השוק

תקציב 2024 הגדול בתולדות המדינה: סמוטריץ' מסרב לקצץ לקואליציה

בכירי האוצר החלו לגבש את הצעת תקציב המלחמה והשיקום לשנת 2024 והתמונה שמסתמנת קשה מאוד; סמוטריץ' מסרב לקצץ בתקציבים לחרדים ולמפלגות הימין הקיצוני ומסרב לסגור משרדים מיותרים
ניצן כהן |  2
בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
בכירי משרד האוצר החלו לגבש את תקציב 2024 שיהיה תקציב בסימן עלויות המלחמה והתחלה של שיקום הישובים שנפגעו. בכירים באגף התקציבים אמרו שבשלב הזה, הנחות היסוד מתבססות על הערכות אמצע. כלומר לא נקודת הקיצון שמסמלת את הסתבכות הלחימה והתארכות שלה כמו גם כשתמונת השיקום עדיין אינה ברורה עד הסוף.
לפני שניכנס למספרים שעולים באגף התקציבים הרי שיש לייסד מספר הנחות וכאן (לפחות על פי בכירים באוצר) השר בצלאל סמוטריץ' מתכנן תעלולים מתעלולים שונים כדי לייפות את המציאות הכלכלית שכרגע נראית רע מאוד.
אם כן, התקציב המתגבש לשנה הבאה יהיה כנראה התקציב הגדול ביותר שהיה אי פעם לישראל והוא יעמוד על כ-600 מיליארד שקל. התקציב יכלול 150 מיליארד שקל שהיעוד שלהם אמור לעבור ישירות לצה"ל ומשרד הביטחון לצורך תשלום ימי מילואים, חידוש מלאי תחמושת, הצטיידות וכן הלאה.
הכנסות המדינה ממסים שהם מקור ההכנסות המרכזי של המדינה צפויות להיות קטנות ב-10% מהתחזית המקורית. הגירעון שהיה אמור להיות סביב ה-15 מיליארד שקל ב-2024 צפוי להגיע לסדר גודל כפול של 60 מיליארד שקל.
באגף התקציבים מבועתים מהנחות העבודה האלה כשגם כאן אומרים בכירי האגף שמדובר בהנחות עבודה אופטימיות מאוד כי הרי שוק הנדל"ן קפוא עד לא קיים ואין צפי להתאוששות שלו, לפחות כזו שתניב הכנסות משמעותית ממסים. נכון להיום הנחות העבודה הן שהעסקים מתבוססים קרוב לאפס עבודה ואמנם הנחת העבודה כוללת התאוששות מהירה בסגנון ההתאוששות ממשבר הקורונה, כשהמלחמה תסתיים אבל יש כאן כוכבית גדולה מאוד ונסביר.
במשבר הקורונה הוזרם המון כסף ציבורי לאנשים מה שאיפשר להם לעשות שימוש מוגבל בחסכונות שלהם. כשמשבר הקורונה הסתיים הריבאונד היה משמעותי כי לציבור היו לא מעט חסכונות והוא השתמש בהם. כאן החשש הוא שאנשים נכנסו לקיפאון עם תחילת הלחימה עם חסכונות נמוכים מכפי שהציבור נכנס למשבר הקורונה וגם הביטחון העצמי של הצרכנים עלול להיות נמוך מה שיעכב את הריבאונד ויביא אותו לתוף 2025 בואכה 2026.
החלק שאמור לייצר את הצד החיובי יותר בהנחות העבודה האלה קשור לעובדה ששתי הנחות עבודה יכולות לתמוך בו וזה אומר: הנחה ראשונה היא שהציבור יחזור מהר לשגרה כשהמלחמה תסתיים ויהיה מוכן להוציא יותר כסף על צריכת מותרות כדי לפצות את עצמו על הטראומה הלאומית והאישית. והנחת העבודה השניה היא שעבודות השיקום יאיצו את הצמיחה בטווח הקצר בשיעורים גבוהים ומהירים יותר.
כדי להתמודד עם רף ההוצאות הגבוה הצפוי דורשים באגף התקציבים לקצץ עד כדי לבטל את כל ההוצאות שאינן קשורות למלחמה ולשיקום וזה אומר קיצוץ של 7 מיליארד שקל נוספים מחלוקת הכספים לחרדים ולמפלגות הימין הקיצוני וביטול המשרדים המיותרים כך שעבודת הממשלה תתייעל.
באגף התקציבים אומרים ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' מתנגד לקיצוצים האלה ובונה על תעלול של "קופסת מלחמה" מה שיביא להוצאת כסף מבלי שיכנס לנתוני החשבונאות הלאומית ויציג תמונה מקרו כלכלית מעוותת.
באגף התקצבים ובאגף החשב הכללי אומרים שהצגת נתונים מעוותת תביא ל"עונש" של המשקיעים ולדרישה של פרמיה נוספת על הריבית הגבוהה שבלאו הכי הממשלה תשלם למימון גירעון הענק שיפתח בשנה הבאה ויהיו לכך משמעויות מרחיקות לכת על ההתאוששות הכלכלית בטווחים הבינוני והארוך.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אין מותרות
    טטטט 11/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על איזה מותרות אתם חולמים כנסו לסופר לירקן ותיראו את המחירים עובדים עבור אוכל ותחזוקת הבית לא נותר כסף למותרות תישכחו בקניונים יסגרו חנויות אי אפשר ליקנות הכל יקר אש אולי זו הדרך להורדת מחירים לא ליקנות להיכנס לסופר לקניות עבור משפחה עם 4 נפשות הזוי מה הסכום שמשלמים אצל היאקנים תפוח עץ פינק ליידי 32 שקל לקילו לא הזוי?
    סגור
  • 1.
    סמרטוריץ, בן תשפוכת השTן
    אני 11/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סמרטוטריץ אפילו לא מייצג את המפלגה שלו. החרדלים הם חלק קטן מהציונות הדתית, ובעיקר החלק המשתמט. הוא לא הלך לקיבוצים ההרוסים. הוא לא הולך להלוויות. הוא לא נפגש עם משפחות החטופים ולכן לא מרגיש את הכאב של עם ישראל. היה ונשאר משיחיסט הזוי, שראה בחמאס נכס, ורוקד על הדם כי נרצחו בעיקר קיבוצניקים ובליינים. איש מגעיל וסקטוריאלי
    סגור