נבחרת אייס

ממשלה מנותקת: השכירות עלתה רק בשלושה רחובות בתל אביב?

שוק הנדל״ן בישראל בדרך לנקודת רתיחה נוספת, וחברי הממשלה נעים בין התעלמות להכחשה. רגולציה חכמה והגיונית על מחיר השכירות ותקנות לשעת חירום באופן זמני, ירסנו את הג׳ונגל שהתפתח פה
סיון כהן
סיון כהן |  14
סיון כהן (צילום ענבל מרמרי,pixabay)
את האמירה האומללה הזאת של שר האוצר ליברמן סביר להניח שהוא ירצה לשכוח, בטח כשיו״ר האופוזיציה נתניהו עט עליה כמוצא שלל רב. וזה לא שלנתניהו אין חלק בסיפור הזה, אבל אמירה כל כך מנותקת בימים אלה היא גול עצמי ציבורי של ליברמן והממשלה הנוכחית.
שלושה ימים ניסה ליברמן למזער נזקים אבל המשיך לספר שמחירי השכירות עלו באחוז וחצי בלבד, מה שבעצם נותן למכשירי הדירות אור ירוק להמשיך ולהשתולל כאוות נפשם.
 
אז ראשית, לטובת שר האוצר, אנשיו שמציגים את הסטטיסטיקה בצורה מסוימת וכל התוהים בכלל-כך נראים החיים עצמם, כך נראה המסע בשטח של שוכרי הדירות. 
שלושה רחובות בתל אביב? תראו מה מספר ש׳ מאשקלון: ״שכרנו לפני שנה דירת 4 חדרים ב-3,600 ש"ח לחודש, עכשיו מבקשים כבר 4,700 וזה אפילו לא נעצר שם. בחוזה דורשים סעיפי התייקרות, השכירות רק עולה ועולה״.
אתם קולטים? שיעור התייקרות של כ-30% בשנה בשכונה בינונית באשקלון. תגידו שאשקלון זה למפונקים? תראו מה קורה בצפת. צפת! שכדי למצוא שם עבודה צריך לנסוע שעתיים או להתחנן למעסיק שיסכים שתעבדו מהבית.
 
אז הנה מ׳ מצפת: "בצפת עד היום דירות  4 חדרים הייתה סביבות 2,500, היום אין פחות מ-4,200 מינימום, וזה עוד נחשב לפריפריה זולה. ‏אני שכרתי דירה קטנה מתפרקת ב-1,600, לפני שנה עלתה ל-2,000 ועכשיו 2,400. ‏מדובר על דירת 3 חדרים ישנה".
כנסו ליד2, תרימו טלפונים אמיתיים ותראו מה אומרים לכם בעלי דירות ומתווכים כשהם מבינים שאתם באמת מתעניינים בדירה. וזה עוד לפני שדיברתי על אימהות חד הוריות, יוצאי אתיופיה ועוד שלל מגזרים שמתקשים עוד יותר במציאת דירה להשכרה.
אז ביום ראשון הציגו שקד, ליברמן ואלקין באיחור לא אלגנטי את התכנית הממשלתית למלחמה במחירי הדיור. מה נגיד לכם? מעט מדי, מאוחר מדי. יודעי דבר מסבירים שגם התכנית הזאת לא תביא לשינוי המיוחל. בעשור האחרון היו לנו מע״מ 0, מחיר למשתכן, הגרלות ולא מעט רעיונות אבל בפועל המחירים ממשיכים לנסוק למעלה. 
מכרה שלי קנתה השנה דירה בבניין סופר נחשב במנהטן ניו יורק. המחיר כמו שאתם מבינים, היה אטרקטיבי יותר מדירה בסטנדרט דומה בלב תל אביב. וכשזה המחיר למטר בתל אביב, אף אחד לא הופתע שהזינוק זלג לרחבי גוש דן ועכשיו גם לאשקלון וצפת. 
 
מה עושים? אוהד דנוס, לשעבר יו״ר לשכת השמאים מסביר שהדרך הנכונה להתמודדות עם המצב היא לייצר שוק שכירויות אלטרנטיבי, מוסדי, אבל זה ייקח זמן אב ולא נראה שמישהו בכלל בכיוון.
אז מה כרגע? רגולציה חכמה והגיונית על מחיר השכירות לפחות, תקנות לשעת חירום באופן זמני, ירסנו את הג׳ונגל שהתפתח פה. נכון, זה שוק חופשי, נכון, חלק גדול ממשכירי הדירות אינם טייקונים ובעצם חיים מזה, נכון שהכל מתייקר, ובכל זאת - העלאות בשיעור של עשרות אחוזים אינן הגיוניות בטח כשמדובר בהוצאה משמעותית כמו קורת גג-שכר דירה, וכדאי ששר האוצר ייצא מהבועה ויבין שלהמשיך ולספר שיש העלאות מינוריות בשיעור של אחוזים בודדים, זה בטח לא יפתור את הבעיה, אלא רק ימשיך להראות עד כמה הוא וחבריו מנותקים.
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    למה נותנים לדבר הזה במה? (ל"ת)
    אריאל 06/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    כל פתרון של התערבות רגולציה צריך להיות עם קריטריונים
    בעל דירה שאינו טייקו 06/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תזכורת קטנה, מס הכנסה לוקח נתח מהכנסה משכירות גם למי שבבעלותו דירה אחת. אצבע מאשימה כלפי בעלי דירה הוא מכוער לא כל מי שרכש דירה הוא עשיר רודף בצע. רק אדם שבמזל ועמל רב הצליח לרכוש נכס ביוקר המטורלל היום.
    סגור
  • 10.
    לא מבין כבר מה אתם רוצים! ביבי כבר לא ראש ממשלה, ממשלת (ל"ת)
    משה 06/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    הכול עולה גם אני מעלה,גם את המחסן בחצר
    ולדימיר פוטין התימני 06/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינה אוכלת יושביה,מי יקבע לי כמה לקחת שילמתי מיסים כול חיי ,אני פאקינג חיי מזה ,בכול העולם המחיר עולה שיפסיקו לבלבל את הביצים ,לכולם יש אינטרס,כולם בלי יוצא מן הכלל ,גם לשרים בממשלה כי כולם מחזיקים דירות להשכרה ,תגידו משכורת המינימום עלתה ?בכמה?
    סגור
  • 8.
    הכל עולה .
    שהריבית 0. 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נשבר המחסום הפסיכולוגי
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    דיי עם בולשיט
    דור39 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שלא מבין בכלכלה שיסתום את הפה או שילך ללמוד כל פיקוח על מחירי השכירות שינסה לגרום למחיר נמוך יותר יפגע בשוק השכירות ובשוכרים ובכלכלה הישראלית, אם יפקחו על איכות הדירות להשכרה אז יהיו פחות פתרונות דיור, ואנשים שרק רוצים מיטה ומקלחת ולעבוד בעיר לא יוכלו!
    סגור
  • 6.
    השכירות הפרוץ בישראל
    חייבים להסדיר את שוק 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איך נציגי בעלי הדירות בישראל (בעלי אינטרסים מובהקים) הצליחו למכור את ליברמן בזול, כפי שהם עושים איתנו השוכרים כבר עשרות שנים - זאת המומחיות שלהם והצליחו להפיל גם אותו בפח השקרים, טשטוש ועיוות המציאות בשטח ????????
    סגור
  • 5.
    תקנות לפי החוק הגרמני (ל"ת)
    דודו 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    חלול
    שולמן 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 2
    שהדלק המים החשמל הארנונה החינוך תחבורה הדירות עלו למה אתם לא מתלוננים. חפשו דירה אחרת במקום אחר. ולמי שיש חמש אלף לשכירות שיקנה דירה.
    סגור
  • 3.
    מחירי הדירות בתא
    אורה 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    רציתם ממשלת שינוי - וריפוי..חחחחח...קיבלתם !!!
    סגור
  • שיעלו את מחירי השכירות בתא פי עשר
    משולם 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי כך העיר תתנקה מכל החולים ההזויים והמסובבים שקבעו בה את ביתם. מי דרוצה שכירות סולה יותרשיחפש בבני ברק גבעת שמואל או אפילו רמת גן ופתח תקוה. מה זה מעניין שקורעים אתכם במחיר. אתם מוכנים לשלם ?? תהנו !!!
    סגור
  • 2.
    הכל עןלה
    מולייר 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ועוד מעז פרופסור גרשוני הנכבד לקטרג על שכר המינימום כאשר העשירים קונים כל דבר שזז מבלי לחשבן
    סגור
  • 1.
    השכירות עלה בכללי 8-12 אחוז בתל אביב ! (ל"ת)
    ראובן 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • נו באמת
    נ 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בכל הארץ ובמיוחד במרכז על המחירים ב 30% המשכורות לא עלו בכלל אז מה נעשה נחזןר לימי המחאה באוהלים והפעם מישום שאין ברירה.
    סגור