נבחרת אייס

המדד הפתיע: לא הגיע הזמן להוציא את הראש מהחול? | פרופ' ירון זליכה

מדד המחירים לצרכן שהתפרסם השבוע הפתיע את החזאים ברמתו הגבוהה יחסית אך בפרט הופתע השוק מהעלייה החדה במחירי הדיור. צעירים יקרים, לא הגיע הזמן להוציא את הראש מהחול לפני שאוליגרכיית ההון שלטון, השולטת במדיניות הכלכלית ללא קשר לזהות המפלגות שבשלטון, תשעבד אתכם ואת ילדיכם שעוד לא נולדו?
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  2
פרופ' ירון זליכה על עליית מחירי הדירות (צילום shutterstock, פלאש 90/ עומר פיכמן)
מדד המחירים לצרכן שהתפרסם השבוע הפתיע את החזאים ברמתו הגבוהה יחסית אך בפרט הופתע השוק מהעלייה החדה במחירי הדיור. כנראה שהחזאים אינם קוראים את הטור הזה אולם קוראיי הוותיקים בוודאי זוכרים כי הזהרתי בדיוק מכך כבר בטור בתחילת יוני 2023 (ובראיונות רדיו וטלוויזיה בכלי תקשורת אחרים אף מוקדם הרבה יותר). כל סיפורי המעשיות כי הקבלנים בקשיים ולכן מחירי הדיור ירדו הופרכו.
מחירי הדיור עולים למעשה ברציפות מאז חודש נובמבר (כלומר כבר כמעט חצי שנה) ובחודש האחרון שיעור העלייה של הדירות התייצב על כאחוז שלם לחודש! אנשים לא חיים עם אחוזים אלא עם שקלים ולכן אסביר את המשמעות. מחירה של דירה ממוצעת התייקר בכעשרים אלף שקל שהם כשני משכורות ממוצעות נטו (לאחר מיסים). אדם צריך אפוא לחסוך עוד שתי משכורות נטו שלמות כדי לממן ולו את העלייה שנרשמה בחודש האחרון בלבד. שלא לדבר על העליות שנרשמו בחודשים הקודמים.
אולם, עלינו לקחת בחשבון כי הסכום הנוסף אינו זמין לצעירים ולכן הוא רק יתווסף למשכנתא האדירה שהם כבר נאלצים לקחת. במילים אחרות, הסכום הנוסף ימומן רק עם ריבית דריבית שתחייב אדם ממוצע לעבוד לפחות עוד חצי שנה תמימה ולחסוך את כל המשכורת שלו. כל שקל ושקל. כאילו אין לו כל הוצאה. מאחר שזה לא אפשרי אזי אפילו אם נניח ששיעור החסכון של אדם ממשכורתו מגיע לעשרים אחוז (שוב שיעור דמיוני למרבית הצעירים) אזי אנו מדברים על למעלה משנתיים עבודה כדי לחסוך רק את תוספת המשכנתא שנבעה מעלית מחירי הדיור שהתרחשה רק בחודש האחרון! אתם מבינים עד כמה המצב הזה לא נורמלי? ברור לכם שבתנאים אלה וכל עוד לא ישתנו במהרה אתם לא תוכלו לפרוש בגיל 67? וספק אפילו אם בגיל 70?    
כעת, אנו נשמע שוב את סיפורי המעשיות של משרדי האוצר והשיכון שהם כבר עמלים להגדיל את היקף המכרזים והם עוד יוסיפו אולי וילחצו את הבנקים להתחשב ולאפשר משכנתאות ארוכות יותר. הבנקים הישראלים בתורם, מאחר שהם כל כך נחמדים ונדיבים, יואילו בטובם ויציעו משכנתאות ארוכות ונוחות. שלושים שנה. ארבעים שנה. נמשיך כך ונקבל גם בעתיד הצעות לחמישים שנות משכנתא. השלב הבא יהיה שהבנקים יאמצו פטנט חדש.
 
הם יאפשרו לאנשים לקחת משכנתא שניתן יהיה להוריש אותה לדור הבא. כלומר, במקום שנחסוך לדירה שאותה נצליח להוריש לילדינו אנו ניאלץ להוריש את הדירה עם המשכנתא. שהרי עוד מעט כבר לא נצליח לסגור בחיינו את המשכנתא ולו מהטעם הפשוט שלאחר שלושים או שלושים וחמש שנות משכנתא נגיע לגיל פרישה. אז משכורתנו תצנח ולא נוכל להמשיך ולשלם את המשכנתא. ושוב הבנק יהיה נחמד מאוד ויאפשר לנו הקפאה או משכנתא הפוכה או כל פטנט אחר שמשמעותו שנמשיך לעבוד לנצח עבור הבנק ועבור אותה דירה מסכנה.
צעירים יקרים, לא הגיע הזמן להוציא את הראש מהחול לפני שאוליגרכיית ההון שלטון, השולטת במדיניות הכלכלית ללא קשר לזהות המפלגות שבשלטון, תשעבד אתכם ואת ילדיכם שעוד לא נולדו? 
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הפיתרון פשוט - לעזוב את המדינה ולתת להון שלטון לקרוס
    שלום 04/2024/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואז לחזור למדינה ולבנות את הכלכלה מחדש . אם לא יהיה להם ביקושים הם יפלו
    סגור
  • 1.
    צודק בעל מילה
    גד 04/2024/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא צעיר ויש לי דירה. גם הילדים שלי ירצו לקנות דירה עוד מעט... חייבים את זליכה שר אוצר.
    סגור