השוק

עידן עופר מנצל את המומנטום: מוכר את השליטה בבזן

המיליארדר הישראלי מנצל את התקופה האחרונה בה בזן נמצאת בתקופה טובה, ומוכר 9% ממניות החברה אותה הניח על המדף במשך שנים ללא רוכש. החברה תהפוך ללא גרעין שליטה ותיאלץ להתמודד עם האתגרים למעבר לאנרגיה מתחדשת וגז טבעי
ניצן כהן | 
עידן עופר (צילום משה שי פלאש 90)
החברה לישראל בהודעה דרמטית הערב (שלישי) כאשר עידן עופר יוצא מבזן ומכר 9% מהחברה למוסדיים. המיליארדר הישראלי יישאר עם מניות אבל לא יהיה בעל השליטה. בזן תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה ותיאלץ להתמודד עם האתגרים העסקיים שהעולם המערבי עובר אליהם כחלק ממהפך לאנרגיה מתחדשת וגז טבעי.
במסגרת העסקה תמכור החברה לישראל שבשליטת עידן עופר 9% מהחברה תמורת 262.5 מיליון שקל (84.6 מיליון דולר), ותעמיד אופציית מכר למוסדיים שיוכלו להגדיל את חלקם בחברה בעוד 7.3%. לאחר המכירה, תיוותר החברה לישראל עם 24% מניות בזן, כשימומשו האופציות תרד ל-16.7% מהחברה.
 
עידן עופר למעשה מממש הפסדים של 269 מיליון דולר שיזקפו לדוחות הרבעון השלישי שיפורסמו  בשבועות הקרובים. 
נזכיר כי אביו ודודו של עידן עופר (סמי ויולי עופר) רכשו את השליטה בבתי הזיקוק בעבר מהמדינה בעסקה שעוררה התמרמרות גדולה בקרב הפקידות הבכירה במשרד האוצר. השניים רכשו באמצעות החברה לישראל את בתי הזיקוק שאז כללו את בית הזיקוק בחיפה ובאשדוד, אולם לאחר מכן פג תוקף הזיכיון והם נאבקו במדינה להאריך להם אותו, אך המדינה התעקשה לפצל את בתי הזיקוק לאחד בחיפה שנותר בבעלות החברה לישראל ולבית הזיקוק באשדוד שנמכר לצדיק בינו וקבוצת פז.
המהלך גרם למלחמת הכול בכול בין בכירי האוצר דאז למשפחת עופר, שבראש המתנגדים במשפחת עופר עמד ירון זליכה ששימש באותם הימים החשב הכללי. 
בתי הזיקוק נמצאים בפתחה של תקופה מאתגרת במיוחד לאור העובדה שהעולם המערבי וישראל עוברים לייצור חשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת או באמצעות גז טבעי, מה שיביא (וכבר מביא) לירידה חדה בהכנסות של בתי הזיקוק. ככל שתעשיית כלי הרכב תעבור להנעה באמצעות חשמל - הרי שגם הביקושים לדלקים ייפחתו.
עידן עופר שמודע היטב לאתגרים של בזן הרים ידיים מהחברה כבר לפני מספר שנים והניח אותה על המדף כשהוא מעניין לא מעט גורמים עסקיים בישראל ומחוצה לה, אך אף גורם עסקי לא הסכים לרכוש ממנו את החברה.
בתקופה האחרונה בזן נמצאת בתקופה טובה אך ככל הנראה זמנית וזאת בשל העובדה שמחיר הנפט הגולמי עולים בשיעורים חדים ואיתם גם מרווחי הזיקוק. למעשה, מדובר בחלון הזדמנויות נדיר שהמיליארדר מנצל זאת היטב שיכול למכור בסכום סביר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה