השוק

אלפרד אקירוב רוצה את כלל והבן יודח מניהול העסק

אחרי שכלל ביטוח סירבה לאפשר הזרמת הון ללוקה בלי הזרמה דומה של ג'ורג' אקירוב, ניצתה מלחמת הכל בכל; קל להבין את הטראומה הציבורית מעירוב של עסקים ריאליים ופיננסיים אצל אדם אחד מלא באינטרסים, אבל יש גם את הגרסה שלו - והיא גרסת "המקורבים" ומעורבים שם אמוציות, המון אמוציות (וכסף גדול)
ניצן כהן |  3
אלפרד אקירוב (צילום פלאש 90)
נושא ההשתלטות של אלפרד אקירוב על כלל (הכוונה שלו להשתלט על החברה) מעורר המון אמוציות, אבל באמת המון אמוציות. מקורן של האמוציות האלה נעוץ בניסיון הרע של הכלכלה הישראלית מעידן הטייקונים.
כלומר, אלה שאחזו ביד אחת בפעילות ריאלית, וביד השנייה בפעילות פיננסית (ניהול כסף ציבורי) - וכך הצליחו ללהטט בין הניגודים האלה עד שזה נגמר רע, רע מאוד אפילו. ננסה לא להיכנס כרגע למספרים אלא לרדת לשורשה של בעיה: החזקת נכס ריאלי משמעותי במקביל להחזקה בנכס פיננסי משמעותי.
 
עד לפני מספר שנים מי שהחזיק בשליטה בכלל ביטוח היה נוחי דנקנר, כך שמי שרצה אוזן קשובה בכלל ביטוח היה צריך להטות קשב (והרבה רצון טוב) לצרכים של קבוצת אי.די.בי. כשאנחנו מדברים על כלל ביטוח אנחנו לא מדברים על פעילות הליבה הביטוחית אלא לפעילות ניהול הכסף. הכסף של מי? הכסף של הציבור ששם מבטחו בסוכני הביטוח, מנהלי ההשקעות וכן הלאה.
במתח שבין הצרכים של קבוצת אי.די.בי בימים בהם שלט נוחי דנקנר לאינטרסים של החוסכים בכלל ביטוח, היה צריך לאזן, כל הזמן לאזן, ומכיוון שיש קושי לאזן בין הצרכים השונים, הרי שהיה צריך להפריד את האינטרסים המנוגדים האלה ומכאן נולדה הטראומה הגדולה שבהחזקה בנכס פיננסי במקביל לנכס ריאלי.
 
נחזור לאקירוב ולכלל ביטוח. החשדנות הגדולה של הציבור לאקירוב נולדה בפרשה שזכתה לשם "פרשת לוקה". לוקה היא חברה שאחד מבעלי המניות שלה הוא ג'ורג' אקירוב (הבן של אלפרד). כלל ביטוח (כספי הלקוחות) החזיקה בחבילת מניות משמעותית באלרוב (ההחזקה הגדולה של אלפרד). לוקה הייתה זקוקה לכסף וכלל ביטוח סירבה לאפשר לאלרוב להזרים כסף ללוקה מבלי שג'ורג'י יזרים גם הוא, או לחילופין ידולל.
אלפרד יצא מכליו והחליט "לשרוף את המועדון". הוא החל לרכוש מניות כלל ביטוח ולפעול להחלפת ההנהלה. מטבע הדברים, הציבור נזעק להגן על כללי המשחק שנכתבו לאור הניסיון המר עם דור הטייקונים, אבל צריך לאזן. והאיזון הזה מצריך להבין את המהלכים של אלפרד אקירוב. מאחר והדברים רגישים מאין כמותם, תובא גרסתו של אקירוב להלן כ"גרסת המקורבים".
 
אם כן, בקליפת אגוז, אומרים המקורבים, כי אקירוב אינו איש צעיר. הוא צבר את הונו מעסקי הנדל"ן הקשוחים. עסקים מהסוג הזה כבר ראו תקופות טובות ותקופות רעות, וככל שדור המייסדים לא השכיל להעמיד דור שיוכל להיכנס לנעליים הגדולות שהם מותירים, הרי סופו של ההון המשפחתי לרדת לטימיון.
המקורבים נותנים מספר דוגמאות: "שים לב לאחים סמי ויולי עופר, הם השכילו להבין כשהתבגרו שהם צריכים להפריד כוחות ולהעמיד לעצמם דור ב'. וכך ליאורה (הפלג של יולי עופר) קיבלה את עסקי הנדל"ן, עידן (הפלג של סמי עופר) קיבל את העסקים המתוקשרים של המשפחה (כי"ל, צים, בז"ן וכד') ואייל קיבל את בנק מזרחי.
 
דוד עזריאלי, הבין שמי שיכולה להיכנס לנעליו היא הבת דנה, שלשיטתו ניחנה בכישרון הנדרש בכל הנוגע לניהול עסקי הליבה שלו: עסקי הנדל"ן וכיוב'. לכן גם הועמדה בראש האימפריה הנדל"נית. והנה עיננו הרואות, היא מצליחה לקחת את ההון המשפחתי לפתח אותו גם בעולמות עסקי הליבה (קניונים, משרדים בפריים לוקיישנים וכד') וגם למקומות חדשים כמו דיור מוגן, חוות שרתים וכן הלאה.
מנגד נמצאים בני משפחת רקאנטי. דור המייסדים היה עמוד תווך בכלכלה הישראלית אבל מעמדה של המשפחה בכלכלה הישראלית הלך והתפוגג. לא שהיא הפכה לחסרת כל, להיפך - אבל היא רחוקה מאוד מהמעמד שהיה לה בתקופת דור המייסדים.
 
"מיקי שטראוס הוא גם דוגמה טובה" אומרים המקורבים: "הוא הצליח להעמיד את עופרה בראש הפירמידה מבלי לזעזע את ההון המשפחתי ועופרה לא איכזבה, שטראוס התקדמה עם הכלכלה הישראלית ושמרה על מעמדה המרכזי בחיים הכלכליים בישראל, שמרה על ההון המשפחתי ואף הגדילה אותו".
עד כאן הדוגמאות ונחזור למקורבי אקירוב: אלה אומרים, שאלפרד מבין כי הדור הבא אחריו יתקשה לשמור על ההון המשפחתי ואם הוא רוצה לשמור על ההון הזה, לדורות הבאים, זה לא יהיה בעסקי הנדל"ן אלא בעסקים שמישהו אחר מנהל אותם. כלומר בנק או חברת ביטוח ששם מי שמנהל בפועל את העניינים זה המפקח על הבנקים או המפקח על הביטוח.
"כשאתה מחזיק בשליטה בבנק או בחברת ביטוח, קשה לעשות טעויות. יש לך מנהלים מקצועיים שעומדים בראש המערכת והם מתוגמלים בהתאם לביצועים שלהם. חריגות שלהם מטופלות על ידי הפיקוח, התרחבות שלהם למקומות שלא בתחומי הליבה, מחייבות את אישור המפקח, צמצום פעילות - פיקוח וכן הלאה. ולכן כל מה שאתה צריך, אם אתה רוצה לשמור על ההון המשפחתי - זה בנק או חברת ביטוח" אמר גורם בכיר המעורה היטב בנושא ניסיון ההשתלטות של אקירוב על כלל ביטוח.
 
נסיים את גרסת המקורבים עם עוד קצת אינטרסים (ככל שאלה חסרו לנו בסיפור הזה). המקורבים מבינים היטב שמעבר ההון המשפחתי של אקירוב מעסקי הנדל"ן לפיננסים המפוקחים מחייב מינויים - והנה הם שם ליהנות מהסיפור הזה, אבל זהו קצה המזלג. כולם מבינים שהפחתת עוצמת החרדות של הציבור מהשתלטות של אקירוב על כלל תסייע לו לקבל את האישורים הנדרשים לרכוש את השליטה, ואז, או אז, יהיו הרבה נותני שירותים שיתבקשו לשנס מותניהם לעמוד בכל הרגולציה הנכונה כדי לשמור על ההון המשפחתי.
"שים לב מה קרה במשפחת אריסון. כשטד אריסון נפטר, הוא הותיר אחריו שורה ארוכה של הוראות כדי שההון המשפחתי לא ירד לטימיון ומכיוון שהיה שם הרבה מההון הזה, הוא לא ירד לטמיון אבל ההון הזה נפגע כשההוראות שלו הגיעו לסיומם. בנק הפועלים נמכר, שיכון ובינוי נמכרה, ועיננו רואות כיצד דווקא ההוראות של טד שמרו על ההון המשפחתי וכמה הן היו נכונות. וכאן אקירוב למד את השיעור הנכון במעבר בין דורי של כסף ומנסה לעשות את אותו הדבר, כלל שזה אפשרי.
"אם לטד אריסון היו את עוה"ד פיני רובין ושלמה נחמה שמונו על ידו לשמור על ההון המשפחתי ועל הדרך הפכו אנשים עשירים מאוד, הרי שלאקירוב אין את האנשים האלה, לפחות בשלב הזה, והמרוץ לאיתור הדור הבא שלהם נפתח גם הוא בימים האלה ומדובר כאן על מעמד וכסף, הרבה כסף".
בסיכומם של דברים, אומרים המקורבים, אלפרד מבין שלג׳ורג׳ יהיה קשה עד בלתי אפשרי להיכנס לנעלים הגדולות שלו. "הוא לא עופרה שטראוס ובטח לא עידן עופר. הוא יותר גרסה של שרי אריסון רק בלי ההון האין סופי של טד", הם אומרים, "אלפרד מבין שצריך יהיה להצמיד לג׳ורג׳ עורך דין מהסוג של פיני רובין ומישהו שינהל את העסקים כמו שלמה נחמה. אבל עד שכל  זה יקרה, הוא מעדיף שהפיקוח על הביטוח יעשה עבורו את העבודה ולכן הוא בטוח שאנשים פשוט לא מבינים את הכוונה האמיתית שלו - לשמור על ג׳ורג׳ ועל ההון המשפחתי".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    אין ספק שאקירוב יודע שהבן הג׳ורג׳י שלו הוא מטומטם ומכוע (ל"ת)
    א 04/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    רדוד
    אחד שלא מבין 04/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רדוד ביותר. קשקוש חסר ביסוס וחסר הגיון
    סגור
  • 1.
    אנשי עסקים
    יואב 04/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    באופן כללי .בלי שום קשר לאלפרד אקירוב. אספר לכם סיפור קצר : היה לי לקוח .היה פעם ראש השב"כ. ביקש ממני שאשקיע לו במניות של חברות גדולות בלבד . לשאלתי למה לא הקטנות ?שהרי שם יש "פלפל".ענה לי (ציטוט): בחברות הקטנות גונבים כסף . בחברות הגדולות הם לא יכולים לגנוב . זאת התורה כולה על רגל אחת .
    סגור