השוק

דב קוטלר מסמן את העתיד בפועלים: נחשף הצמד שיוביל מהפכה

מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, יצא הבוקר למהלך אסטרטגי ראשון במעלה שמסמן את הכיוון ואת העתיד; שני ה"סוסים" הצעירים שבחר להטיל עליהם את המשימה: ידין ענתבי ורם גב לקחו עליהם משימה יוצאת דופן; אל תתפלאו אם אחד משניהם יהיה מנכ"ל הפועלים או לאומי מתישהו
ניצן כהן |  3
דב קוטלר מנכ"ל בנק הפועלים (צילום unsplash, יחצ גדי דגון)
מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, טלטל את ההנהלה - זו הכותרת שבחר הגורם המתאים במערכת ice. והוא לא טעה. הטלטלה שהעביר הבוקר קוטלר את הנהלת בנק הפועלים היא לא פחות מאסטרטגית עבור הבנק הגדול בישראל וזה מהלך חשוב, אפילו חשוב מאוד.
נסביר את הדברים: השנים האחרונות היו עבור המערכת הבנקאית - העולמית ובטח זו הישראלית, בה אנחנו דנים היום - קריטיים. הרגולציה העולמית רוצה תחרות מתבקשת. הציבור רוצה בנקאות משכוללת, מתקדמת וזולה. חברות פינטק צצות כמו פטריות אחרי הגשם ולכן בנק חפץ חיים, בטח בסדר גודל של הפועלים (זה נכון גם ללאומי ובשוליים גם למזרחי), חייב להשתנות ולו כדי להיות רלוונטי. צמיחה? זה הבונוס.
 
נמשיך: עד לפני לא הרבה שנים פקיד הבנק היה בטוח שהוא מס הכנסה. הלקוח, בטח משק הבית - צרכן האשראי, היה נתון לחסדי הפקיד. לא נתון לחסדי הבנק אלא לחסדי הפקיד.
מה שקרה, שאותו הפקיד שהתבלבל בין תפקידו למכור כסף לבין עובד של רשות אכיפתית, התקדם והפך מנהל סניף, מנהל אזור ולעתים אף צמח להנהלת הבנק ושם מימש את חזונו האישי - להיות זרוע אכיפתית במקום זרוע מנהלת סיכונים שתכליתה: מכירת כסף ללקוחות.
אותם אנשים שצמחו בתוך המערכת למעשה חנקו אותה ויחד איתה את הכלכלה הישראלית. אנשים הפכו מודרי אשראי רק בשל תקשורת לקויה עם הפקיד בסניף. ואז, או אז, פרצה לחיינו מהפכת האינטרנט ופתאום ניתן היה להתנהל בפעולות בסיסיות עם הבנק בדילוגים קלים מעל הפקיד.
ואז נכנסו לחיינו כלי בינה מלאכותית. פעם פרמיטיבית והיום מתוחכמת מאוד וניתן להניח שהבינה המלאכותית תהפוך מתוחכמת הרבה יותר במהלך השנים.
והנה מה קיבלנו? משק הבית, צרכן האשראי הגדול ביותר והרווחי ביותר למערכת, יכול לקבל הלוואה קטנה (בריבית גבוהה) באמצעות האפליקציה והנה הוא "גמר את החודש" ולמעשה צרך את הכסף. וככה התפתחה הצריכה הפרטית בישראלית בקצב מרשים.
 
נחזור רגע לליבת סיפורינו - המינויים בבנק הפועלים. בנק הפועלים הוא הבנק הגדול בישראל עם נתח שוק של 30% מהפעילות הבנקאית (לאומי בסדר גדול דומה) ולכן הוא היעד של עולמות הטכנולוגיה הפיננסית וזה במובן התחרות. אם נניח שאי פעם יושק הבנק הדיגיטלי של אמנון שעשוע הרי שבראש ובראשונה הוא ינסה להכות את הפועלים ולאומי רק כי שם קשה יותר לעשות תהליכים גדולים וברוך השם, יש שם שומנים.
בנק הפועלים (וכך גם לאומי) הוא בנק ללא גרעין שליטה כך שלהנהלה הרבה יותר נוח ל"הירדם בשמירה" ובעבר ראינו את זה קורה שם, הרי זה בנק של "אף אחד". אבל כשמסתכלים מעבר לקצה החוטם, הרי שזו גם ההזדמנות הגדולה של הבנק כך שבלי בעלי מניות שרוצים רווחים כאן ועכשיו, ניתן לבצע מהפכות שיניבו פירות בטווחים הבינוני והארוך.
אין טעם להיכנס לנבכי המהלכים שהעביר עד כה דב קוטלר את בנק הפועלים (והוא העביר) אבל בין כל המהלכים הללו עוברת כחוט השני ההחלטה האסטרטגית והיא - גמישות.
אנחנו מדברים כאן על גמישות בתהליכי קבלת החלטות בעיקר עסקיות. ננסה להסביר את הדברים ברגישות המתבקשת. כדי להצמיח פעילות עסקית של בנק בסדר גודל של הפועלים (וזה נכון גם ללאומי) צריך לקבל החלטות מהירות (ככל הניתן) תוך כדי שלוקחים בחשבון את ניהול הסיכונים, היעדים של הבנק, הרצון של הבנק וכן הלאה. פעולה איטית מידי תגרום לשווקים לברוח.
כדוגמה ניתן את שוק המשכנתאות: בנק לאומי שהחליט לפני כשנה וחצי להתרחב משמעותית בשוק המשכנתאות. ההחלטה ברורה ומתבקשת. אבל עד שההחלטה התקבלה ועד שיצאה לפועל, ניתקל לאומי במפלצת של בנק מזרחי טפחות שביצע מהלכי הגנה מה שחייב את לאומי להיות אגרסיבי מאוד עד כדי מצב בו הפיקוח על הבנקים נאלץ להרגיע את העניינים.
נחזור לפועלים. קוטלר מתעקש לבחון כל עסקה לגופה. כלומר, בלי קיבעונות בולי דעות קדומות אבל בהחלט עם תהליך חיתום קפדני שמתבסס על הידע העצום שנצבר בבנק. ההתעקשות של קוטלר מאפשרת לאגף הפיננסים בבנק להיות גמישים (חטיבות הפיננסים בבנקים הם בדרך כלל צווארי הבקבוק בתהליכי קבלת החלטות) וכאן נכנס רם גב לתמונה.
גב הצליח לייצר חטיבה פיננסית גמישה מאוד ומאוד לא מקובעת והוביל בסופו של יום לקבלת החלטה לא פחות מדרמטית והיא: לעצור את הדיבידנדים בבנק ולחזור בהמשך. ההחלטה הזו אפשרה לפועלים להתמודד טוב יותר מבנקים אחרים עם הטלטלה בשווקים הפיננסיים ואפשרה לו גם להתמודד טוב יותר עם הקירבה למגבלות הרגולטוריות בעולמות האשראי.
 
התהליך הזה שהעביר רם גב את החטיבה יצר מערכת יחסי אמון משמעותיים בינו לבין קוטלר שמצידו העביר לאחריותו היום פעילויות אסטרטגיות נוספות וככה סימן את עתידו של גב בפועלים.
אז אם קוטלר מסמן היום את מי שצריך לנתח את המהלכים הפנים בנקאיים ולייצר מהם תובנות וכן הלאה הרי שכעת הוא היה צריך לסמן את עתיד הביזנס. כלומר את מי שיכניס את הבנק למקומות חדשים, יעזוב מקומות ישנים וימקסם את הפעילות שכבר קיימת ורווחית. כאן סימן קוטלר את ידין ענתבי.
ידין ענתבי הוא איש שווקים. כלומר, הוא מכיר את שוק הכסף ממספר כיוונים שהמשמעותיים שבהם: עברו כממונה על שוק ההון והביטוח ומכאן מכיר היטב את צורכי הרגולציה (יציבות ותחרות) ובמקביל הוא מכיר היטב (בין היתר מניסיונו בפועלים) את שוק ההון ותפקידו של בנק בסדר גודל של הפועלים בשוק כזה. את זה קוטלר רוצה אצלו ולכן גם ענתבי קיבל ממנו היום אחריות לא פשוטה על זרוע ההשקעות הריאליות הלא סחירות של הבנק (פועלים שוקי הון), את ביט ואת הפיתוח העסקי של הבנק - כלומר העתיד.
אז מה קיבלנו היום בבנק הפועלים: מנכ"ל הבנק, דב קוטלר מסמן את דור העתיד של פועלים ואל תופתעו אם מי מהשניים האלה ימונה למנכ"ל אחד הבנקים בעוד אי אילו שנים.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מי מאמין למה שכתבתם?
    איתמר פורמן 07/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבנק לא מחלק דיבידנד בגלל מחדל גדול, שקוטלר הוא אבי המחדל. הוא רץ לאשר עסקאות גדולות בלי אבחנה ופתאום הקוסם רם גב (איש שקוטלר הביא מישראכרט) עצר את הדיבידנדים מתוך בחירה? ממש לא, זה היה אילוץ. קוטלר מוביל את הבנק הזה למקום השלישי, ולמישהו כנראה קשה להודות בזה. שרשרת המינויים שלו מעוררת סימני שאלה, וגם היחסים עם הועד כנראה לא שקטים כמו שכולם מנסים לשדר. חכו קצת, עוד מעט הסכם שכר והרבה בוץ יעוף באויר.
    סגור
  • 2.
    מנכל שזרק מנהלים לכלבים
    ישראל 06/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כתבה מוזמנת ומתוזמרת מטעם המנכ"ל שמנסה להצדיק מדוע זרק 2 מנהלים בכירים ו"זקנים" שהביאו את הבנק להיות בנק מוביל. כתבה שמלאה בשטויות על גבי שטויות
    סגור
  • 1.
    כל פעם שמשנים משהו בהנהלה
    דוד 06/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 1
    .. אז זו לא פחות ממהפכה
    סגור