השוק

אילון מאסק איבד 17% - למה לצפות בדוחות טסלה?

הרובוטקסי של טסלה עלה על הכביש ואילון מאסק רץ לנשיאות - מה צפוי בדוחות טסלה ואיך הם ישפיעו על המניה?
רוי שיינמן | 
אילון מאסק (צילום shutterstock)
המשקיעים של טסלה במתח לקראת פרסום הדוחות לרבעון השני, שצפויים להתפרסם הערב אחרי סגירת המסחר. החברה ממשיכה לעורר עניין בשוק לא רק בשל ביצועיה הכספיים, אלא גם בשל השילוב הייחודי בין עולם הרכב, הבינה המלאכותית, המעורבות הפוליטית של המנכ"ל אילון מאסק וכמובן, התקווה העתידית לרובוטקסי שיכבוש את הכבישים.
לפי תחזיות האנליסטים, טסלה צפויה לדווח על הכנסות של כ-22.1 מיליארד דולר, ירידה של כמעט 13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אז רשמה החברה הכנסות של 25.5 מיליארד דולר. גם בשורת הרווח הצפי לא מזהיר - הרווח למניה צפוי לעמוד על 39 סנט בלבד, ירידה חדה לעומת 52 סנט בשנה שעברה. הנתונים האלה מגיעים על רקע ירידה חדה במסירות הרכבים, כשרק 384 אלף רכבים נמסרו ברבעון השני, ירידה שנתית של 13.5%.
אחת הסיבות לכך היא העיכוב בהשקת הדגם הזול שהחברה הבטיחה לשחרר במחצית הראשונה של השנה. הדגם הזול ביותר כיום הוא מודל 3, שמחירו ההתחלתי עומד על כ-43 אלף דולר, הרבה מעל לדגמים של היצרניות הסיניות שחלקן מוכרות רכבים חדשים ב-20 אלף דולר.
כחלק מהאסטרטגיה העתידית, טסלה מתמקדת יותר ויותר בתחום הרובוטקסי. ביוני השיקה החברה שירות כזה באוסטין, טקסס, ולטענת מאסק צפויה להרחיב בקרוב את הפעילות לאזורים נוספים כמו סן פרנסיסקו. ברקע עומד גם יעד שאפתני אחר, להתחיל למכור כמויות משמעותיות של רובוטים דמויי אדם כבר ב-2026.

הבעיה: בזמן שטסלה רק מתחילה בפיילוט, חברות כמו וויימו של גוגל ואפילו אובר חותמות כבר על הסכמים עם יצרניות כמו לוסיד להפעלת צי רכבים אוטונומיים. 
הסביבה הרגולטורית לא מיטיבה עם טסלה בתקופה האחרונה. ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכבים חשמליים, מהלך שאושר כחלק מתוכנית המס של הנשיא טראמפ, עלול לפגוע משמעותית בביקושים, במיוחד לדגמים הזולים יותר. בנוסף, הקונגרס ביטל את הוויתור שהעניק לקליפורניה סמכות מיוחדת לקבוע תקני פליטה מחמירים, סמכות שעל בסיסה טסלה מכרה תעודות פחמן בשווי של כמעט 600 מיליון דולר ברבעון הקודם. לפי תחזיות וולס פארגו, המכירות הללו צפויות להצטמצם ברבעון הקרוב ואף יותר בהמשך.
בנוסף, המכסים שעדיין מוטלים על רכבים וחלקי חילוף מחו"ל ברמה של 25% מכבידים על פעילות החברה בשווקים כמו אירופה וסין. גם תחום האנרגיה, שעד לא מזמן נחשב מנוע צמיחה מרכזי, צפוי לרשום האטה מסוימת, כך לפי ניתוח של קנטור פיצג'רלד.
בינתיים, גם המנכ"ל לא מספק נחת למשיקיעים - כשאילון מאסק שב למרכז הבמה הפוליטית. אחרי שכבר עזב את וושינגטון מוקדם יותר השנה והודיע שיפסיק להיות מעורב בממשל, הוא חזר החודש עם הכרזה דרמטית: הוא שוקל להקים מפלגה עצמאית ולהתמודד לנשיאות.
ההיסטוריה מלמדת שכשמאסק נכנס לפוליטיקה טסלה סובלת. כשהתקרב לטראמפ וזכה למינוי בכיר בממשל כראש המחלקה ליעילות ממשלתית, המניה הגיבה בירידות. רק כשהתרחק מהפוליטיקה המניה שבה לעלות. כעת, האפשרות שהוא יחזור לזירה הפוליטית שוב עלולה להטות את תשומת הלב של מאסק, ומכניסה אי ודאות שמדאיגה את המשקיעים.
בעוד מדדי נאסד"ק ו-S&P 500 ממשיכים לשבור שיאים, בעיקר הודות לבאזז סביב בינה מלאכותית, טסלה נמצאת בפיגור. מתחילת השנה איבדה המניה כ-17.5% מערכה, למרות זינוק של 32% בשנה האחרונה. תמחור המניה נותר גבוה במיוחד, עם מכפיל רווח של כ-180 על תחזיות הרווח לשנת 2025, גבוה במיוחד גם עבור חברות טכנולוגיה.
גם שוק האופציות משדר תנודתיות: החוזים מרמזים כי לאחר הדוחות, המניה עשויה לזוז בכ-7% למעלה או למטה. בארבעת הרבעונים האחרונים המניה זזה בממוצע של 11% אחרי פרסום הדוחות, שלוש פעמים כלפי מעלה ופעם אחת למטה.
טסלה מגיעה לדוחות כשלא מעט שאלות פתוחות: מה יקרה עם הדגם הזול שהובטח ולא הגיע? האם המכירות ימשיכו לרדת או שתהיה התאוששות? מה תכלול התוכנית לרובוטקסי? והאם מאסק ייתן לדוחות לדבר, או שיגנוב את ההצגה עם הצהרות פוליטיות שירעידו את השוק?
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה