משפט

הרמטכ"ל דואג? ההשלכות הביטחוניות של הבחירות מתבהרות

הבחירות שבאופק הקפיאו את הליך המינויים במגזר הציבורי, ולא רק, גם בצה"ל ימתינו לאישור בית המשפט בעניין
מערכת ice | 
אביב כוכבי (צילום פלאש 90)
עם פיזור הכנסת יוקפאו כול המינויים הממשלתיים. הבולט שבהם הוא מינוי הרמטכ"ל החדש, זה שיחליף את הנוכחי תא"ל אביב כוכבי. מינוי זה נמצא תחת סמכותו של שר הביטחון בני גנץ. במקרה של בחירות, הליך המינוי נעצר, ועל מנת לקבל את האישור למינוי רמטכ"ל שר הביטחון יידרש לקבל אישור מפורש מבית המשפט.
 
בית המשפט יידרש להכריע בעניין כשלפתחו מונחות הסוגיות הבאות: חשיבותו הביטחונית של מינוי הרמטכ"ל ושיקולי הביטחון הנלווים לכך נחשבים לכאלו שיכולים להצדיק מינוי גם בתקופת מעבר. מנגד, מועד סיום כהונת הרמטכ"ל הנוכחי יגיע בעוד מספר חודשים. בית המשפט יצטרך להכריע האם בסמכותו למנוע מהשר הנוכחי לבצע את המינוי או להמתין לשר הביטחון הבא, לכשיגיע. זאת מתוך הבנה שמי שצריך לקבל החלטה כבדה זו צריך להיות שר קבוע ולא כזה שיתחלף תכף.  
 
​בנוסף לכך, גם מינוי של יובל אלבשן למנכ"ל המוסד לביטוח לאומי מוטל בספק. אך יש מקום לאופטימיות, משום ששר הרווחה מאיר כהן כבר הגיש לוועדה את הבקשה בנוגע למינוי.  
 
עם זאת, לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה הליכי מינוי של משרה ממשלתית שהוגשו לוועדה לבדיקת מינויים, לפני חקיקת החוק לפיזור הכנסת - יימשכו. כמו כן, משרה ממשלתית שתתפנה בתקופת הבחירות בדרגת מנכ"ל או ראש אגף לא תאויש במשרה קבועה עד להקמתה של הממשלה החדשה.
יש לציין כי מינויים שניתן יהיה לאשר בתקופה הקרובה יהיו כאלה שנחשבים לנחוצים בלבד. זאת מתוך חשש מפני פגיעה באינטרסים חיוניים של המדינה והציבור. בנוסף לכך, מינוים שלא ניתן לפתור בדרך אחרת, כמו הארכת כהונה או ממלא מקום גם הם יוכלו להתבצע.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה