השוק

ברכות במשק להודעת בנק ישראל על הורדת הריבית: "החלטה אמיצה"

בנק ישראל החליט היום להוריד את הריבית לראשונה מזה מספר שנים. ההחלטה התקבלה בברכה מכל קצוות השוק, שמסמנים נקודת ציון אופטימית, בתהליך של מדינת ישראל לייצוב המשק ובלימת נזקי המלחמה
מערכת ice |  1
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון (צילום פלאש 90, shutterstock)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון והוועדה המוניטרית בבנק, החליטו היום (שני) להוריד את הריבית בישראל ברבע אחוז. זאת לאחר מספר שנים שעברו מאז הורדת הריבית האחרונה, בחודש אפריל של שנת 2020.
בין נימוקי ההחלטה, אמרו בבנק ישראל: "למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות על הפעילות הריאלית. מידת אי-הוודאות לגבי היקף ומשך הלחימה הצפויים גדולה מאוד, וזו משליכה גם לגבי מידת הפגיעה בפעילות. קצב האינפלציה מוסיף לרדת וגם בניתוח דינמיקת האינפלציה, במדידה רבעונית וחצי שנתית, ניכר כי קצב האינפלציה מתמתן".
יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני: "אני שמח על ההחלטה להוריד את עלות האשראי. חודשים ארוכים שאנו נאבקים על כך, מה שככל הנראה הואיל בסופו של דבר להגיע לכך שהוועדה המוניטרית בבנק ישראל ראתה יעד להורדת הריבית שתקל על משפחות רבות בתשלומי המשכנתא ובתשלומים נוספים. נמשיך לפעול להוריד עוד את עלות האשראי לטובת אזרחי ישראל".
נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, בירך על החלטת בנק ישראל ואמר: "זהו צעד נכון, שיעזור לכלכלה הישראלית לצלוח את השלכות המלחמה. בחודשים האחרונים כל המדדים הכלכליים הצביעו על כך שרצוי וצריך לשנות מגמה ולהפחית את הריבית. כעת, כשהצעד נעשה, הוא יקל משמעותית על העסקים ומשקי הבית בישראל, ויפחית להם את היקף התשלומים, שזינקו כתוצאה מעליות הריבית ופגעו בפעילות המשק. לצד זאת, ועל מנת לאפשר את המשך המגמה החיובית, אנו מצפים מהממשלה להציג מדיניות פיסקלית אחראית, שתתמוך בצרכי המשק ותעודד צמיחה ולא צניחה".
 
דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי אמר על ההחלטה: "מדובר בהחלטה אמיצה של הנגיד המגלה מנהיגות מוניטרית ומשמש למעשה כמבוגר אחראי שיש ללמוד ממנו. הורדת הריבית תסייע בבלימת ההאטה הכלכלית ובהתאוששות המשק. עוד הוסיף אמיתי כי בנק ישראל ניהל סיכונים עד כה בצורה אחראית, וכעת נכון להפוך את תהליכי הבלימה לתנאים למחזור הצמיחה הבא".
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר אמר: "הנגיד נהג נכון כשהחליט על הורדת גובה הריבית נוכח העובדה שהרבה מאוד עסקים נאבקים על קיומם, חלקם אף לקחו הלוואות ביניים בתקופת המלחמה. הפחתת הריבית, אפילו בשיעור נמוך אבל כיצירת מגמה, הינו המהלך הנכון כיום. יש לתת יותר משקל למציאות הישראלית והשפעת שיעור הריבית על עולם העסקים ומשקי הבית, יותר מכל שיקול אחר".
נשיא לשכת רואי החשבון בישראל, רו"ח חן שרייבר, אמר: "התאכזבתי לשמוע שנגיד בנק ישראל החליט להוריד את הריבית במשק ברבע אחוז בלבד. אנו בלשכת רואי החשבון אמרנו מספר פעמים שבתקופה כזאת צריכה להיות הורדת ריבית יותר משמעותית. אנחנו במלחמה ולא דומים למה שקורה במדינות אחרות בעולם ועל כן זה הזמן לרסן את הריבית ולהוריד אותה בשביל לאפשר למשק להתגבר על המשבר".
בעקבות הורדת הריבית, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר: "ההחלטה של בנק ישראל להוריד את הריבית היא צעד נכון ומתבקש שיקל מעט על המגזר העסקי בכלל ועל הענף הבנייה בפרט. זינוק הריבית של השנה האחרונה הכניס את ענף שלנו למשבר שהפך לקשה הרבה יותר מאז תחילת המלחמה. אנחנו בטוחים כי הנגיד ער להשפעה המסוכנת של המשבר הזה על המגזר הפיננסי והמשק כולו וימשיך להיות עם היד על הדופק, כדי לענות על צרכים של המשק בהתאם להתפתחות האינפלציה ולקשיים הייחודיים שתקופה הנוכחית יוצרת".
גיל סתיו, מנכ"ל בלנדר ישראל התייחס גם הוא להורדת הריבית: "במיוחד בתקופה הרגישה בה אנו נמצאים להורדת הריבית ישנה משמעות רבה הן מבחינת המסר שהנגיד מעביר והן בהשפעה על הכיס של כולנו. לאחר תקופה ארוכה מאוד בה חווינו עליה משמעותית בריבית ושמירה על סביבת ריבית גבוהה, הורדת הריבית יכולה להתחיל לאותת על שינוי מגמה שתוביל להקלה בצריכת האשראי מצד אחד ומהצד השני על ירידה בתשואה הצפויה לחוסכים בפיקדונות ואולי גם לתנודות בשערי המטבע. בסיטואציה שכזו כדאי לפזר את תיק ההשקעות ולבחון אפיקי השקעה אלטרנטיביים שיכולים לייצר תשואה גבוהה יותר למשקיעים. כמובן שבבחירת אפיק השקעה שכזה כדאי לבחור בהשקעה יציבה ובטוחה שמייצר תשואה גבוהה לאורך זמן".
דורון הלפרן, הבעלים של חברת "הלדור", אחת מיבואניות הפלדה הגדולות בישראל, בתגובה על הורדת הריבית: "החלטת הנגיד מציבה את ישראל בפתחה של תקופה כלכלית חדשה.  במצב הנוכחי בו מדינת ישראל שקועה עד צוואר בבוץ העזתי ובלחימה בצפון ונמצאת בתקופה ארוכה של חוסר וודאות ופגיעה כלכלית הולכת ומעמיקה בקופת האוצר עקב עלויות המלחמה, החלטת הנגיד הייתה נכונה ומתבקשת".
עוד אמר הלפרן: "הורדת הריבית תסייע לעסקים רבים 'להרים את הראש' ולהתחיל להניע את המשק ובכך להגדיל את הכנסות המדינה ממסים. הכנסות להן המדינה זקוקה יותר מתמיד בימים אלה. הורדת הריבית אף תיתן "דחיפה" לתחומים כמו תחום הייבוא, בכך שתאפשר הוזלת עלויות הייבוא ואף תוביל לתהליך בו ניתן יהיה להוזיל סחורות עבור הצרכן הישראלי.  שמירה על סביבת ריבית גבוהה בתקופה הנוכחית, הייתה אף עשויה להכניס את המשק הישראלי לסטגנציה, מה שעלול היה להוסיף משקל נוסף על הקשיים האובייקטיבים בו המשק הישראלי מצוי כיום".
עינב סבינצר, מנהלת מרחב דרום באלדר משכנתאות ובהתאחדות יועצי המשכנתאות, מסרה לאחר ההחלטה של הוועדה המוניטרת בבנק ישראל: "בנק ישראל החליט להיות קשוב לציבור ולהוריד את הריבית במשק ב-0.25% כבר בהצהרת הריבית הראשונה של שנת 2024. כזכור בחודש אפריל 2022 החל בנק ישראל בהעלאה הדרגתית של הריבית  אשר הגיעה לשיאה במאי 2023. בעקבות זה החזרי המשכנתאות עלו בצורה משמעותית כמו גם הריביות על המינוס והריביות על ההלוואות הבנקאיות. הדבר הקשה מאוד על ציבור נוטלי המשכנתאות ומשפחות רבות לא עמדו בנטל ההחזרים החודשיים שעלו בצורה משמעותית".
"מלחמת "חרבות ברזל" יצרה קושי נוסף עבור הציבור כיוון שרבים הוצאו לחל"ת ומילואים. ההאטה במשק גרמה לירידה בפעילות העסקית בכל רחבי הארץ. כעת בעקבות התחזקות השקל והתמתנות האינפלציה בישראל ובארצות הברית, התחזקה התשתית שאפשרה לבנק ישראל להתחיל בתהליך של הורדת הריבית. התקווה היא שהורדת הריבית תמשך לאורך שנת 2024 ותקל על הציבור את החזרי המשכנתאות וההלוואות. רצוי שהורדת הריבית תגיע עם פתרונות נוספים עבור הזוגות אשר זוהי רכישה של  דירה ראשונה עבורם. הנ"ל יסייע גם  לקבלנים ולמוכרי הדירות שנתקלים בקשיים בעקבות המצב בישראל". הוסיפה.
יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "תהליך הפחתת הריבית במשק לאורך השנה הוא צעד מתבקש ובלתי נמנע. טוב עשה בנק ישראל כאשר החל בו כבר כעת . צעד זה יקטין את החשש מכניסת המשק הישראלי למיתון. ההאטה במשק הישראלי בעיצומה ויותר עסקים חווים ירידה בביקוש, כאשר אי הודאות בהתייחס לפעילות הכלכלית בעתיד, גבוהה. הפחתת הריבית תסייע למאות אלפי בעלי עסקים ומשקי בית בהפחתת עלויות המימון והחזרי הלוואות שלקחו״.
אלקובי הוסיף כי ״אנו נמצאים במגמה מתמשכת של הפחתת האינפלציה במשק, כאשר מרכיב הצריכה הפרטית מצטמצם , וההאטה החריפה במשק צפויה להימשך פרק זמן ארוך יחסית. נוכח מציאות זו הפחתת הריבית הכרחית בכדי למנוע פשיטות רגל וקריסה בקרב אלפי עסקים קטנים , תוך סכנת פגיעה משמעותית בכלכלה , גדולה בהרבה מזו שאנו עדים לה כיום״.
מורן נחשוני, מנכ"ל משותף בווליו בייס חיתום הוסיף: "על פי תגובת השוק, הורדת הריבית הפתיעה את שוק ההון אשר הגיב בצהלות למהלך של בנק ישראל. להחלטה הזו ישנה השפעה ישירה על שוק ההנפקות בשנת 2024 . בגזרת האג"ח, צפויים פרעונות אג"ח קונצרני בסך של כ-65 מיליארד ש"ח, כאשר מרבית החברות תרצנה למחזר את החוב. אם ב-2023 חברות רבות נמנעו ככל האפשר מגיוסי חוב בשוק בגלל הריבית הגבוהה וחשש המשקיעים מהשלכות הרפורמה המשפטית על יציבותן של חברות מסוימות, כעת, כאשר נראה שהסיכויים לקידום הרפורמה ירדו מצד אחד, ומצד שני הריבית במגמת ירידה – צפוי כי יותר חברות תיעזרנה בשוק ההון לגיוס חוב גם לטווחים ארוכים.".
עוד אמר נחשוני: "החל מה-30.10.2023, התשואות על אג"ח ממשלתי לטווח ארוך בירידה, מרמת שיא של 4.8% ל-3.9% כיום.  בגזרת המניות, עיקר ההשפעה בשוק המניות הינה על מניות הנדל"ן, אשר מושפעות באופן ישיר ועוצמתי מרמת הריבית בשוק - הן מהיותן חברות ממונפות יחסית והן מ"הקלה" בשיעורי היוון הנכסים אשר תורמת לשווי החברה. בענף המגורים, הורדת הריבית צפויה להיתרגם להקלה על נוטלי המשכנתאות, מה שצפוי לשפר את הביקושים לדירות".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מוסיף להזרמה הממשלתית ומגביר אינפלציה
    מן 01/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    טעות קשה מוריד את ערך הכסף בנוסף למיליארדי שקלים שהממשלה מדפיסה בחודש אחד
    סגור