השוק

בבנק לאומי מזהירים: מחירי הנפט ימשיכו להיות גבוהים ב-2023

הכלכלן הראשי של בנק לאומי אומר כי התחלת אכיפת הסנקציות על רוסיה, בעוד כ-6 עד 8 חודשים תלחץ עוד יותר את מחירי הנפט; "מדינות קטנות באפריקה לא מצליחות להגביר את קצב הפקת הנפט"
ניצן כהן | 
גיל בפמן (צילום אורן דאי)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, מעריך היום שמחירי הנפט ימשיכו להיות גבוהים עמוק לתוך 2023. בפמן מעריך שהתחלת אכיפת הסנקציות על רוסיה בטווח של 6 עד 8 חודשים ילחצו את מחירי הנפט עוד יותר.
בשבוע האחרון עלה מחיר הנפט על רקע ההקלות במגבלות לריחוק חברתי בסין, כולל הקלה בסגרים, הצפויים להביא לעליית הביקושים ועל אף החלטת OPEC פלוס להגדיל את מכסות הייצור מעבר לתכנון המקורי. בסיכום שבועי, מחיר הנפט מסוג BRENT עלה מכ-124.50 דולר לחבית לכ-125.80 דולר לחבית ומחיר הנפט מסוג WTI עלה מכ-119.77 דולר לחבית לכ-121.42 דולר לחבית.
 
"קבוצת OPEC פלוס הגדילה את מכסות הייצור יותר מהמתוכנן עבור חודש יולי. הקבוצה אישרה את הגידול של 432 אלף חביות במכסות של חודש יוני ומכסות הייצור של חודש יולי יגדלו  ב-648 אלף חביות ביום. המכסות צפויות להמשיך לגדול גם בחודשים הבאים, כך שבחודש ספטמבר הן צפויות לחזור לרמות שהייתה טרום התפשטות נגיף הקורונה.
"גידול זה במכסות הייצור נעשה בעקבות לחצים רבים מצידה של ארה"ב, אך הוא גם מדגיש את המשך שיתוף הפעולה של OPEC ורוסיה אשר ממשיכות לפעול יחדיו על אף הניסיונות האמריקאיים לבודד את רוסיה. ההקלה על מכסות הייצור תגדיל את היצע הנפט בחודשי הקיץ, בו הביקושים לדלק המשמש לתחבורה גדלים, והיא עשויה להקל במידה מסוימת על השווקים ההדוקים.
"עם זאת, ההקלה בסגרים בסין צפויה להביא לגידול משמעותי בביקושים ולקזז חלק מההשפעות של עליית ההיצע על השוק.
"הגידול במכסות הייצור מתרחש לאחר שקבוצת OPEC הגדילה את תפוקת הנפט שלה בחודש מאי בכ-170 אלף חביות ביום לכ-28.76 מיליון חביות ביום. גידול זה הינו נמוך מהגידול במכסות הייצור של OPEC, בשל היעדר יכולת של היצרניות הקטנות יחסית באפריקה להגדיל את תפוקת הנפט, והוא נבע בעיקר מהעלייה בתפוקת הנפט של ערב הסעודית, כווית ועיראק. ניגריה גם כן הגדילה את תפוקת הנפט שלה במידה משמעותית, אך היא רחוקה ממיצוי מכסות הנפט שלה" אומר בפמן.
ערב הסעודית העלתה את הפרמיה על הנפט שלה עבור הלקוחות באסיה. זאת, על רקע הקלת המגבלות לריחוק חברתי בסין המביאים לעלייה בביקושים של אסיה לנפט. "נראה כי עלייה זו בפרמיה לא פוגעת בביקושים האסייתים והיא אף מרמזת על התחרות הקשה שיש בין בתי הזיקוק על הנפט המוצע בשוק. רוב הלקוחות באסיה הקשורים בחוזים ארוכי טווח עם ערב הסעודית צפויים לקבל את מלוא האספקה שלהם, בהתאם לחוזים, וחלק מבתי הזיקוק באסיה אף מתכננים להגדיל את רכישות הנפט מערב הסעודית. זאת, על רקע הגידול ברווחים של פעילות זיקוק הנפט המגביר את הכדאיות הכלכלית בהרחבת פעילות הזיקוק".
בפמן מוסיף כי "בתי הזיקוק של אסיה שאינם בסין או בהודו, מתחרים מול ארה"ב ואירופה על הנפט הקיים בשוק, מה שתומך בביקושים האסייתיים לנפט של ערב הסעודית. הידוק הסנקציות הצפוי של אירופה על רוסיה, אשר יצמצם משמעותית את ייבוא הנפט מרוסיה, צפוי להחריף את התחרות על הנפט של הייצרניות במפרץ הפרסי, מה שיתמוך בהעלאה נוספת בפרמיה על הנפט שלהם.
"מנגד, בתי הזיקוק בסין והודו רוכשים נפט מרוסיה וכך הם פחות חשופים לתחרות הגבוהה בשוק. ייצוא הנפט של רוסיה עלה בראשית יוני לרמה הגבוהה ביותר מסוף אפריל, בשל הגידול במכירות הנפט לסין והודו, אך הרווחים שלה ירדו מאחר והיא מוכרת את הנפט שלה בהנחה משמעותית ובכך יצרה סוג "חדש" של נפט בעולם, "נפט רוסי, הנמכר בהנחה" למי שאינו נוטל חלק בסנקציות.
"להערכת ה-EIA, האיסור החלקי של אירופה לייבוא של נפט רוסי,  צפוי לצמצם את יצור הדלקים של רוסיה בכ-18% עד לסוף שנת 2023. יצור הדלקים של רוסיה צפוי להגיע בסוף 2023 לכ-9.3 מיליון חביות ביום, לעומת כ-11.3 מיליון חביות ביום ברביע הראשון של 2022. הערכה זו מסתמכת על ההנחות כי האיחוד האירופאי יאכוף את איסור יבוא הנפט בעוד שישה חודשים ואת האיסור על יבוא דלקים ומוצרי נפט אחרים בעוד שמונה חודשים. מהלך שכזה, צפוי לתמוך בעלייה נוספת של מחירי הנפט".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה