השוק

מנכ"ל צים: שילמנו 500 מיליון דולר מס למדינה, נערכים לרכוש מתחרים

אלי גליקמן, מנכ"ל צים, רואה את מחירי השינוע הימי יורדים אבל לא מתרגש; "לפני מספר שבועות חתמנו על חוזים ארוכי טווח במחירים כפולים מהשנה שעברה שהייתה שנת שיא, ואלה שחקנים שיודעים מה הם עושים"; ומה הוא מתכנן לקופת המזומנים הגדולה שלו
ניצן כהן |  5
אלי גליקמן מנכ"ל צים (צילום RAPOPORT)
צים היא החברה הרווחית בישראל. בשנתיים האחרונות מתייחסים אליה כאילו היא הייתה רווחית ברמות האלה מאז ומעולם וכולם שוכחים שרק לפני קצת יותר מעשור היא עברה שני הסדרי חוב כואבים ואלמלא הזרמות כסף משמעותיות של בעל השליטה בחברה (קנון של עידן עופר) לא בטוח שהיינו רואים את התקופה הזו של חברת הספנות הישראלית.
באופן מוזר למדי, מניית צים נסחרת בחסר ביחס למתחרות שלה ובטח ביחס לביצועים הכספיים שלה שנגזרים ממצב הסחר העולמי שמשווע לאוניות. בראיון ל-ice חושף מנכ"ל החברה אלי גליקמן את מה שהוא חושב על היחסים של החברה עם מס הכנסה, על היחסים עם שוק ההון ועל מחירי התובלה הימית.
 
נראה שלא חסר לכם כלום, למה ביקשתם לשלם מס מופחת?
"צים מעולם לא ביקשה עזרה מהמדינה. לא הוצאנו אנשים לחל"ת, לא פיטרנו אנשים ולא ביקשנו דבר חריג. רק הרבעון שילמנו מס 500 מיליון דולר, כמה חברות כאלה אתה מכיר? במה אנחנו שונים מאינטל או טבע שמקבלות מס מופחת. אנחנו מכניסים כסף לישראל. כמעט כל ההכנסות שלנו באות מלקוחות מחוץ לישראל. אז במה אנחנו שונים?".
אולי מצפים ממכם למשהו אחר.
"אנחנו כמו כל עסק אחר שרוצה להפחית את ההוצאות שלו. יש לנו בעלי מניות ויש לנו אחריות. כל בעל עסק רוצה להפחית את תשלומי המס שלו ובמה אנחנו שונים? אני רוצה שתבין, אנחנו משלמי המס הגדולים בישראל, בטח במונחים של מיסוי הפעילות השוטפת. אנחנו החברה ה-10 בגודלה בעולם בתחום כשהחברה הגדולה בעולם משלמת פחות מס מאיתנו.
"השנה אנחנו נשלם מס בסדר גודל של 1.5 מיליארד דולר מפעילות שוטפת ואני לא מדבר על רווחי הון או משהו כזה. החברה הגדולה בעולם משלמת מס של 400 מיליון דולר. המשקיע הממוצע עושה חשבון ושואל את עצמו למה להשקיע בחברה כזו? האינטרס הלאומי הוא לאפשר לנו להתמודד כמו אינטל שלא רק משלמת מס מופחת אלא גם מקבלת כסף מהמדינה, טבע שמשלמת פחות מ-10% מס בישראל.
"מעולם לא עזבנו את ישראל ואנחנו מעסיקים כאן 1,000 עובדים. בתקופות הכי קשות לא פיטרנו אף עובד ולא יצאנו לחל"ת. בתקופת הקורונה לא ביקשנו עזרה מהמדינה ובתעשיה שלנו, 6 מתוך 10 החברות הגדולות בענף קיבלו מיליארד עד 3 מיליארד דולר מענקים מהממשלות שלהן. אנחנו לא ביקשנו את זה.
"כל בעל עסק הולך בסוף השנה למס הכנסה ולשפר את השומה שלנו וגם אנחנו עשינו את זה".
איפה זה עומד היום?
"לא עזבנו את זה אבל גם אנחנו לא עוסקים בזה".
בוא נדבר רגע על מחירי התובלה הימית שיורדים כבר כמעט חודש ברציפות.
"נכון, יש ירידה במחירים אבל זו ירידה בקווים של סין-אירופה. אנחנו פחות פעילים שם אנחנו יותר עובדים בקווים של סין-ארה"ב וכאן יש שני סוגי לקוחות. אלה עם החוזים השנתיים ולקוחות מזדמנים.
"לפני שבועיים חתמנו על חוזים ארוכי טווח, כלומר עד למאי 2023 וראינו שם ביקושים גדולים מאוד וסגרנו על מחירים גבוהים מפי 2 מהמחירים בשנה שעברה שהייתה שנת שיא. ואני מדבר איתך על החברות הגדולות בעולם, הם יודעים מה הם עושים. באשר ללקוחות המזדמנים באמת יש איזו ירידת מחירים אבל היא קטנה מאוד בטח ביחס לירידת המחירים בקווים בין סין לאירופה".
אז אם החוזים הארוכים נסגרו במחירים טובים ומחירי הספוט יורדים, איפה אנחנו עומדים?
"אם רק לפני שבועיים סגרנו חוזים ארוכים במחירים גבוהים מפי 2 מהמחירים של השנה שעברה, לא סביר שמישהו היה נותן לנו אותם אם היה צפי לירידת מחירים. אבל מעבר לזה כדאי שנבין את התמונה הכוללת. בסין יש ירידה חדה ביצוא הסחורות כשבשנגחאי מדברים על ירידה של 50% בסחר בגלל הקורונה.
"לפני יומיים סין הודיעה שתפתח את המדינה לפעילות ב-4 שלבים ואני מעריך שהפתיחה של סין עם הביקושים לסחורות לקראת חג ההודיה בארה"ב יעשו את שלהם והמחירים (מחירי הספוט של לקוחות מזדמנים, נ"כ) לא יירדו כמו שחושבים".
יש לכם בקופה היום 5.3 מיליארד דולר במזומן, יש תוכניות לכסף הזה?
"אחרי הדיווידנדים של השנה שעברה והדיווידנד שנשלם בקרוב יהיה סכום נמוך יותר. משהו כמו 3 מיליארד דולר. זה הרבה כסף. אז קודם כל אנחנו ממשיכים עם מדיניות הדיווידנד שלנו אבל אנחנו נערכים למיזוגים ורכישות".
תסביר
"באופן עקרוני המחירים עכשיו של חברות ספנות גבוהים אבל אם נזהה הזדמנות נעשה עסקאות. לא נעשה עסקה סתם כדי למצוא ייעוד למזומנים בקופה שלנו אבל בהחלט אנחנו ממתינים בסבלנו כרגע עד שתיווצר ההזדמנות המתאימה לרכוש חברות בענף. כל האופציות פתוחות עבורנו בתחום הזה".
מה קורה עם המניה שלכם?
"בנושא של המניה אני לא רוצה להרחיב יותר מידי מטעמים ברורים אבל אני כן רוצה שתשים לב שלדעתי המניה שלנו מתומחרת בחסר. כשאני מסתכל על המתחרים שנסחרים הם נסחרים לפי מכפיל EBITDA של 6 או אפילו 7 ואנחנו נסחרים לפי מכפיל EBITDA של פחות מ-1, כלומר שאנחנו נסחרים בחסר. אגב, חברות כמו שלנו שנסחרות במזרח הן נסחרות במכפיל גבוה מ-7.
"אבל באופן עקרוני אנחנו צעירים בשוק ההון ומאז ההנפקה השווי של החברה עלה כמו שאף חברה לא עלתה אז צריך סבלנות עד שיכירו אותנו כמו שצריך ויתמחרו אותנו בהתאם".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    תתבייש
    מינה 05/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 3
    תחזירו את כל התספורת שנעשו לחברת הבלוף צים. ללא עזרת הממשלה החברה לא הייתה קיימת
    סגור
  • ?
    תני 05/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    על מה תתבייש?
    סגור
  • 2.
    Israel
    Refael 05/2022/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שהבוסים שלך יחזירו את התספורת שעשו להם
    סגור
  • 1.
    אולי אם יש לו עודף שיחזיר את התיספורת
    פנסיונר 05/2022/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שעשו לנו בסך 3 מיליארד שקל מקרנות הפנסיה שלנו,הוא רק מזכיר הלוואת בעלים אבל 3 מיליארד שלקח מהפנסיונרים לא מזכיר
    סגור
  • על מה אתה מדבר! (ל"ת)
    תני 05/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור