השוק

דובי פרנסס בריאיון: "לא נוגע בקריפטו, כולם מפחדים להיות הטמבלים שלא השקיעו"

דובי פרנסס מוציא קמפיין חדש לגיוס עובדים לחברות קרן ההון-סיכון שלו. בראיון ל-ice מספר הכריש מה עומד מאחורי הקמפיין, למה הוא הלך לכרישים, מה זה הון-סיכון עבורו ולמה הוא לא נוגע בקריפטו
שירה יום טוב |  5
דובי פרנסס (צילום Group 11)

אחרי שהוציא קמפיין לחברות הפורטפוליו בקרן ההון-סיכון שלו, "Group 11", איש העסקים והיזם דובי פרנסס מספר בראיון ל-ice על הקמפיין הייחודי ומה גרם לו לממן גיוס עובדים לחברות הקרן שלו. פרנסס מספר בראיון למה הוא עושה את "הכרישים", מה הוא חושב על ההגדרה "אומת הסטרטאפ" ולמה הוא לא נוגע בקריפטו.

בעלים של קרן הון-סיכון מוציא קמפיין לגיוס עובדים. אתה יכול לספר מה זה הקמפיין הזה?
אני חושב שזאת פעם ראשונה בתולדות ההייטק ובטח בהייטק הישראלי שמשקיע הון-סיכון עושה קמפיין כזה בהשקעה משמעותית. אנחנו לא מדברים פה על וידאו ויראלי בסושיאל מדיה, זאת השקעה משמעותית בקמפיין ארצי דרך מתודולוגיה של עיתונות, שילוט חוצות ומדיה דיגיטלית. אני חושב שזאת פעם ראשונה שאנחנו רואים דבר כזה בתעשייה, אז אני מאוד שמח שאנחנו קוראים תיגר על המוסכמות הישנות".
פרנסס מספר על התפיסה שלו את תחום ההון סיכון ומטרותיו בו ואומר, "הון סיכון היא תעשיה שנמצאת מאחורה. לא יכול להיות שהכל משתנה ותעשיית ההון סיכון לא. התעשייה הזאת הולכת להשתנות בצורה רדיקלית ואני חושב שאנחנו אחד מסוכני השינוי האלה שקוראים תיגר על המוסכמות הישנות. לגבי הקמפיין – היום אין דבר כואב יותר ליזמים מאשר להביא כוח אדם טוב, ואין דבר יותר קשה לכוח אדם טוב מאשר למצוא מקום עבודה טוב. אנחנו חיים בעולם שבו יש 700 חדי-קרן בחוץ. חלקם אמיתיים וחלקם מזוייפים ויש גם הרבה חברות אחרות שאינן חדות קרן. גם בקרן שלי יש חברות שהן עדיין לא שם, שלא מקבלות תשומת לב מספקת".
סרטון הקמפיין שהופץ בדיגיטל
איש העסקים מסביר את דבריו ומפרט, "לחברות הצעירות קשה להתבלט בחוץ בגלל שיש חדי קרן עם הרבה כסף לתקציבי פרסום. החברות האלה מנצחות במובן של השגת תשומת לב מהעיתונות. חברות חדי הקרן גם מתחרות אחת עם השנייה וגם עם החברות הצעירות אז להן יש את האתגרים שלהן, והטאלנט מצידו - אין מספיק ממנו. הטאלנטים שנמצאים בשלב חיפוש עבודה, או רוצים לעבור עבודה או שכבר נכנסו לשוק העבודה קשה להם למצוא מי החברה שתתאים להם. זה כמו מחט בערימת שחת. התפקיד שלי הוא לדאוג ללקוחות שלי, והלקוחות שלי הם היזמים והמשקיעים שלי. כל החברות שלי נמצאות בשלבי צמיחה מואצים ורציתי לוודא שהן מקבלות את תשומת הלב הראויה בין אם הן צעירות, בשלבי ביניים או אם הן חדי קרן כמו אלה שנמצאות על השלט. זו הסיבה לקמפיין".
צריך לקרוא לאנשים להגיע לחברות כאלה שעומדות בשורה עם חדי קרן? אנשים לא אמורים לרוץ לזה?
"לא, אני לא חושב. על אותו משקל – למה לא כולם רוצים לעבוד באמזון או במייקרוסופט? הן הרבה יותר מחדות קרן, ונוסף לכך הן גם ציבוריות ונסחרות. אני לא חושב ששווי שוק הוא הסיבה שאנשים הולכים לעבוד בחברות. הסיבה שאנשים עובדים איפה שהם עובדים ושאני עובד איפה שאני עובד - זו מטרה".
"התקשורת מעוותת את המציאות ככה שנרגיש כאילו הכל סביב שווי שוק אבל זה לא נכון. בשביל העובדים, חלק גדול מזה זו האמונה בדרך המשותפת והאמונה שהחברה הזאת יכולה להגדיר קטגוריה ולעשות משהו טוב עבור אנשים. אז אני לא חושב שזה מוזר, אני חושב שזה נכון להסתכל בצורה צנועה כזאת על העניין של גיוס עובדים, כי לטאלנט יש הרבה מאוד אפשרויות".

פרנסס, על רקע הקמפיין הקודם בארץ

"רציתי לעזור לחברות הפורטפוליו שלנו להתבלט. אני באמת ובתמים מאמין שאנחנו עובדים עם הטובים ביותר ושחברות הפורטפוליו שלנו מגדירות קטגוריות ומשנות עולמות. הדור שנכנס עכשיו לשוק העבודה מכתיר מלכים חדשים. זה קורה עכשיו, זה קורה בתנועה וזה ההבדל אגב בין שינויים ליניאריים לאקספוננציאלים".
ישנם שינויים שקורים גם בעולמות הקריפטו?
"אני משקיע פינטק שלא נוגע בקריפטו. אני מוכן להשקיע אך ורק במה שמוסיף ערך לאנושות. אני מסתכל על כל חברת פורטפוליו שלי ואני שואל את עצמי אם היא יכולה לסייע לך לעשות דברים טוב יותר. מה הביטקוין עשה בשבילנו היום? אולי הוא עלה או ירד, אבל מה הערך המוסף שלו עבורנו? הערך היחיד הוא שאם קנו אחריך, הרווחת כי עלה השווי. כולם מפחדים להיות הטמבלים שלא ישקיעו כי זה ימשיך לעלות וימשיך לעלות. אבל אני לא רואה שום דבר שנמכר חוץ מזה".
תוכנית הכרישים באמת מצליחה להוציא יוזמות מוצלחות? כמה זה טלוויזיה וכמה זה ביזנס באמת?
"ביזנס באמת קורה בעולם הביזנס, טלוויזיה קורת בעולם הטלוויזיה והשילוב הזה הוא די מיוחד. אני חושב שהתפקיד האמיתי של הכרישים, אם שואלים אותי, הוא לא להפוך אותי לעשיר יותר. ייתכן שחלק מהחברות שבהן השקעתי יתפסו גל מטורף וילך להן. אבל זה לא יזיז לי את המחט יותר מדי. התפקיד של הכרישים הוא לחנך את הצופים בבית לגבי השקעות. זאת הסיבה שהצטרפתי גם. אני לא חי בישראל, אני לא נהנה מהפרימיירות, לא עוצרים אותי לסלפיז ברחוב ואין עדת מעריצות שעוקבת אחרי. אני חי את החיים שלי בפרטיות ומקיים את הריאיון הזה מהמחסן שלי. הסיבה שעשיתי את זה היא כי רציתי להנגיש את עולם ההשקעות".
רוצה לחנך את הציבור להשקיע. פרנסס ב"הכרישים"
פרנסס מסביר את השליחות שהוא רואה בהנגשת עולם ההון סיכון, "לאדם הפשוט אין גישה היום להון סיכון, והוא לא יכול להשקיע גם אם הוא רוצה. אין גישה. אני תמיד האמנתי בהנגשה וזה הדפוס אצלי - הכל על השולחן. גם הקמפיין, גם בכרישים. גם השת"פ שלי עם הבורסה בתל אביב שמאפשר לאנשים כשירים להשקיע בהון סיכון לראשונה בחייהם. אני מאמין בהנגשה של קטגוריית ההון סיכון לציבור הרחב בדרכי שלי במובן של חינוך, הסברה ופירוק המסתורין סביב זה. אני עושה את זה כסוג של ציונות. כמישהו שלא חי בישראל כבר 15 שנים זו התרומה שלי לקהילה".
בהמשך לכרישים וגרופ 11. ההגדרה "אומת סטארט אפ" היא נכונה או שאנחנו מספרים את זה לעצמנו?
חד משמעית. 70% מהחברות שאני משקיע בהן כקרן אמריקאית, קשורות לישראל. מרכז הפיתוח בישראל ו-/או היזמת או היזם הם ישראלים במקור, ואני משקיע המון בנשים. הפול טאלנט שיש בישראל הוא עצום, והוא לא עומד ביחס לכמות התושבים, אין דבר כזה. מתוך רשימת חדי הקרן העולמית, שמונה היום 700 חדי קרן, אנחנו מחזיקים בעשרות חדי קרן מתוך הרשימה, בערך 5% ממנה. אני באמת חושב שישראל הופכת להיות טק-אפ שנייה, בחשיבותה לסיליקון וואלי".
אז למה גיאוגרפית ישראל לא הופכת להיות אחות קטנה של עמק הסיליקון? בסוף מי שמצליח לא נשאר פה.
"אני חושב שההגדרה שלנו היא שונה. כולנו הפכנו להיות ייצורים גלובאליים. שוק המטרה נמצא בארה"ב. אני חושב שהמשרדים צריכים להיות קרובים לשוק המטרה, אבל מרכזי הפיתוח עדיין נמצאים בישראל בהמון מקרים. Sunbit שהמפקדה שלה בלוס אנג'לס – ומרכזי הפיתוח בבנימינה. Tipalti - ליד הרצליה. בנק Lili בתל אביב, והמפקדות בניו-יורק ובסיליקון ואלי וכו'. אני מדבר על הכוח הזה. המפקדה תשב לרוב בשוק המטרה ומרכזי הפיתוח נמצאים בישראל ובמובן הזה אני חושב שאנחנו מעצמה כי מכירות זה חשוב אבל צריך גם לבנות ולפתח מוצר".
אתה פונה בקמפיין בתפוצה רחבה – מה צפי ההצלחה שלו?
"אנחנו עדיין אוספים את התשובות אבל למשל בחברה כמו Sunbit, הם כבר ראו עלייה של 50% בטראפיק בעמוד הדרושים שלה. אבל עד לתשובות סופיות ייקח קצת זמן. אנחנו רואים טראפיק משמעותי בהרבה מהחברות שלנו שהיו על הקמפיין ובצדק, אני חושב שזה קמפיין מיוחד שאנשים שנחשפו אליו מתעניינים ונכנסים לחקור".

תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    אז אם הבנתי נכון, אתה נותן לו כסף, הוא משקיע אותו
    מב 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז אם הבנתי נכון, אתה נותן לו כסף, הוא משקיע אותו בחברות בורסאיות, לפי הבנתו, ולוקח אחוזים מהרווח השנתי. וואו.
    סגור
  • 2.
    איזה לרטון.
    ירון 06/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סיימת ללטף לעצמך את האגו?
    סגור
  • 1.
    כתבה מעולה!!!
    אסף 06/2021/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שאלות נכונות ומקצועיות, כתיבה יפה, קלילה וזורמת שנעים לקרוא. שאפו ICE.
    סגור
  • הכתבה ממומנת
    לאסף 06/2021/01
    הגב לתגובה זו
    1 3
    אבל העיקר שנהנית :)
    סגור
  • ממומנת עד כדי סירחון (ל"ת)
    גוס 04/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור