השוק

המניה החבוטה שמזנקת ב-11%: האם זה מהפך?

מניית אלקטריאון היא מהחלשות בבורסה בשנה האחרונה, אך היום היא מזנקת. מה הסיבה והאם היא יכולה לתקן את הירידות?
רוי שיינמן | 
טויוטה בוחרת אלקטריאון (צילום shutterstock, יחצ)
מניית אלקטריאון מזנקת היום על רקע הסכם שמחזיר אופטימיות למשקיעים שכבר חוו אכזבות גדולות. החברה שמפתחת טכנולוגיית כביש חשמלי לטעינה אלחוטית של רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה דיווחה על הסכם עם חברת אוטובוסים גרמנית.
ההסכם, שנחתם באמצעות החברה הבת הגרמנית  Electreon GmbH, נועד ליצור אינטגרציה בין מערכות הטעינה של אלקטריאון לבין דגמי האוטובוסים של Eurabus לצרכים מגוונים: תחבורה עירונית, שדות תעופה ואתרים תעשייתיים.
ההסכם כולל יעדים מסחריים, בהם שילוב טכנולוגיית אלקטריאון בהצעות מחיר ומכרזים, לצד התחייבות ליעד מינימלי של 50 אוטובוסים בשנה. החברה תתמוך במאמצי השיווק של Eurabus באמצעות ליווי מקצועי, תיעוד טכני והכשרות.
בנוסף, הצדדים יקדמו הדגמות חיות בשני אתרים ייעודיים באירופה, לרבות בכנס Busworld הקרוב. שיתוף הפעולה יכלול גם מינוי והכשרה של שותפים מקומיים לשירות ותחזוקה באתרים השונים.
"ההסכם עם Eurabus הוא אבן דרך אסטרטגית משמעותית בתוכנית הצמיחה הגלובלית שלנו", מסר אורן עזר, יו"ר ומנכ"ל אלקטריאון. "ההסכם משקף את המגמה ההולכת ומתרחבת של שילוב פתרונות טעינה חכמים בציי תחבורה ציבורית והינו נדבך חשוב נוסף בהאצת מסחור טכנולוגיית הטעינה האלחוטית שפיתחנו.
החיבור ליצרנית גרמנית בעלת מוניטין של איכות וחדשנות פותח בפנינו שווקים חדשים ומאפשר לנו להציע את הטכנולוגיה שלנו כחלק אינטגרלי מהמוצר הסופי. שיתוף פעולה זה הוא הבעת אמון בעליונות הטכנולוגית שלנו ומאותת לשוק כי טעינה אלחוטית הופכת לסטנדרט החדש בניהול ציי רכב חשמליים. אנו בטוחים ששותפות זו תהווה מנוע צמיחה משמעותי עבור שתי החברות. זהו מהלך שמחזק את מעמדנו כשחקן מוביל בפתרונות טעינה לרכב חשמלי ומציב אותנו בחזית ההתרחבות הגלובלית בתחום".
כאמור, אלקטריאון היא אחת המניות החלשות בבורסה בשנה האחרונה עם ירידה של כ-67% ושל 83% מהשיא האחרון של 2021, אז נסחרה לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל לעומת 835 מיליון שקל היום.
לא מעט תקוות נתלו בטכנולוגיה של אלקטריאון. הרעיון נשמע מהפכני, במיוחד בעידן שבו שוק הרכבים החשמליים החל לצמוח בקצב מואץ.
אלא שבפועל, הפוטנציאל לא מומש. החברה התקשתה להשלים מספר משמעותי של פרויקטים, מה שהוביל למחסור בהכנסות, עניין שגרם לאי שביעות רצון בקרב המשקיעים והותיר סימני שאלה סביב הביקוש האמיתי לטכנולוגיה שהיא מציעה.
המצב הסתבך עוד יותר בתחילת השנה, כשענקית הרכב הסינית BYD הציגה פריצת דרך: סוללה חדשה ומערכת טעינה מהירה שמסוגלת לספק טווח של 400 ק"מ בתוך חמש דקות בלבד. בעקבותיה, גם יצרניות סוללות נוספות כמו CATL חשפו פתרונות דומים.
על הרקע הזה, המשקיעים החלו לפקפק בלגיטימיות של המודל של אלקטריאון: אם ניתן לרכוש סוללה זולה שנטענת במהירות, האם יש הצדקה להניח תשתיות יקרות ומורכבות מתחת לאספלט? שוויה של מניית החברה הגיב בהתאם וירד עם פרסום ההודעות מהחברות הסיניות, והמגמה הזו נמשכה גם לאחר ניסיונות ההסברה של אלקטריאון, שהדגישה את מגבלות הטעינה המהירה.
ובינתיים, רק לאחרונה פרסמה החברה תוכנית התייעלות כואבת, במסגרתה יפוטרו כ-25% מהעובדים, בצד מהלכים נוספים לצמצום בהוצאות התפעול. ההסכם עם חברת האוטובוסים האירופאית הוא צעד בכיוון הנכון, אבל המשקיעים מחכים לראות תנופה משמעותית יותר שתגובה בהכנסות ואולי תחזיק את המניה קרוב למקומות בהם הייתה פעם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה