השוק

צים הפציצה: הרוויחה 1.5 מיליארד דולר ותחלק דיווידנד ענק

רבעון חלומי עבר על צים כשהיא נהנית הן מעלייה בהיקף הפעילות הימית והן מעליית מחירים, כל אלה הביאו את החברה שרק לפני עשור הייתה שקועה בהסדרי חוב, לרווחים של כ-1.5 מיליארד דולר ותחלק דיווידנד ענק
ניצן כהן |  1
אלי גליקמן עידן עופר (צילום סיון פרג')
רק לפני עשור הייתה שקועה צים בהסדרי חוב, ירידה בפעילות והיה חשש כבד להמשך קיומה עד כדי שלא יהיה לישראל צי סוחר. אז אמרו בכירים בחברה ובכירים בקבוצת החברה לישראל שצים חלק ממנה, שענף התובלה הימית הוא מעגלי והם אופטימיים באשר להתפתחות העתידית של החברה והענף.
והנה, עשור אחרי צים מציגה רווח רבעוני של כמעט 1.5 מיליארד דולר ולא רק זה אלא היא עוברת לעולם של חלוקת דיווידנד רבעוני כשהפעם היא תחלק לבעלי המניות דיווידנד של כמעט 300 מיליון דולר.
 
נזכיר כי כשצים נקלעה למשבר היא נזקקה להזרמת סכומים לא מבוטלים מבעל השליטה והיה זה עידן עופר שהסכים להזרים כסף לחברה שבאותם הימים נראה היה כי לא תצליח להתרומם מעל המשבר שהייתה בו. רק לפני 4 שנים הערכת השווי של מעריך חיצוני קבעה כי השווי של צים הוא מינוס 200 מיליון דולר והנה היום שוויה בניו יורק עומד על יותר מ-6 מיליארד דולר.
צים לא נשארה מאחור גם בכל מה שנוגע להנעת האוניות באמצעים מזהמים פחות ולאחר דחיפה משמעותית מבעלי השליטה בחברה, רכשה צים 20 אוניות שמונעות על ידי גז טבע נוזלי שמצמצם את פליטות המזהמים של האוניות ב-25% כשהיא ערוכה כבר היום לעבור להניע חלק מהאוניות שבבעלותה באמצעות אמוניה שנחשבת לפחות מזהמת. 
בסיכומו של דבר, הרווח התפעולי של החברה ברבעון השלישי הסתכם ב-1.86 מיליארד דולר, לעומת 189 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של 884%. מחזור ההכנסות ברבעון השלישי הסתכם ב-3.14 מיליארד דולר, לעומת 1.01 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של 210%.
ברבעון השלישי של השנה צים הובילה 884 אלף מכולות (TEU) עלייה של 16% לעומת ההרבעון המקביל אשתקד. מחיר ההובלה הממוצע למכולה (TEU) ברבעון השלישי של שנת 2021 עמד על 3,226 דולר, עלייה של 174% מהרבעון המקביל אשתקד.
כאמור, החברה הכריזה על מעבר למדיניות של תשלום דיווידנד על בסיס רבעוני בשיעור של כ-20% מהרווח הנקי של הרבעון, כאשר דיווידנד הרבעון הרביעי יסתכם, בתוספת הדיווידנדים הרבעוניים שחולקו, ב-30-50% מהרווח הנקי השנתי. החברה הודיעה על חלוקת דיווידנד במזומן בסך של כ-296 מיליון דולר, או 2.50 דולר למניה רגילה (המשקף שיעור של כ-20% מהרווח הנקי של הרבעון השלישי של 2021).
צים הודיעה על הסכם אסטרטגי ומימוש אופציה, עם חברת Seaspan, לחכירה לטווח ארוך של 15מספר כולל של אוניות "ירוקות" המונעות בגז טבעי, בעלות כושר הובלה של 7,000 מכולות (TEU). 
בחודשים האחרונים החברה רכשה 8 אוניות מיד שניה בעלות כוללת של כ-355 מיליון דולר.
אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים אמר: "אנו גאים מאד בהישגים המשמעותיים של צים מאז ההנפקה שלנו בראשית השנה. התוצאות המרשימות שאנו ממשיכים להציג נובעות באופן ישיר מהמקצועיות של הצוות שלנו וההצלחה שלנו למנף את תנאי השוק האטרקטיביים ואת הגישה המבדלת שלנו. התוצאות יוצאות הדופן שלנו ברבעון השלישי משקפות הכנסות, EBITDA מתואם, רווח נקי ותזרים מזומנים מפעילות שוטפת הגבוהים ביותר שצים הציגה אי פעם. חשוב לציין ששוב השגנו שולי רווח מהמובילים בתעשייה, וביצועים טובים יותר מהממוצע בענף".
גליקמן הוסיף, "בזמן שאנו מציגים תוצאות שיא רבעוניות, אנו שמחים להקצות הון נוסף כדי לשפר את היכולות המסחריות שלנו ולהשיא ערך לבעלי המניות. לצד ההצלחה שלנו להבטיח את היקפי הצי התפעולי והמכולות שיאפשרו לנו לשרת את הלקוחות שלנו בצורה הטובה ביותר, חילקנו דיווידנד מיוחד של 2 דולר למניה, וכעת אנו עוברים לתשלום דיווידנד רבעוני כדי לספק לבעלי המניות תשואה מיידית ותכופה יותר.
"בהתאם למדיניות החדשה, נשלם בחודש דצמבר 2021 דיווידנד ביניים של 2.50 דולר למניה ביחס לרבעון השלישי, המהווה כ-20% מהרווח הנקי הרבעוני. בהתבסס על הציפייה שלנו לחלק 30‑50% מהרווח הנקי של 2021, אנו ערוכים להחזיר הון משמעותי לבעלי המניות ב-2022".
גליקמן סיכם, "בהתחשב בתחזית החזקה של צים ובתנאי שוק חיוביים מאוד של שוק ההובלה במכולות, העלינו שוב את תחזית הרווח לשנת 2021. כמובילה דיגיטלית חדשנית של שירותי הובלה ימית ולוגיסטיקה, צים ערוכה היטב לקראת העתיד. אנו ממשיכים להתמקד באסטרטגיית ה-global-niche שלנו על מנת להגיע לרווחיות עודפת לטווח ארוך, תוך שמירה על גמישות מירבית בצי האניות שלנו, קידום ערכי ה-ESG (environmental, social &  governance) שלנו תוך יצירת חווית לקוח מיטבית, וניצול הזדמנויות צמיחה."
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    רק לבעלי מניות
    מוטי 11/2021/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה אם הימאים שהפעילו למענה את האוניות שבזכותם הם הגיעו חרווחים כאלה גם ככה כמעת כולם בשכר מנימלי
    סגור