רכילות עסקית

בכירי הנדל"ן התכנסו, זו הזווית שלהם לגבי מחירי הדיור

כנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ישראל בשיתוף עם משרד עו"ד שטיינמץ הרינג גורמן ושות' אירח כרישי נדל"ן רבים, ביניהם ארנון פרידמן מנכ"ל אשדר, בעלי ב.ס.ר נחשון קיויתי, דניאלה פז ארז בעלים ומנכ"לית פז וזיו יעקובי מנכ"ל אקרו. אלה הטיעונים שלהם
מערכת ice | 
כנס הנדלן השנתי (צילום שאולי לנדנר)
פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ישראל ערכה הבוקר (שני) בת"א את כנס הנדל"ן השנתי שלה, בהובלת יקי בוארון, שותף בכיר וראש תחום נדל"ן בפירמה, בשיתוף עם משרד עו"ד שטיינמץ הרינג גורמן ושות'.  
בפאנל בנושא שוק הדיור בישראל, בהנחיית איתי בר-חיים, שותף תחום נדל"ן ב- EY ישראל, אמר ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר חברה לבניה מקבוצת אשטרום: "שואלים אם הייתה שנה טובה או לא טובה. הייתה עליה של 16% בשנה האחרונה וכביכול על הקרקעות שרכשנו בעבר הרווחנו השנה. אבל השנה לא הייתה שנה טובה באמת. ראינו שה שהיה בשנים האחרונות משחזר את עצמו, ומחיר הקרקעות ממשיך לעלות. לא בהכרח הערכנו נכון את העליה במקביל בתשומות הבניה, בריבית ועוד. הסיכון שלנו עולה והאפשרות לממן פרויקטים יורדת. יכול להיות שהשנה הקרובה דווקא תרסן את זה, כי לא יהיה ניתן להשיג אשראי כ"כ בזול. נכון, אנחנו חווים האטה במכירות, זה נובע גם ממה שקורה בכלכלה העולמית. יש ירידה בכמות העסקאות, אבל אין ירידה במחירים. המחירים עולים כל חודש בגלל מדד תשומות הבניה. כל מיני הבטחות להגרלות והוזלות מקפיא רכישת דירה ראשונה, שזה שוק מאוד משמעותי בשביל היזמים. אם המדינה מצליחה לשים את חסרי הדיור על הגדר ולהמתין להגרלות, זה מביא לירידה מלאכותית בביקוש. אין ספק שעליית הריבית מקטינה את כוח הקניה של הציבור. אנחנו מהצד השני שקולים בכמות הדירות שאנחנו מוציאים לשוק. לא מתחילים אלף דירות בבת אחת בלי קונים. אני מאמין שבשנה הקרובה השוק יתייצב, וזה חשוב כדי שלא יהיו עליות מחירים גבוהות".
 
נחשון קיויתי, יו"ר ובעלים ב.ס.ר הנדסה ופיתוח: "יש עושר במדינה הזו והוא מגיע ליזמים ולקבלנים וכתוצאה מכך אם כבר יוצאת קרקע למכרז, אנחנו מוצאים את עצמנו במלחמה ובסוף התוצאה היא מעל 3 מיליון שקל ליחידת דיור, רק על מרכיב הקרקע. זה לא היה ככה מעולם. גם לא בת"א. הבנקים שותפים לעניין הזה. עד לפני 3 חודשים היינו מקבלים 90% מימון ועכשיו השאלה איך מחזירים. אם המצב ימשיך כך והתחרות על הקרקעות תמשיך להיות קשה, נמצא את עצמנו בצונאמי לא פשוט והרוכשים לא ידעו לשלם את המחירים שבהם הם רכשו עד סוף הבניה ולמי שנטל הלוואות מהבנקים, יהיה מאוד קשה להחזיר. המנהיגות הכלכלית צריכה להתעשת ולמצוא פתרונות.
אם ברגולציה ובין אם במתן היתרי בניה, נושא שיכול לקחת 8-9 שנים בהתחדשות עירונית, זה לא סביר. אני אולי מצטייר מדוכדך, אבל אני פוגש בשטח את האנשים ולא יודעים איך להסביר להם את המחירים שרק עולים. אנחנו בונים את הפרויקטים שלנו בשיטות קבוצת רכישה ובשיטה הזו ברגע שאיתרנו את הקרקע, אנחנו משווקים את כל הפרויקט מראש וזה מוזיל את העלויות ב- 15-24%, תלוי במיקום. אנחנו לא רואים בעיה. גם בהתחדשות עירונית בונים במתכונת הזו".
דניאלה פז ארז, בעלים ומנכ"לית פז כלכלה והנדסה: "השרשרת מתחילה מתכנון והבעיות קיימות לכל אורך השרשרת. היקף יחידות הדיור המאושרות מבחינת תב"ע עלה בצורה משמעותית. אמנם בשנה הזו כנראה יהיו פחות, אבל עדיין 100,000 יחידות מאושרות ברשויות השונות. היקף יחידות דיור מאושרות בהתחדשות עירונית הולך ועולה, זה כבר לא 8-9 שנים. הבעיה היא שנתנו גז וב- 2018 עוד פעם ברקס. בלי ממשלות, קורונה, עכשיו שוב בלי ממשלות. לא יודעת מה יהיה בעתיד גבי התכנון. נושא הרישוי הוא נורא, שיא שלילי עולמי. 3 שנים בלי היתר בניה זה פשוט שובר את כל השיאים העולמיים. בנוסף, משך זמן הבניה עולה. כלומר יש הרבה התחלות בניה אבל אין סיומים בקצב שנותן את המענה. המחסום הזה חונק גם את שוק השכירות. אין לנו משילות ואנחנו בבעיה. היכולת לגור כיום בדירה בבעלות יורדת לרמה כמעט בלתי מושגת. לכן האלטרנטיבה היא מגורים בשכירות ואת זה מייצרים דרך שכירות קונצרנית. אין ספק שבמצב הריבית היום, חייבים להכניס יד לכיס הציבורית כי מלאי גדול של יחידות דיור לשכירות קונצרנית זה הפתרון".
 
זיו יעקובי,
מנכ"ל אקרו נדל"ן: "עיקר השוק הוא לא בת"א, צריך לומר את זה. נכון שאקרו צמחה בת"א, אבל אני לא חושב שאנחנו מייצגים את עיקר שוק הנדל"ן בת"א. כל החברות, וגם אנחנו, מתרחבות לערים נוספת ובוחנות עסקאות קומבינציה, התחדשות עירונית, מכרזים. העניין הוא שמחירי הקרקעות כ"כ האמירו, שלא לקחנו חלק במשחק הזה. לא חשבנו לבנות תכנית עסקית על עליות מחירים כ"כ אגרסיביות. התחדשות עירונית, על רקע ההערכות שיהיה קושי במימון, היא חשובה מאוד, כי עלויות המימון נגזרות כשאתה עולה לקרקע, ואז אתה כבר במכירות. זה מקצר מאוד טווחים. העניין שלא נותנים לייצר מספיק עסקאות כאלה, קשה לתאר את הקושי העצום. אין יד מכוונת, כל אחד מסתכל בתוך הקופסה הקטנה שלו. בסוף יש משבר משמעותי ורציני מאוד ונדרשת הכוונה, לפחות ברמה של ראשי ערים. הם צריכים להיות ערים למצוקות הקיימות וקצת להרחיב את ההסתכלות שלהם".
בפאנל השתתפו גם רון חן, בעלים ומנכ"ל אנשי העיר מקבוצת רוטשטיין וכן עמי אברהמי, שותף מייסד ו- CPO בחברת Veev.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה