השוק

נעים להכיר: אלה החברות שמחקו לכם את הכסף

השנים 2020 ו-2021 היו שנים מעניינות בשוק ההון; מגבלות התנועה וההזרמה הבלתי פוסקת של כסף ממשלתי משכו את הציבור לשוק ההון ובמקום שיש כסף בלי חשבון הרי שתמיד יבוא מי שייקח את הכסף; זה המצעד של מי ששרפתם אצלו את הפנסיה שלכם
ניצן כהן |  12
בורסה (צילום vecteezy)
את הסיפור הזה כדאי לקרוא, לשמור ולבוא חשבון עם מי שניהל לכם את הכסף. לא, לא נעשה כאן משהו לא חוקי (בטח לא כזה שידוע לנו כרגע) ולא תמיד מדובר היה בחוסר אחריות של מנהלי ההשקעות אבל באופן עקרוני, מנהלי ההשקעות בשנתיים האחרונות כמעט ולא אמרו "לא" להנפקות חדשות שבחלקן היו הנפקות חלום וחלקן היו הנפקות של עסקים פחות טובים וחלקן היו הנפקות של עסקים טובים, אבל שלא הצליחו - אלה החיים.
תנאי הרקע בשנים האחרונות היו כאלה: ריבית אפס במשך תקופה ארוכה מה שהפך את ההשקעות חסרות הסיכון (נניח פיקדון בנקאי) לכזה שלא מניב תשואה וזה דחף אנשים לעולמות הסיכון כדי לחפש את התשואה האבודה.
 
בשנים האלה אנשים לא הבינו שהשקעות בשוק ההון לא מרוויחות לנצח אלא יש גם כאלה שמפסידות וזה חלק מהמשחק. איפה הבעיה? בשנים האחרונות לאן שזרקת אבן פגעת וככה נוצר מצב מסוכן מאוד שכשהאדם מהישוב חיפש להפקיד כסף, על-פי רוב, הוא הגיע למניות. וכאן נשאלת שאלה: לאיזה מניות הוא הגיע?
אז יש את המניות "הכבדות" אלה שמוגבלות בתשואות ולכן מי שהמליץ עליהן (נקווה שעשה את זה בהתאם לחוק ועם רישיון מתאים) שהן יכולות להניב ויש את מניות "החלום" שצצו בבורסה כמו פטריות אחרי הגשם (של כסף) שזרם לשוק בלי הפסקה ובלי חשבון ואלה שאבו לא מעט כסף מהפנסיות שלכם.
עכשיו מה קרה בשנתיים האלה (שנת 2020 ו-2021) מי שלא רץ לשים את הכסף שלו בחברות החלום האלה נחשב בשוק כ"פראייר" כאחד שלא מבין שוק ופוגע בלקוחות שלו (בחוסכים) ואז קרה התהליך המסוכן של לרכוש את המניות בהנפקה, במחירים לא סבירים (או לכל הפחות לא סבירים לדעת כותב שורות אלה) והמפגש עם המציאות היה קשה, קשה מאוד אפילו.
אז הנה, שנת 2022 הפגישה את שוק ההון עם המציאות או כפי שאוהבים לקרוא לזה בוול סטריט: המפגש בין wall street ל-main street. והמפגש היה כואב, כואב מאוד אפילו.
אז מה הפגיש את החברות האלה עם המציאות? תוואי ריבית עולה, חששות של הציבור מירידות שערים ולפעמים היו אלה החלומות שהתנפצו על סלעי המציאות האפרורית של יצירת הכנסות ורווחים שגם אם לא עומדים בציפיות - עדיין רווחיים. זה לא קרה בחלק ניכר מהחברות שהונפקו בשנתיים האחרונות.
נסייג שוב את הדברים: ככל הידוע אין כאן משהו בלתי חוקי, ככל הידוע לא הייתה כאן רשלנות, ככל הידוע כולם צדיקים וכולם שמעו את סיפור יציאת מצריים. את המסקנות, כל אחד שיסיק לעצמו. זה מצעד החברות שהונפקו בשנים האחרונות והסבו הפסדים גדולים למשקיעים - שירות לציבור החוסכים לפנסיה.
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    צריך לכתוב אמת לא אילו החברות שמחקו את הכסף
    צחי 07/2022/02
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אלא ההשקעות הכושלות של קרנות הנאמנות והפנסיה
    סגור
  • 7.
    דירות
    משקיע 07/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אני משקיע בדירות ועושה בוכטות.השבוע העלית שכר דירה ב 3000 שח ושלמו לי כמו כלבים.אני נהנה מזה
    סגור
  • 6.
    ניצלתי הירידות בשוק לבצע רכישת טובות
    שלומי 07/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מניות הבנקים יגיעו לרוחים בגלל העלאת הריבית ויעול כח אדם כמו מניות הנדלן המניב ונדלן כללי נסחרים במחירים סוף עונה גב ים ..ריט 1 אמות ואתמול רכשתי בסכומים נמוכים יחסית דמרי ואלוני חץ
    סגור
  • 5.
    מניות פח אשפה לא מתקרב לחברות כאלה
    יעקב 07/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדוע לא הזהרתם הציבור לפני כן אלא רק אחרי ירידה של 80%
    סגור
  • 4.
    הפסדים בנ"ע
    אלכס 07/2022/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    למה הערכות שויי של מניות בהנפקה מנופחות כמו אחרי טיפול בוטוקס . מי משתף פעולה ומי גורם לקרנות ,קפות ואזרחים תמימים לשלם ,כדי שיעשו עליהן/ם סיבוב למטה . מאוחר יותר , ניפוח בלתי סביר של כל שוק ההון נפילה וחוזר ,כמו מעגל שלא נגמר. עובדים עלינו . עכשיו גם ע"י רובוטים מתוכנתים . האח הגדול??? החיים כפרמידה.
    סגור
  • טען עוד
  • 3.
    מדובר באובססיה
    Shimonadlr2003 07/2022/01
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אני הייתי בעבר בטיקטוק כיום כמעט ולא. החסימות של טיקטוק מבוצעות באופן אוטומטי לפעמים אף בלא דיווחי משתמשים. מדובר באובססיה ליהודים בלבד! אני מכיר הרבה צעירים שהעלו תוכן שלא מפר את מדיניות טיקטוק ובכלל לא מתעסק בנושאים שנויים במחלוקת אלא רקודים קליפים וסאטירה, וטיקטוק חוסמת בלי סיבה אמיתית. והרבה פעמים רשום סיבה לא הגיונית, כמו "הימורים ודברים מסוכנים" או "בריונות או הטרדה" ועוד. לרוב זה נחסם בעיקר לאנשים שעוקבים אחרי פעילי ימין. מברור רחב משתתפים שערכתי באינסטגרם במשך תקופה ארוכ ולא ירחק היום שטיקטוק תדעך בדיוק כמו צוקרברג בגלל מדיניות החסימות והאובססיה שלה.
    סגור
  • 2.
    עשו על המשקיעים "בנט" (מעתה שם נרדף לעוקץ) (ל"ת)
    טייגר7 07/2022/01
    הגב לתגובה זו
    7 13
    סגור
  • דווקא היה רוהמ מצוין
    מצביע ימינה 07/2022/01
    הגב לתגובה זו
    18 13
    חבל שהממשלה לא ממשיכה את מלוא כהונתה.
    סגור
  • בנט אפילו לא הצליח לשמור על לשכתו
    דן 07/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז אתה קורא לו ראש ממשלה מצוין אחרי שפירק את הממשלה כעבור שנה? ההיגיון של אנשים כבר לא מה שהיה פעם.
    סגור
  • עלק מצביע ימינה מגיב בשבת
    דרור 07/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה עוד זוכר שימינה היא מפלגת נישה דתית נכון? כולם יודעים שאתה מצביע ללפיד כי זה הטרנד העכשווי יאללה תחזור לראות חתונמי וארץ נהדרת זאת הרמה שלך
    סגור
  • "משהו משהו" הוא היה. פשוט בדיחה למזלנו קצרה (ל"ת)
    יובל המבולבל 07/2022/01
    הגב לתגובה זו
    7 8
    סגור
  • 1.
    חולק על דעתך
    מומו 07/2022/01
    הגב לתגובה זו
    13 2
    כל מנהל השקעות סביר היה מגיע למסקנה שהתמחור היה הזוי לחלוטין ואפשר להניח שהמזמינים בהנפקות הבינו את זה.במידה ולא הבינו אז זה הזמן לברוח מהם.ואם הבינו הרי שהיו סיבות נוספות וכאן אמורים להיכנס הרגולטורים.בכל מקרה כעיתון תפקידכם לפרסם מי הזמין את ההנפקות ולהשאיר לציבור להעניש את הגופים האלה.ושלא יתרצו לנו שזה אחוז קטן מתיק ההשקעות שלהם
    סגור