דיגיטל וטק

כך תשמרו על פרטיות המידע שנמצא בסמארטפון שלכם

למרות הסיפורים האחרונים על החדירות למכשירי טלפון אישיים, אנשים עדיין שבויים בתודעה שזה לא שייך אליהם, ואין להם ממה להיזהר. מומחה הסייבר שרון קספר מסביר מדוע יש להיזהר וכיצד לעשות זאת
שרון קספר |  1
שרון קספר (צילום אביב גוטליב, pixabay, freepik)
הפרסומים בתקופה האחרונה אודות פריצות לטלפונים חכמים, התקנת תוכנות ריגול (רוגלות) וגניבת מידע אישי, העלו את נושא השמירה על הפרטיות לשיח ציבורי, וטוב שכך.
בטלפון הנייד שמורים סרטונים ותמונות שצילמנו וששלחו אלינו, תכתובות במייל וב-WhatsApp, מסמכים רפואיים, מצב כלכלי, קודים וסיסמאות, מידע לגבי בני משפחה ועוד הרבה מידע אישי. זו זכותנו החוקית שכל המידע האישי שלנו יישמר ולא יוכל לשמש כנגדנו, אלא כמובן אם הגישה אליו נעשית באופן חוקי.
כשאני מדבר עם אנשים בשנים האחרונות על נושא שמירה על הפרטיות, אני נתקל בתגובה די קבועה הכוללת משפטים כמו "מה יש לי להסתיר?" או "את מי כבר מעניין המידע שלי?" זו שאלה לגיטימית וברובה נכונה כל עוד מדובר על ארגוני ביון, אבל צריך לזכור שישנם עוד כמה וכמה גורמים שהיו שמחים להניח את ידם על המידע האישי שלכם. רוצים כמה דוגמאות?
- ארגוני פשיעת סייבר ישמחו להגיע למידע אישי שלכם כמו סיסמאות לחשבונות ותמונות מביכות כדי לגנוב כסף או לנסות לסחוט אתכם.
- צבאות זרים שינסו לאתר מידע עסקי ומקצועי לצורך הדלפת מידע רגיש של הארגון בו אתם עובדים או אף לצורך תקיפת הארגון בסייבר.
- חוקרים פרטיים מטעם חברות או אנשים פרטיים עלולים לחפש במכשירכם מידע שישמש כנגדכם בתהליכי תביעה, גירושין וכדומה.
- גורמים פליליים עם כוונות זדוניות יכולים לאסוף עלינו ועל משפחתנו מידע מתכתובות ומיקומי GPS. 
 
בכדי לשמור את המכשיר שלנו נקי מווירוסים ותוכנות ריגול, מומלץ להטמיע מספר הרגלים חשובים: בדיקת עדכונים למכשיר עצמו ולאפליקציות המותקנות בו. התקנת אפליקציות רק מחנויות האפליקציות הרשמיות ולא מקישורים שנשלחו אלינו.
ניזהר מהודעות פישינג ונקפיד שלא ללחוץ על קישורים בהודעות שקיבלנו. במקום לחיצה על קישור נגיע ביוזמתנו לאתר הרצוי. נפעיל אימות דו-שלבי בחשבונות השונים ונקטין בכך את הסיכון לגניבת זהות. אם קיים חשש שמכשירם כבר נדבק בנוזקה, ישנן פעולות שנוכל לבצע כדי לנקות את המכשיר.
הדרך היעילה ביותר תהיה להחזיר את הטלפון שלנו להגדרות היצרן (Factory reset), כלומר למצבו ביום רכישתו. איך עושים את זה? מומלץ להיעזר בגוגל או בספק הסלולר שלכם לליווי בביצוע הפעולות. קודם כל דואגים לגבות את המידע הקיים כמו שיחות ה-WhatsApp, תמונות, סרטונים ומסמכים חשובים ששמורים על המכשיר. חשוב גם לוודא שיש לכם את סיסמאות הגישה לחשבון הגוגל או האפל שלכם.
לאחר מכן נכנסים להגדרות המכשיר. באייפון נכנסים לאפליקציית "הגדרות", בוחרים ב"כללי" ואז ב"העברת או איפוס ה-iPhone". באנדרויד נכנסים לאפליקציית "הגדרות", בוחרים "מערכת" ואז ב"אפשרויות איפוס". בסיום הפעולה מזדהים מחדש באמצעות חשבון הגוגל או האפל ומתקינים אפליקציות שבאמת יש לנו שימוש בהן.
עכשיו מוטלת בפניכם הבחירה אם לפעול באופן אקטיבי לשמירה על פרטיותכם או לקוות לטוב. אני כבר בחרתי.
הכותב הוא מנהל תחום מודעות סייבר בבנק הפועלים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תודה
    רפי 03/2022/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מעניין מאוד. תודה על העצות
    סגור