נבחרת אייס

טייקונים ומונופולים ראו הוזהרתם: כך אי אפשר עוד להמשיך

בנימין נתניהו חנך פודקאסט חדש ובמסגרתו הוא התגאה מאוד בשינוי הדרמטי שחוללנו יחד במשרד האוצר בשנת 2003. בצדק הוא התגאה. לצערי, חזרה המדיניות הכלכלית לסורה. הממשלה חזרה לחבק את המונופולים, את הבנקים, את החברות הגדולות ואת הטייקונים על חשבוננו
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  19
פרופ' ירון זליכה ובנימין נתניהו (צילום באדיבות המצלם, פייסבוק/ בנימין נתניהו)
בנימין נתניהו חנך פודקאסט חדש ובמסגרתו הוא התגאה מאוד בשינוי הדרמטי שחוללנו יחד במשרד האוצר בשנת 2003. בצדק הוא התגאה.
לפני כניסתנו לאוצר התדרדרה כלכלת ישראל לשפל היסטורי. ההכנסה לנפש הגיעה לארבעים ותשעה אחוזים מההכנסה לנפש בארה"ב, שיעור האבטלה זינק לכעשרה אחוזים, החוב הלאומי המריא כמעט למאה אחוזי תוצר והגירעון הממשלתי קרוב לעשרה אחוזי תוצר. מחירי הדיור זינקו משבעים משכורות ממוצעות במחצית שנות התשעים לתשעים ושש משכורות ממוצעות. היה זה המשבר הכלכלי החמור בתולדות המדינה.
 
המשבר החמור נבע משילוב של נסיבות חיצוניות – השלכות האינתיפאדה השנייה – עם מדיניות ממשלתית כושלת ולא מתאימה. קודמינו בממשלה העלו מאוד את נטל המס על הצרכנים, השכירים והעסקים הקטנים וכנגד זאת הביאו לשיא את הטבות המס, הסובסידיות וההטבות לחברות הגדולות ולטייקונים. בה בעת, יצרו קודמינו אינפלציה והפחיתו מדי את הריבית. האינפלציה שחקה את השכר הריאלי ואילו הריבית הנמוכה הזניקה את מחירי הדיור.
נתניהו בתפקידו כשר האוצר, ואני בתפקידי כמנהל המדיניות הכלכלית וכחשב הכללי, שינינו את עוגני המדיניות הכלכלית באופן יסודי מיד עם תחילת כהונתנו. ביטלנו שורה של הטבות מס, סובסידיות והטבות לחברות גדולות ולטייקונים. בימי הראשונים באוצר הודעתי על חילוט ערבויות בנקאיות לטייקונים החזקים במדינה – האחים עופר, אליעזר פישמן, משפחת בורוביץ, משפחת דנקנר ואחרים.
הדפתי דרישות מופרכות של טייקונים אחרים ובהם יצחק תשובה. העלינו את הריבית, הורדנו מיסים לאזרחים ולעסקים הקטנים. ריסנו את כוחם של הבנקים והדפנו לחצים של מנהלי הבנקים לשכר מופרז. נלחמנו בחוסר התחרותיות ובמונופולים ושמרנו על רמת מחירים ממוצעת בישראל הנמוכה מרמת המחירים במערב. הייתם מאמינים שבשנים שלנו באוצר היו המחירים בישראל יותר נמוכים מהמחירים במערב, ולא שלושים וחמישה אחוזים יותר יקרים כפי שהם היום?
 
וכן, בפעם היחידה בעשרים החמש השנים האחרונות הצלחנו להוריד את מחירי הדיור ובאופן עקבי ומתמשך. עד לסוף כהונתי כעבור חמש שנים הגיעו מחירי הדיור לשפל של שמונים משכורות בלבד. מחצית מהמחיר היום. בשנים שלנו באוצר לא היו צריכים הצעירים לקחת משכנתא לכל החיים כדי לרכוש דירה.
ההכנסה הלאומית לנפש הגיעה לשיא היסטורי של שישים ושניים אחוזים מההכנסה לנפש בארה"ב, במחירים שווים, אל מול כיום כחמישים אחוזים בלבד. הייתה זו תקופת הצמיחה הכי חזקה בתולדות ישראל. הגירעון הממשלתי הפך לעודף אולם לא על חשבון עליית נטל החוב של משקי הבית. להיפך, הפחתת המיסים החדה לאזרחים, ירידת מחירי הדיור ועליית השכר הריאלי הורידה את נטל החוב של משקי הבית לשפל של שנים רבות. כמובן גם נטל החוב הלאומי צנח את הצניחה החדה ביותר בהיסטוריה שלנו.
 
לצערי, אחרי עזיבתי את האוצר חזרה המדיניות הכלכלית לסורה. הממשלה חזרה לחבק את המונופולים, את הבנקים, את החברות הגדולות ואת הטייקונים על חשבוננו. בשנה האחרונה הגיעה המדיניות הכושלת הזו לשיא חדש. הממשלה גלגלה את כל הגירעון שלה על חשבוננו, שחקה את השכר הריאלי, העלתה את נטל החוב הפרטי של משקי הבית, הזניקה את מחירי הדיור לשיא של כל הזמנים ולא הכינה את ישראל למשבר הפיננסי המתחיל להתגלגל בשוקי ההון בעולם. אני מקווה שברור היום לאזרחים רבים כי כך אי אפשר עוד להמשיך.
טייקונים ומונופולים יקרים ראו הוזהרתם. כאשר אחזור למשרד האוצר אני מבטיח להמשיך מאותה נקודה שבה הפסקנו אז.
הכותב הוא ראש החוג בחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(19):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 17.
    גיבור על (ל"ת)
    יובל לוי 09/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    הלואי שתהיה ראש הממשלה . חכם וטוב. (ל"ת)
    שרעבי 06/2022/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 15.
    פרסם משנתך הפוליטית כלכלית ל-2022
    עמך 06/2022/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ירון, חזור לפוליטיקה ופרסם משנתך הפוליטית כלכלית ל-2022 לרבות הבטחה להצמיד העוולה את קצבאות הזקנה לשכר הממוצע במשק. אתה גם תהיה זקן אומנם עשיר לעצמו עמך ישראל.
    סגור
  • תיקון
    עמך 06/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבטח לבטל את הפגיעה בקצבאות והצמדתן לשכר הממוצע במשק . הגמלאים חסרי יצוג פוליטי... אתה אדם עשיר ושבעה ולא חש את החלשים ורעבים.
    סגור
  • 14.
    אני ואני ואני
    דני54 06/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה מתאים לביבי וביבי מתאים לך ושניכם לא חוזרים לאוצר.
    סגור
  • טען עוד
  • מדובר בעובדות. תבדוק! (ל"ת)
    קראת והעמקת בכלל?? 06/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    זליכה הטעות שלך שהלכת עם האשכנזים לכן הם זרקו אותך (ל"ת)
    עירקי תומך 06/2022/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 12.
    שיגיד ישראל ליהודים. (ל"ת)
    רק מועמד 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    Never
    זליכוש 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש יותר סיכוי שיצמחו לזליכה שערות על כף היד מאשר שיחזור למשרד האוצר. אופורטוניסט קשקשן. אדם לא רלוונטי.
    סגור
  • 10.
    זליכה היקר
    יהורם 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 1
    צעקתך ומאבקך חשובים ולגיטמיים פריצתך לתודעה במגש הכסף עוררה את העם פריצות כאלו ונוספות יוכלו לתקן את הכיוון שאליו כרגע פונה המדינה במהליכה הארת בזרקור על מחדלים על אובדן הרווחה והסוציאליזם בראשם הפנסיות והבריאות העיוותים שנוצרו בחסות הממשלות הקודמות לדוגמא איך בעשרים השנה האחרונות נוצר מצב שבו מצב בו צעירים חילוניים משלמים מחיר יקר מאוד על דירות וכשיותר מחמישים אחוזים מהמחיר הולכים לקופת מדינה( מחיר הקרקע מדדים ועוד) איך בתקופה כזאת קמים הרבה ישובים ושכונות למגזר החרדי : שוהם אלעד בית אל מודיעין עילית בית שמש יבנאל ועוד איך תלמידי החכמים המצהירים על הכנסה מקצבת הישיבה והמטופלים בהרבה ילדים איך הם כולם רוכשים דירות? איך הם פטורים מתשלומי מיסים כארנונה -(מבחן הכנסה לנפש) איך הם גם ממומנים מהמדינה באמעות כרטיסי משרד הפנים היידיש כרט ודומיהם איך זה שהם אינם משלמים ביטוח לאומי ומס הכנסה ומס בריאות כי אינם עובדים?? ואילו סטודנט שמאחר בתשלום או שניים לביטוח הלאומי מקבל מייד עיקול על החשבון שלו איך זה שיש להם עדיפות בקופתו חולים במשרד הפנים ??ובתחבורה הציבורית
    סגור
  • 9.
    זליכה
    משה 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תצטרף לליכודעזוב את האגו
    סגור
  • 8.
    קצבאות הזקנה
    סבן שבתאי 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ולהזכירך!!! הפשע הגדול ביותר בתקופת הנאשם והנהנתן הבלתי נלאה ושלך קיצצתם את קיצבאות הזקנה והצמדתם אותן למדד) ואכן הן לא עלו במשך 18 שנים!!!! ובעזרת הפשע הבלתי נסלח הזה הצלתם את כלכלת המדינה ??????? הצחקתם אותנו
    סגור
  • 7.
    אי אפשר להאמין למילה של זליכה
    דוד 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לזכרוני זליכה יצא מספר רב של פעמים כנגד מדיניותו הכלכלית של נתניהו, פתאום הנחש הופך את עורו??
    סגור
  • 6.
    ירון זליכה חייב להיבחר
    שומשום 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ירון זליכה חייב להיבחר
    סגור
  • 5.
    צביעות!!! יצגת את המונופול הכי גדול במשק!!!
    @ 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההיסתדרות….!!!!
    סגור
  • 4.
    המקום שלך בליכוד
    ריאלי 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בבקשה ממך ירון, תצטרף לליכוד, אין ראוי ממך לכהונה של שר אוצר
    סגור
  • 3.
    אם הסגול יחזור, הטייקונים והמונופולים יחגגו. (ל"ת)
    א 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    נזכיר ששלי יחימוביץ' תקפה בזמנו בחריפות את התכנית הכלכל
    ע. 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלי יחימוביץ' כולה צלצולים אך ללא הבנה בכלכלה, בביטחון, במדיניות, ... , בעצם בכלום. זה , כמובן, לא מונע ממנה לתת עצות לכולם. יש מחלות שהן חסרות מרפא.
    סגור
  • 1.
    כל הכבוד פרופסור ירון זליכה
    מעריכה מאוד את פועלך 06/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 2
    מקווה מאוד שתחזור לפוליטקה
    סגור