דיגיטל וטק

ג'ף בזוס עוצר את תוכנית החלל האמריקאית בגלל מאסק

המיליארדר שחזר לאחרונה מהחלל הגיש תביעה נגד סוכנות החלל האמריקאית, על כך שבחרה את המתחרה שלו, שמעולם לא טס לחלל, להטיס את האסטרונאוטים האמריקאים הבאים לירח
יאיר מור |  7
אילון מאסק, ג'ף בזוס (צילום ויקיפדיה, freepik, פייסבוק/ג'ף בזוס)
צעד קטן לאדם, עיכוב ענק לאנושות: Blue Origin, חברת החלל של מייסד אמזון ג'ף בזוס, הגישה אתמול (ב') תלונה לבית משפט פדרלי בארה"ב, בתביעה להוציא צו השהיה לתוכנית החלל של נאס"א. הסיבה: בחירתה של סוכנות החלל לחתום על חוזה בלעדי עם חברת החלל המתחרה, SpaceX, של היזם אילון מאסק.
התביעה הזו היא המשך ישיר לסכסוך של בזוס מול סוכנות החלל האמריקאית והיזם הדרום-אפריקאי. בתחילת השנה הודיעה נאס"א כי בחרה ב-SpaceX כחברה היחידה שאותה תשכור הסוכנות כדי להטיס אסטרונאוטים אמריקאים לירח בשנת 2024, לראשונה מאז 1972. זאת לאחר מכרז ארוך בו השתתפו שלוש חברות ובמהלכו הביעה הסוכנות כוונה לבחור מתוכן שתי מנצחות. הסיבה לשינוי היתה חוסר בתקציב למימון שני חוזים נפרדים, וההצעה המנצחת של SpaceX היתה הנמוכה ביותר – 2.9 מיליארד דולר, לעומת 5.9 מיליארד בהצעה של Blue Origin.
מייד עם היוודע התוצאות הגישה החברה של בזוס ערעור למשרד לאחריותיות ממשלתית (GAO), בטענה שנאס"א אפשרה לחברה של מאסק לשנות את הצעתה להצעה זולה יותר לאחר ההגשה – הזדמנות שלא ניתנה למתחרות האחרות במכרז. לאחר שלושה חודשי חקירה, במהלכם עוכבה תחילת ביצוע החוזה המנצח, פסל GAO את טענות Blue Origin.
בזוס, מצידו, הוציא מכתב פומבי לנאס"א, ובו הציע להשוות את הצעת SpaceX על ידי ויתור על גובה ההפרש (2 מיליארד דולר) למשך השנתיים הקרובות, עד ל"השגת תקציבים מתאימים" בקונגרס. לאחר שגם המכתב הזה לא עבד, כאמור, הוגשה תביעה משפטית, שדובר מטעם החברה אמר לאתר The Vege כי מטרתה "לתקן את הפגמים בתהליך הגשת ההצעות שהיו ב(מכרז) מערכת הנחיתה האנושית של נאס"א. אנו מאמינים בכל ליבנו כי הבעיות שזוהו בהגשה ובתוצאותיה חייבות להיענות כדי להשיב את ההוגנות, ליצור תחרות ולהבטיח חזרה בטוחה לירח עבור אמריקה". מקור בחברה הוסיף כי החברה דרשה להוציא צו עיכוב לתוכנית של נאס"א ו-SpaceX עד לסיום ההליכים המשפטיים בתלונתה, מה שצפוי לעכב את חזרת ארה"ב לירח לפרק זמן משמעותי.
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    אין מה לחפש שם (ל"ת)
    ET 04/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    אמא
    ז 08/2021/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה המיליארדר הכי ילדותי שראיתי בחיים
    סגור
  • 5.
    על מה הוא מדבר?
    פחחח 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    Spacex טסה לחלל כל שני וחמישי, בין אם כדי להביא לשם לווינים ובין אם לשלוח אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית
    סגור
  • 4.
    הוא צודק
    ירון 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אוטומטית נתנו את החוזה לספייס אקס כי חצי מהעובדים שלהם שייכים לנאסא וזה לא הוגן צריך להיות מכרז פתוח שכולם יכולים להציע עיצוב משלהם ואז לבחור את ההכי טוב
    סגור
  • 3.
    ממממממ
    ממממ 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    7 2
    מישהו פה ממורמר, תמצא מתחרה בlevel שלך יא טמבל
    סגור
  • 2.
    אף פעם לא טסה לחלל?
    מתן 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    6 1
    ל-spacex יש כבר יותר ניסיון מnasa לשיגורים לחלל. אולי אולי הם דיברו על טיסה לירח, וגם שם לblue origin אין ניסיון (למעשה אין להם ניסיון כמעט בכלל בטיסות לחלל). בקיצור בזוס לא יודע להפסיד ובא בגישה של "אם אני לא זוכה אז כולם מפסידים"
    סגור
  • 1.
    עגיג7ד
    חלל 08/2021/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה עיכוב מסוכן, אסור שסין תלך לחלל ראשונים
    סגור