דיגיטל וטק
הנבחרת עלתה למגרש עם ספונסר מאוד מפתיע
נוכל ניצל את אחד מאירועי הספורט הנצפים ביותר בעולם כדי למשוך קהל לאפליקציה הבלתי חוקית שלו על ידי הענקת חסות לנבחרת שהיתה נואשת לעוד קצת כסף
נבחרת אפגניסטן בקריקט כבר ידעה שהיא לא עומדת לנצח את גביע אסיה 2022 – אירוע שנערך כל שנתיים, ובחודשים אוגוסט-ספטמבר האחרונים נערך באיחוד האמירויות. היא הפסידה לפקיסטן כשבוע לפני הגמר, ונשאר לה רק משחק אחרון מול הודו כדי לקבוע את הניקוד הסופי שלה.
דווקא ברגע הזה, היא ביצעה פתאום מהלך תמוה מאוד: איגוד הקריקט של אפגניסטן הודיע שהוא מצרף נותן חסות (ספונסור) נוסף לנבחרת "למשחקים הנותרים" – כלומר, זה שייערך למחרת מול הודו. נותן החסות, שלפי הציות של האיגוד נבחר לאחר מו"מ, הוא PikaShow ("פיקה-שואו", משחק מילים על "פיקאצ'ו", כמובן).
הציוץ של האיגוד הגדיר את פיקה-שואו כ"פלטפורמה דיגיטלית להזרמת וידאו" – אבל הניסוח המולבן הזה מסתיר מציאות יותר שחורה מאפורה: מדובר באפליקציה פיראטית שמעניקה לגולשים גישה חינמית לתכנים של ערוצי טלוויזיה חיים ושירותי VOD שאמורים לעלות כסף, ומציגה על גביהם פרסומות כדי לגרוף הון תועפות.
News: Apart from Marhaba Cars Auction, the Pika Show Digital Video Streaming Platform is the Afghanistan team's next sponsor for the remaining games in the Asia Cup 2022. #AfghanAtalan | #AsiaCup2022 pic.twitter.com/KP2UHKwqd7
— Afghanistan Cricket Board (@ACBofficials) September 7, 2022
הציוץ של האיגוד הגדיר את פיקה-שואו כ"פלטפורמה דיגיטלית להזרמת וידאו" – אבל הניסוח המולבן הזה מסתיר מציאות יותר שחורה מאפורה: מדובר באפליקציה פיראטית שמעניקה לגולשים גישה חינמית לתכנים של ערוצי טלוויזיה חיים ושירותי VOD שאמורים לעלות כסף, ומציגה על גביהם פרסומות כדי לגרוף הון תועפות.
ואכן, למשחק מול הודו, שבו הפסידה אפגניסטאן, עלו שחקניה עם חולצות ששם האפליקציה – שזמינה למכשירי אנדרואיד, אך לא מחנות האפליקציות הרשמית של גוגל אלא כהורדה ישירה מהאתר, כמו גם למחשבים – מופיע בהן על הגב והשרוולים.
לפי נתוני חברת ניתוח הרשת הישראלית סימילארווב, המהלך השתלם בענק: בחודש ספטמבר, החודש בו שימשה האפליקציה ספונסורית של נבחרת אפגניסטאן, עלתה התעבורה באתר שלה ב-25%. זה לא מפתיע, בהתחשב בעובדה שקריקט הוא הספורט הנצפה ביותר באסיה ובדרום אפריקה – ובפרט בהודו, המדינה השנייה בגודל אוכלוסייתה בעולם. לפי הערכות, רק בשבוע הראשון של התחרות צפו 200 מיליון איש.
Wicket no. 2 for Afghanistan, courtesy of a direct hit by @iamnajibzadran 👊 👊@FakharZamanLive gone for 5 to leave 🇵🇰 at 18/2.#AfghanAtalan | #AsiaCup2022 | #AFGvPAK pic.twitter.com/ad9P28FMcz
— Afghanistan Cricket Board (@ACBofficials) September 7, 2022
לפי נתוני חברת ניתוח הרשת הישראלית סימילארווב, המהלך השתלם בענק: בחודש ספטמבר, החודש בו שימשה האפליקציה ספונסורית של נבחרת אפגניסטאן, עלתה התעבורה באתר שלה ב-25%. זה לא מפתיע, בהתחשב בעובדה שקריקט הוא הספורט הנצפה ביותר באסיה ובדרום אפריקה – ובפרט בהודו, המדינה השנייה בגודל אוכלוסייתה בעולם. לפי הערכות, רק בשבוע הראשון של התחרות צפו 200 מיליון איש.
אך המהלך הזה, שלטווח הקצר הביא לאפליקציה משתמשים רבים, עלול להביא כעת לסופה. זאת לאחר שחברת האינטרנט ההודית סטאר, שבבעלות דיסני, לא אהבה לראות במשחק ששידרה פרסומת לפיראטים שגונבים לה את התוכן ומספקים אותו לצופים בחינם. בחודש האחרון היא הגישה תביעה נגד האפליקציה, אך דאגה שגם חברת האם, דיסני, וגם איגוד חברות הסרטים, שבו חברה דיסני, יגישו תביעות נפרדות נגד השירות, כדי לוודא שהרשויות לא יכולות שלא לפעול נגדו.
כעת, שופטת בית המשפט בהודו פְּרַאת'יבַּה סין הוציאה צו המחייב כל חברה שקשורה בדרך כלשהיא לפעילות פיקה-שואו לסייע לעצירתה: ספקיות האינטרנט בהודו חויבו לחסום את הגישה לאתרים שלה, חברות אחסון אתרים חויבו להסיר אותם ולמסור את פרטי החשבונות של המפעיל (שלפי החשד הוא הודי), וחברות אחרות שסיפקו שירותים בתשלום חויבו גם הן למסור כל פרט אודות המפעיל. השימוע למסירת מידע ודו"ח מצב נקבע ל-25 בינואר.
במקביל, הגישה סטאר דרישה להסרת קוד ששימש את האפליקציה מאתר הקוד הפתוח GitHub שבבעלות מיקרוסופט. היא טענה כי מדובר ב"יישום פיראטי עצמאי סורר" ודרשה: "אנא פעלו בזריזות על מנת להסיר או לחסום את הגישה לחומר מפר הזכויות". תוך זמן קצר הקוד אכן הוסר.
מפעילי האפליקציה לא הגיבו לבקשות מצד אתר TorrentFreak, שדיווח על הסיפור.
בטורנט-פריק מציינים כי ניתן להשוות את המהלך לזה של קים שמיץ, הידוע בשם שאימץ לעצמו – קים דוטקום. הגרמני שהקים את אתר MegaUpload, שהיה הגוגל-דרייב של הפיראטים לשיתוף שירים, סרטים וכל דבר אחר, שחרר ב-2011 קליפ רשמי לקידום האתר, שבו הופיעו קניה ווסט, קים קרדשיאן, וויל.איי.אם, אלישה קיז, סנופ דוג, פלויד מייוות'ר וג'יימי פוקס. המהלך עלה לפי הדיווח מיליון דולר וזכה לעשרות מיליוני צפיות – אך שבועות בודדים לאחר מכן תשומת הלב הובילה לפשיטה חסרת תקדים בהיקפה נגד האתר בכל המדינות בהן פעל, והביאה לסגירתו המיידית.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה


