השוק

חוב של עשרות מיליוני שקלים - למי שסחר עם עזה

יצרני טקסטיל רבים, כמו גם חקלאים ובעלי עסקים מענף הבנייה - סחרו עם רצועת עזה כחלק מ"משימה לאומית" שעודדה המדינה. בעקבות המלחמה הם הפסידו כספים רבים ואף נדרשים לשלם מע"מ למדינה על הסחורה שאבדה, יו"ר ועדת הכספים התערב
מערכת ice |  5
צילום shutterstock, פלאש 90/ חסן ג'די
מלחמת 'חרבות ברזל' פגעה קשות לא רקע בביטחונה של ישראל, אם כי גם בכלכלה ובבעלי עסק רבים. יצרני טקטסיל רבים נמצאים בבעיה עמוקה מאז מתקפת ה-7 באוקטובר, מהסיבה שהם שלחו בדים לעיבוד ותפירה במתפרות בעזה, כמו גם סחורה נוספת אשר שלא תשוב אליהם בעתיד לאור הלחימה. יו"ר איגוד תעשיות הטקסטיל בהתאחדות התעשיינים, רמזי גבאי, אמר: "הנזק מוערך ב-25 מיליון שקל"
 
"המנגנון הזה התחיל לעבוד ב־2017, כשנציגי מערכת הביטחון פנו אליי וביקשו שאפעל להעברת עבודות לעזה, אמרו לי שזאת משימה לאומית. המנגנון הזה עבד היטב, מדי כמה חודשים בעלי עסקים בארץ נפגשו עם בעלי מתפרות במחסום ארז, עשו עסקים וסיכמו סיכומים", הסביר גבאי. בהמשך הוא הוסיף כי רוב העסקים הסתירו את הקשר עם המתפרות בעזה, וכעת ישנם עסקים העומדים בפני סכנת קריסה.  
"חודש וחצי לפני תחילת המלחמה העברתי לעזה קונטיינר שלם של בדים, ואין לי מושג מה קורה אתיו ומה עלה בגורל הסחורה. כרגע אין שום מסלול שמפצה אותי על ההפסד", אמרה לחבר הכנסת בעלת עסק מתל אביב שציינה כי הסכום הכולל שהפסידה עומד על חצי מיליון שקל.
כמו ענף הטקסטיל, גם ענף החקלאות והבנייה ספג נזקים כבדים בעקבות המלחמה. חקלאים שמכרו תוצרת לרצועה נשארו עם חובות – ולא ברור מי בדיוק עומד לשלם אותם. "לא קיבלנו כסף על סחורות שהעברנו לעזה חודש וחודשיים לפני המתקפה", סיפר מנכ"ל גליל שוק מקומי יפתח אורטל, אשר מייצג מאות חקלאים מהארץ.
אחת הבעיות האירוניות עליהן מתריעים בעלי העסק היא שבקרוב הם יידרשו לשלם על עסקאות שביצעו עם סוחרים מעזה מע"מ בגובה 17% לרשויות המס, אף על פי שהם לא קיבלו כל תמורה. יו"ר ועדת הכספים משה גפני הצהיר כי יפעל לעצירת תשלומי מע"מ, והוא אף קרא לנציגים ממשרד האוצר ורשות המסים להציג פתרון למשבר בתוך כשבוע אחד.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    סמרטוטיהו ו'ממשלתו' והדגנרלים שלהם צריכים לשלם מכיסם
    נקם ושילם 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפרטי את נזקי בעלי העסקים שהם עודדו אותם לסחור עם מרצחי עזה כ'משימה לאומית'. סמרטוטיהו הקמצן ינסה לא לשלם גרוש כי 'אין לו ארנק' וגם לא כרטיס אשראי. לחלט לו את המשכורת ואת הווילה בקיסריה !
    סגור
  • 3.
    חלק זה מכרתם בארץ סחורות זולות שיצרתם שם במקום פה נכ
    אלף 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נכון ???? הרווחתם הרבה על חשבון...
    סגור
  • 2.
    בגדול הם צודקים
    אני 01/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בקטן, הם עשו רווחים יפים מאוד מהיצור בעזה, ששם שכר נמוך יותר מסין.
    סגור
  • 1.
    למה?????
    דויד 01/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כששילמתם 10 שקל לבגדהסתרתם. עכשיו רוצים פיצוי? אכלתם כל הכסף של המדינה ראתם. צריך לחוקק חוק היכן יוצר כל בגד. ואלו שפרנסו את עזה נזרוק לים.
    סגור
  • מצדיק אותך דמות תנין לתנינים, יש פה הרבה יותר מסכנים ממ
    אלף בית 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איזה הזויים
    סגור