השוק

לקראת שינויים ב-yes? בבזק מחממים את ביטול ההפרדה המבנית

ביטול ההפרדה המבנית בין בזק לחברות הבת עתיד לייצר דרמות לא קטנות: האם ההסתדרות הלאומית תוכל להמשיך לייצג את yes? איך יו"ר ועד בזק הסיר במפתיע את התנגדותו? ואיך תהליך המיזוג ישפיע על עובדי yes? כל הפרטים לקראת פיצוץ אפשרי והודעת בורסה עמומה שמשאירה המון תעלומות לא פתורות
יהודה לוינגר | 
תומר ראבד (צילום אוראל כהן, פלאש 90/ קובי גדעון)
לאחר תקופה ארוכה שהוועדים עצרו את הנהלת בזק מביטול ההפרדה המבנית, מאז כניסתו של תומר ראב"ד לתפקיד היו"ר נערכו שינויים, וועד בזק הסיר לראשונה את התנגדותו למהלך, כאשר על הדרך נחתם הסכם כמעט היסטורי מול ועד yes כדי שלא יתעוררו בעיות מצידם בהמשך התהליך.
נזכיר שבעבר הייתה התנגדות משמעותית של הוועד החזק של בזק, כאשר היו"ר אמר מפורשות כי כל דיון על ביטול ההפרדה המבנית ייערך רק אחרי העברת הבעלות מסרצ'לייט. עתה, למרות המשך הבעלות, הוועד הסיר את התנגדותו באופן מפתיע, במיוחד לאור התנגדות הוועד בכלל לבחירת תומר ראב"ד לתפקיד.
 
המשמעויות לביטול ההפרדה המבנית בבזק ובליעת yes לתוך חברת האם הן רבות ובעלות משמעויות רבות במגוון תחומים. בראשיתה, מה התוכניות של בזק לגבי חברת yes והאם תמשיך לתפקד כחברה עצמאית (כיום מנכ"ל חברות פלאפון ו-yes הוא אילן סיגל) או שחברת yes תהיה מעין שלוחה בתוך חברת האם בזק?
 
בנוסף: מהן המשמעויות של ביטול ההפרדה המבנית בחברת yes? האם עובדי yes ימשיכו לתפקד בכפילות עם עובדי בזק (במגוון תחומים: הנהלה, משבי אנוש, שיווק, מכירות וכדומה), או שמא אנחנו לקראת תהליך התייעלות ב-yes? תשובה עמומה ניתנה לכך בהודעת בורסה עמומה שמשאירה עדיין המון שאלות. 
כך, עוד לפני שניתן בכלל אישור רגולטורי ממשרד התקשורת לביטול ההפרדה המבנית, בבזק כבר החליטו ללכת על מהלך מול ועד yes כדי למנוע פיצוץ אפשרי, וועד yes נעתר לבקשה, אם כי בניסיון לשפר עמדות עבור העובדים שככל הנראה יפוטרו. בוועד בזק גם היו שותפים למהלך, וכאן כבר ברור שאיציק בסלו יו"ר הוועד כבר נתן את הסכמתו, כמו גם אלי כהן יו"ר ועד yes.
מה כולל ההסכם העמום? בשלושה סעיפים מפורט ההסכם בין ההנהלה (על ידי היו"ר תומר ראב"ד, ונזכיר כי המנכ"ל רן גוראון הודיע על פרישתו) ובין ועדי העובדים. 1. יידוע והיוועצות עם נציגות העובדים לפני כל צעד המהווה שינוי מבני במסגרת התהליך.
עוד בהסכם: 2. "הסדרת השלכות הצעדים בתהליך על עובדי החברה ועובדי yes בהסכם קיבוצי או דרך מוסכמת אחרת" - כאן כבר ברור שהוועדים ידרשו פיצוי כלכלי הולם לעובדים שיפוטרו, כפי שניתן לראות מהמשך הסעיף: "כאשר כל צעד בעל השלכות כאמור לא יצא לפועל באופן חד צדדי טרם הסדרתו בסבירות והוגנות בין הצדדים, תוך שמשא ומתן כאמור יכלול גם דרישות להסדרת תמורות כלכליות לטובת העובדים". הוועדים של בזק ו-yes ביקשו וגם קיבלו התחייבות עתידית לגבי מהלכים דומים בכל הקשור לחברות בנות אחרות.
נדבך נוסף שיש לשקול כאן הוא נציגות העובדים של yes שבאופן חריג עמדה איתנה ובצורה עם ההסתדרות הלאומית, וזאת כנגד חברת האם בזק, וגם פלאפון, שהתאגדו תחת ההסתדרות הכללית. האם בליעת yes בחברת האם בזק בעצם אומרת שכלל עובדי yes שיישארו ייאלצו להתאגד תחת ההסתדרות הכללית?
כך או כך בבזק רוו נחת מההסכמה של ועדי העובדים וכתבו: "החברה מאמינה כי הירתמות נציגויות העובדים של החברה ו-yes יוסיפו ויתרמו למאמצי החברה לביטול ההפרדה המבנית בין שתי החברות". זאת אומרת: ההסכמים עם הוועדים, ועוד כמה פיצויים כספיים, יועילו לאישור הרגולטורי המיוחל שיוכל להציף ערך מנכסים בתוך הקבוצה. או במילים אחרות: לצמצם הוצאות ולמקסם רווחים - וייעול עבור בעלי המניות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה