דיגיטל וטק

כך הפך אילון מאסק את הטיסות לחלל לזולות מאי פעם

בעבר השקיעה נאס"א סכום שמשתווה למאות מיליארדי דולרים של היום על מנת להנחית אסטרונאוטים על החלל, אך כעת, חברות סטארט-אפ דוגמת  SpaceX של האיש העשיר בעולם, חוללו מהפכה בשוק. זו הסיבה
מערכת ice |  4
אילון מאסק (צילום unsplash, אינסטגרם/ אילון מאסק)
ב-21 בדצמבר 2021, רקטת Falcon 9 של SpaceX שיגרה קפסולת מטען על מנת להעביר אספקה ומתנות לחג המולד לאסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית. שמונה דקות בלבד לאחר ההמראה, השלב הראשון של הרקטה חזר לכדור הארץ ונחת על אחת מספינות המל"טים של SpaceX באוקיינוס האטלנטי. זה סימן את הנחיתה ה-100 המוצלחת של החברה שבבעלותו של אילון מאסק.
חברות אחרות כמו Blue Origin של ג'ף בזוס ו-Ball Aerospace, גם SpaceX מתכננת ובונה חלליות חדשניות שמאיצות את משלוח החלל על ידי הפיכתו של התהליך לשגרתי ובמחיר סביר יותר. אבל כמה עולה לשגר רקטת מטען לחלל, ואיך העלות הזו השתנתה במהלך השנים?
המאה ה-20 התאפיינה בתחרות בין שני יריבות המלחמה הקרה, ברית המועצות וארצות הברית, מי מבניהן תצליח לייצר יכולת טובה ויעילה יותר לטיסות לחלל. המרוץ לחלל הוביל להתקדמות טכנולוגית גדולה, אך החידושים הללו הגיעו גם בעלות גבוהה. לדוגמה, במהלך שנות ה-60 נאס"א הוציאה 28 מיליארד דולר כדי להנחית אסטרונאוטים על הירח, עלות המשתווה לכ-288 מיליארד דולר בדולרים מותאמי אינפלציה בימינו.
בשני העשורים האחרונים, חברות סטארט-אפ חלל הוכיחו שהן יכולות להתחרות מול קבלני תעופה כבדי משקל כמו בואינג ולוקהיד מרטין. כיום, שיגור רקטת SpaceX יכול להיות זול ב-97% מעלות נסיעת סויוז רוסית בשנות ה-60. ומה המפתח להורדת העלות אתם שואלים? ובכן, מאיצי רקטות SpaceX בדרך כלל חוזרים לכדור הארץ במצב טוב מספיק כדי שניתן יהיה לשפץ אותם, מה שחוסך כסף ועוזר לחברה לדרוש מחיר גבוה יותר על פנים המתחרים.
למרות שהתחרות הורידה את מחירי טיסות המטען, תחבורה אנושית בחלל עדיין יקרה. במהלך 60 השנים האחרונות, בערך 600 אנשים טסו לחלל, ורובם המכריע היו אסטרונאוטים ממשלתיים.
עבור טיול ב-SpaceShipTwo של Virgin Galactic וב-New Shepard של Blue Origin, מושבים עולים בדרך כלל בין 250,000 ל-500,000 דולר. ישנן גם טיסות שמכניסות מעל 50 מיליון דולר עבור מושב.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    השטוחיסטים בפאניקה
    מירב 06/2022/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יותר ויותר אנשים מגיעים לחלל והם מאבדים את החרטוט שמאחד אותם כל ההזויים. מה יעשו עוד מעט? יש לכם ד"ש מאיתן סטיבה (:
    סגור
  • 1.
    עובדים על כולכם.
    פחחחחח 06/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 4
    הארץ שטוחה.
    סגור
  • כן כן ברור, חברות ישקיעו מליארדים
    למופרע הנפש 06/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק כדי שמה? לעבוד עליכם לטובת מה? מליוני מדענים ומחקרים בעולם, מליארדי דולרים על רקטות ומתקני שיגור, עשרות אלפי עובדים בתחום רק כדי לעבוד עליכם. כי על כדור משלמים יותר מיסים מפיצה מרחפת. ברוררר חחחחח
    סגור
  • לא לשכוח לקחת את התרופה היומית
    שפוי 06/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תרופות פסיכיאטריות בהחלט עוזרות.
    סגור