוגדל והם יזכו לרשת ביטחון במאות מיליוני שקלים וגם העלויות שלהם באחזקות עובדים תרד משמעותית
מערכת ice | 
תמיכה בחקלאים (צילום vecteezy, unsplash, פלאש 90)
החקלאים מרוצים? ההצבעה על ביטול צווי המכס בוטלה הערב (שני) וההסכם בחקלאות נחתם, זאת לאחר שמשרד החקלאות חתם רשמית וסופית על הסכם עם נציגי החקלאים שיאפשר את המשך קידום הרפורמה בחקלאות למרות התפרקות הכנסת.
אז מה כולל למעשה ההסכם? הייבוא לישראל ייפתח בצורה הדרגתית בעבור פירות וירקות בודדים, כאשר החקלאים יזכו לרשת ביטחון עם תמיכה ישירה בהיקף של 700 מיליון שקלים בסך הכל.
בין היתר גם נקבע כי יבוטלו מרבית האגרות על עובדים זרים שעומדת כיום על 1,200 שקל והסכום עצמו יופחת. כמו כן, יעלו במסגרת ההסכם את הסכום שמותר לחקלאי לנכות בגין מגורי העובדים.
 
מי שיקבע את התקנות בתחום הגנת הצומח יהיו אנשי משרד החקלאות והמנגנון יופקע מ מהחקלאים. הכנסת תאשר זאת כשהתקנות יובאו מולה לאישור. במקביל, הוסכם שהממשלה תעביר את חוק 'סימון ארץ המקור' שמחייבת את ציון ארץ המוצא של המוצר וכן את חוק עידוד השקעות הון בחקלאות.
שר החקלאות עודד פורר בירך על ההסכם החדש: "כולם הבינו שהם חייבים להיכנס מתחת לאלונקה במאבק ביוקר המחייה. חברי הכנסת יחזרו בהם מהבקשה לבטל הורדת המכסים, החקלאות תזכה בתמיכה משמעותית לעידוד השקעות הון, חדשנות ומו"פ ואזרחי ישראל יזכו בתוצרת חקלאית מגוונת, זולה יותר ולאורך כל השנה".
יו"ר התאחדות האיכרים ונשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, הוסיף: "מדובר בהסכם היסטורי לענף החקלאות לאחר משא ומתן אינטנסיבי וקשה. ההסכם מצמצם את הפערים העמוקים שהיו בינינו לבין משרד האוצר ומקנה כלים לחקלאים, המתקרבים לתחרות הוגנת, אך גם הם ייבחנו לאורך זמן. ההסכם יוריד נטל כבד מכתפי החקלאים ויאפשר למדינת ישראל לשמר את הביטחון התזונתי בכל הקשור לענף הצומח". אמיתי הוסיף: על אף ההסכם, ככל שהממשלה לא תשכיל לטפל במקביל בריכוזיות בענף הקמעונאי/סיטונאי, לא בטוח שנראה הוזלה לצרכנים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה