השוק

בנק ישראל: חלוקת הכסף למקורבים במלחמה - פוגעת באמינות הממשלה

ניתוח והמלצות של בנק ישראל להתנהלות התקציבית של הממשלה בזמן המלחמה, מעלה תהיות רבות אודות ההעדפות של הקואליציה בתקופת המלחמה; הקיצוץ שמתכננת הממשלה בתקציב השוטף לא מגביר את האמינות שלה בשווקים
ניצן כהן |  4
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
"היקף הקיצוץ התקציבי המוצע כרגע, 4 מיליארד שקל, אינו גדול וככזה תרומתו לחיזוק האמינות במחויבות הממשלה להתאמה פיסקלית בגין עלויות המלחמה מוגבלת. ככל שהממשלה מעריכה שזהו הקיצוץ המירבי שאפשרי בשלב זה של השנה, חשוב שהיא תחליט כבר בעת אישור התוספת לתקציב 2023, גם על ביטול חלק מההוצאות המתוכננות לשנת 2024, למרות שהתוכנית היא שעיקר הדיון על תקציב 2024 יידחה מעט" כותבים היום כלכלני בנק ישראל בניתוח מעמיק ומרשים על ההתנהלות התקציבית של הממשלה בתקופת המלחמה.
"בחינה של סעיפי התקציב מצביעה על הפחתות אפשריות בהיקף של כ-8 עד 10 מיליארד שקל ב-2024. יתר על כן, מכיוון שחלק ניכר מהתשלומים ב-2023 בגין ההסכמים הקואליציוניים יקשה מאוד על קיצוצים באותם סעיפים בשנת 2024, וגם בהמשך, רצוי שהממשלה תכריז על עצירה של הוצאות אלה כבר בתקציב הנוכחי.

"יש חשיבות רבה לכך שהממשלה תבלום כבר עתה הוצאות חדשות שאופיין מתמשך בהקשר ההסתכלות לטווח הבינוני-ארוך. כאמור, לחלק ניכר מהסכומים שנכללו בהסכמים הקואליציוניים יש אופי מתמשך: אלו תשלומים שלאחר שיאושרו יהיה קשה מאוד לבטלם בשנים הבאות. בעוד שגודלם של סכומים אלה ביחס לסך הוצאות המלחמה אינו גדול, היקפם ביחס לגידול הפרמננטי הצפוי בהוצאות הממשלה הוא משמעותי הרבה יותר ולכן הפחתתם תתרום לעמידות הפיסקלית ארוכת הטווח" ממשיכים כלכלני הבנק המרכזי. 
עכשיו כדי להכניס את הדברים של בנק ישראל להקשר ולהדבק הנכונים כדאי לשים לב שהממשלה אמנם לא מתפקדת וכך גם המערכים האזרחיים במדינה אבל ביצוע התקציב כמו גם התוכניות המפורסמות של הממשלה ממשיכות לחלק כסף לשותפות הקואליציוניות מבלי לקחת בחשבון שלכל הוצאה צריך להיות מקור תקציבי הולם.
הממשלה החליטה ובצדק להגדיל את ההוצאה בגלל המלחמה וההשלכות שלה אבל מבלי לקצץ בכספים הקואליציוניים וזה אומר להגדיל את הגירעון ומכאן את החוב באופן שלא מחויב המציאות, בטח לא בהיקפים הנדרשים. אם הממשלה תצמצם את חלוקת הכסף למקורבים הרי שהנטל שיוטל על הדורות הבאים יהיה נמוך יותר ומכאן שיהיה נוח יותר לחזור לפסים של צמיחה מואצת במעלה הדרך.
בבנק ישראל מזהירים שללא התאמה בחלוקת הכסף למקורבים הרי שהאמינות של הממשלה בשווקים תיפגע וזה אומר עלייה בהוצאות הריבית מה שיגדיל את הנטל על הדורות הבאים וזה חמור מאוד בתקופות משבר ובמחשבה על יציאה ממנו.
עדי ברנדר, מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל: "תמונת המצב הביטחונית מחייבת אחריות רבה בניהול מדיניות התקציב של הממשלה כדי לבסס את אמון השווקים, הבוחנים את ההתפתחויות במשק ובכללם התקציב. על כן יש לאזן בין ההכרח להקצות תקציבים גדולים להתמודדות עם המצב הביטחוני לבין ההכרח לשדר אחריות פיסקאלית. אמצעי חשוב להבטיח איזון זה הוא שינוי מתחייב בסדרי העדיפויות בתקציב, תוך הימנעות מהוצאות מתוכננות שאינן הכרחיות."
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    זריית חול בעיני הציבור
    יוסף בכתונת הפסים 11/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך עוד לא עפו 120 בטלנים? מלכחי פינכה
    סגור
  • 3.
    גם מחלקים יותר עזרה באזורים שהרוב בו
    ברוך 11/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מהליכוד
    סגור
  • 2.
    הפקידים ממשיכים להרעיל
    אשרי 11/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    את בנק ישראל לא אמור להעסיק סדרי העדיפויות של הממשלה הנבחרת אלא סך ההוצאות. הממשלה לא מחלקת כסף למקורבים אלא מנהלת את התקציב לפי סדרי העדיפויות הטובות למדינה, כמובן, לפי דעתה ולא לפי דעתהנגיד, שכנראה הצביע למפלגת שטינה בקואלציה ויש לה סדרי עדיפויות אחרות. מבחינה כלכלית, ערכית ותועלתית, אין הבדל בין כסף הקרוי קואליציוני לכסף בבסיס התקציב. שניהם יכולים לשמש למטרה טובה או למטרה שאינה טובה, תלוי בתפיסת העולם. אבל למה לא להסית בתקופה כזו?
    סגור
  • 1.
    בנק ישראל!חלוקת כסף למקורבים שלא בעיתות מלחמה לא פוגעת
    צדק חברתי 11/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    באמינות הממשלה? צירוף גנב מורשה דרעי ,לא פוגעת באמינות הממשלה.?
    סגור