השוק

הבנקים הגדולים בהשקעה מפתיעה: מקימים חברת תעופה חדשה

שלוש קבוצות בנקאיות, שני גופים ביטוחיים, וחברה אחת שמתמחה בשיפוץ מטוסים – חוברים יחד להשקעה לא שגרתית שעשויה להמריא לגבהים
מערכת ice | 
מטוסים בנתבג (צילום תומר נויברג/פלאש 90)
הבוננזה הכלכלי בשוק התעופה בכלל, ובזה הישראלי בפרט, מביא לבשורה מעניינת. שלוש מעצמות הבנקאות בישראל חוברות יחדיו לרכישה מפתיעה: בנק לאומי, בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות, חברו יחדיו להשקעה בתחום התעופה.
על פי כלכליסט, באמצעות זרועות ההשקעה של הבנקים – לאומי פרטנרס, פועלים אקוויטי ומזרחי טפחות אינווסט – הם מתחברים לחברה ייעודית שתתמקד ברכישת מטוסים מדגמים ישנים, שיפוצם והשכרתם לחברות תעופה ברחבי העולם.
לצידם של הבנקים מצטרפים גם הראל ביטוח ושלמה ביטוח – החברה המשפחתית שבשליטת משפחת שמלצר – במהלך שמסתכם בהשקעה כוללת של כ-420 מיליון שקל. החברה החדשה, שתיקרא "אאוריק 2", הוקמה כיוזמה משותפת של קרן ארבל, בניהולו של אמיר הסל, ושל קבוצת וקטור הישראלית, שמתמחה בתפעול ותחזוקת מטוסים.
מדובר בגלגול שני למיזם קודם – "אאוריק 1" – שזכה להצלחה עסקית ולתשואות מרשימות, והוביל כעת להקמת החברה החדשה. ההון ישמש לרכישת שמונה עד עשרה מטוסי איירבאס A320, כאשר קרן ארבל ווקטור ישקיעו כ-30% מהסכום, והיתר יחולק בין שאר המשקיעים.
וקטור, בבעלות אלכס ואפי גרינוולד, מפעילה צי מטוסים בבעלותה, ואף מספקת שירותי "החכרה רטובה" הכוללים גם את הצוותים והתחזוקה. היא מחזיקה מוסך תעופתי בבולגריה ומקיימת פעילות תעופתית דרך חברות־בנות באירלנד, מלטה ובולגריה, בהן Electra Airways ו־Maverick Horizon. החברה־האם פועלת מישראל ומעסיקה למעלה מ־500 עובדים ברחבי העולם.
קרן ארבל עצמה, שהוקמה על ידי הסל לאחר שפרש מהראל, כבר גייסה מיליארדים מאז 2017, והובילה את העסקה באמצעות דמויות מוכרות כמו גבי לב, דייב גל וורד קרין.
המטוסים צפויים לעבור שיפוץ מיד עם רכישתם, כשחוזי החכירה נחתמים מראש ונכנסים לתוקפם לאחר סיום העבודות – לרוב בתוך מספר חודשים. תקופת ההחכרה תימשך כחמש עד שבע שנים, והרווחיות נגזרת מהכנסות החכירה והאפשרות למכור את המטוסים בתום התקופה. לפי המודל של אאוריק, התשואה השנתית המשולבת על ההשקעה מוערכת בין 18% ל־20%.
החברה עתידה להתפרק עם מימוש כל המטוסים בסוף התקופה, והרווחים יחולקו בין כלל בעלי המניות. האם המהלך הזה ימריא לשחקים? על פניו, הסולידיות של המוסדות המעורבים והניסיון של הגופים המובילים בתחום – מאותתים שכן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה