השוק

בנק הפועלים: "הדיור לקראת התייקרות, האינפלציה תגיע ל-3.4%"

בנק הפועלים מפרסם את הסקירה הכלכלית לקראת השבוע הנוכחי שעומד לטמון בו את הצהרת יו"ר הפד והעלאות ריבית בשווקים בעולם. לצד זאת מציינים כי בישראל הממשלה יכולה לפעול לאיזון המיתון בעקבות מחיקת הגירעון
מערכת ice |  3
בנק הפועלים (צילום Magma Images)
בנק הפועלים מפרסם את הסקירה הכלכלית לשבוע הקרוב שכבר התחיל במגמה עולמית מדאיגה. שורה של גופים כלכליים כמו הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית מדגישים את החשש מתרחיש של סטגפלציה. באשר לישראל, אומרים כלכלני פועלים כי יציאה מוגברת של ישראלים לחו"ל המקטינה את הצריכה המקומית והמשך ירידה בגיוסי ההון של חברות היי-טק, צפויים להביא להאטה בצמיחה בישראל. אנו מעריכים כי הצמיחה לנפש במחצית השנייה של השנה תהיה אפסית.
בניגוד לממשלות אחרות בעולם, בישראל, כפי שדווח בשבוע שעבר, התקציב מאוזן וזה מאפשר לממשלה לפעול למיתון עליות מחירים, ולהפעיל מדיניות אנטי-מחזורית אם החשש מהאטה יתממש. היכולת הזו תיפגע תחת ממשלה זמנית ובלי תקציב מדינה.
בדומה לארה"ב גם בישראל המשק הוא בתעסוקה מלאה, וקיימים לחצים לעליית שכר. ברוב הענפים במגזר העסקי השכר עולה בקצב גבוה שאינו תואם את יעד האינפלציה. במגזר הציבורי השכר עולה במתינות, אך זה צפוי להשתנות כשיחתם הסכם שכר חדש.
תחזית האינפלציה ל-12 החודשים האחרונים עומדת על 3.4%. הערכות הפועלים הן  שבחודשים הקרובים נראה התייקרויות בסעיפים כמו דיור, נסיעות לחו"ל והבראה ונופש – כלומר בעיקר במחירי שירותים. הבנקים המרכזיים בעולם הפכו לניציים יותר והסיכוי להעלאת ריבית של 50 נקודות בסיס בישראל בחודש הבא עלה.
עוד מציינים כי הוצאות הממשלה ירדו לעומת השנה שעברה בשל סיום תכניות הסיוע, ואילו ההכנסות גדלו בשיעור חד של 25%, זאת לאור הצמיחה שהייתה בשנה שעברה, וכן עליות המחירים שתורמות אף הן להכנסות ממסים. המצב התקציבי הטוב אמור לאפשר לממשלה למתן עליות מחירים בהמשך הדרך. לפי הערכת הפועלים, האוצר ינסה למנוע ייקור מוצרים ושירותים שפגיעתם גבוהה באוכלוסיות עם הכנסה נמוכה כמו חשמל, מים ומוצרי יסוד. העודף התקציבי לא יישאר לאורך זמן, השינוי בצמיחה צפוי לבלום את הגידול החד בהכנסות בהמשך השנה.
 
בגזרת החוץ: הפד צפוי להעלות השבוע את הריבית ב- 0.5%-0.75%. באירופה הבנק המרכזי מתכנן העלאת ריבית ביולי ובספטמבר. באוסטרליה הבנק המרכזי העלה את הריבית ב- 0.5%. הסיכוי להעלאה של 0.5% בישראל בחודש יולי עלה. ההערכות הן כי בנק ישראל יעלה ריבית בכל החלטה לפחות עד סוף השנה. הריבית בעוד שנה צפויה להגיע ל- 2.5%.
גם גוש האירו לקראת עליות ריבית. בסיכום ישיבת ה-ECB בשבוע שעבר, הריבית נותרה כצפוי ללא שינוי, אך מסתמן שהחל מחודש הבא יחל תהליך הדרגתי של העלאות ריבית גם בגוש האירו, כשהציפיות מהשוק הן לריבית של כ- 0.9% בסוף השנה ו-1.93% שנה מהיום. 
 
הבנק העולמי וה- OECD הפחיתו את תחזיות הצמיחה לשנה הנוכחית ול- 2023. הבנק העולמי, חושש מעליית האינפלציה ורואה סיכון מוגבר לסטגפלציה, אך ההנחה המרכזית שלו מניחה האטה קצרת טווח. תחזית הצמיחה לכלכלה העולמית הופחתה ב- 1.2% לרמה של 2.9%. הפחתה בשיעורים דומים נרשמה גם בתחזיות הצמיחה לארה"ב וגוש האירו בהם צפויה צמיחה של 2.5% השנה, ובכלכלות המתפתחות צפויה צמיחה של 3.4%. בדומה, ה- OECD הפחית את תחזית צמיחת התוצר העולמי ל-2022 מ- 4.5% ל- 3%. בקרב חברות ה- OECD, תחזית הצמיחה הופחתה מ- 3.9% ל- 2.7%. הפחתות הצמיחה הבולטות ביותר נרשמו במדינות אירופה, המושפעות מאד מהמלחמה. 
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    חרטטנים לגמרי
    מלך המשכנתא 06/2022/13
    הגב לתגובה זו
    4 0
    גם עליית ריבית, גם מיתון עולמי, גם אינפלציה מטורפת, כל התנאים לירידת מחירי הדיור שאגה עלה רק בגלל הריבית האפסית, והם עוד מנסים למכור לציבור עלייה
    סגור
  • 2.
    כלכלה
    חיים 06/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לא מדברים על החוב של מדינת ישראל. כמעט טריליון שח. זה פעמיים תקציב המדינה. עולה לנו בתשלום של עשרות מיליארדים בריבית. מה עם זה? תוספות שכר למי? לוועדים החזקים? למי שכבר יש דובדבן מעל הקצפת ? איך תעסוקה מלאה אם חסרים עובדים בהמון ענפים? לפני שנתיים היו עובדים ועכשיו הם התאדו? מה הם עושים ואיפה עובדים? האם יש צורך לייבא עובדים? ועוד העלאת ריבית בדרך. משהו לא מסתדר. ואנחנו לפני בחירות. ומחירי הדיור, והשכירות, והמזון-מה קורה פה? הבורסה בקריסה (יחסית), אבל מסבירים שזה תיקון. למי להאמין?
    סגור
  • 1.
    בשביל בנק הפועלים אין אינפלציה
    יוסי 06/2022/13
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ירד המכירות למשכנתאות אז משכנעים שהדיור יעלה שירוצו לקנות
    סגור