השוק

נחשף מנגנון הפיקוח: כך סמוטריץ' יפקח על הרשויות הערביות

תכנית הרמזור של סמוטריץ' נחשפת ומציגה את מנגנון הפיקוח על הרשויות הערביות. עינו הפקוחה של שר האוצר על הכספים שיעברו למגזר הערבי תכלול מנגנון שימנע את זליגת הכסף לגורמי פשיעה 

דוד זולדן | 
בצלאל סמוטריץ' (צילום shutterstock, פלאש 90/ נועם רבקין פנטון)
משרד האוצר חושף פרטים ראשונים על מנגנוני הפיקוח ששר האוצר סמוטריץ' והממשלה שואפים להקים על הרשויות המקומיות, כדי לבלום זליגה של כספים לגורמי פשיעה. אף שהמתווה החדש מוצע ברקע הסערה הציבורית סביב דרישת סמוטריץ' להעביר כספים לרשויות הערביות רק לאחר שיקומו מנגנוני הפיקוח עליהן נדמה שגם הרשויות הכלליות יכללו במנגנון.
על פי התכנית שנחשפת לראשונה ב"ישראל היום" המשטרה, השב"כ ומשרד הפנים יגבשו מדרג של הרשויות כך שהן יתחלקו על פי תוכנית רמזור. רשות אדומה תוגדר ככזו שבה מעורבים גורמי פשיעה רבים ותקבל מנגנון פיקוח הדוק; רשות צהובה עם פחות מעורבות של גורמי פשיעה תקבל פיקוח חלקי; ורשות ירוקה שנקייה ממעורבות של גורמי פשיעה תתנהל בפיקוח קל.
 
הפיקוח יהיה גם על כספי הפיתוח לרשויות כמו כספים לתשתיות ותוכנית חומש, וגם על התקציב השוטף. הפיקוח יהיה על מכרזים שהרשות המקומית מוציאה ולא על דברים שהיא מפעילה בעצמה.
בהתחלה השב"כ, המשטרה, רשות המסים, הרשות לאיסור הלבנת הון, משרד הפנים ומשרד המשפטים יגבשו תמונת מודיעין לסיווג של הרשויות לפי הרמזור. כמו כן, הם יגבשו תמונת מודיעין על קבלנים ועל ספקים שייכנסו לרשימה שחורה, שלפיה הם לא יוכלו לגשת למכרזים בכלל בשירות המדינה וגם ברשויות. ברשויות אדומות יהיה גורם ממשלתי שישלוט בוועדת המכרזים והתקציבים של הרשות, ויהיה חשבון בנק ייעודי ועצמאי לתקציבים של הרשויות. למעשה, מדובר בהשתלטות של ממש על המכרזים של הרשות על ידי גורם ממשלתי.
ברשויות הצהובות יהיה חשבון בנק ייעודי עם שני מורשי חתימה (אחד מהם מטעם האוצר), ובתחומים שחוששים לגביהם, כמו פינוי אשפה, הסעות ושירותים נוספים, התקציב יעבור רק דרך המנגנונים מחוץ לרשות המקומית. ברשות ירוקה יהיו מנגנונים קלים שיחולו גם על הרשויות הצהובות והאדומות, שהם למעשה העברת כספים באמצעות העברה בנקאית או מסלקה, ללא צ'קים ומזומן, עם חשבוניות דיגיטליות ומכרזים שקופים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה