משפט

האם נטפליקס תגנוב את מיקי מאוס מדיסני?

בשנה הבאה יוכל כל מי שרוצה בכך – כולל שירותי הסטרימינג המתחרים בדיסני+ – להשתמש באחת הדמויות המוכרות ביותר של מעצמת התוכן הבידורי ללא רשותה
יאיר מור |  1
דיסני (צילום Istock)
ב-1 באוקטובר 2024 זה יקרה: מיקי מאוס, הדמות שהפכה את וולט דיסני לשם החם בעולם האנימציה, תפסיק להיות נחלתה הבלעדית של החברה שהקים האנימטור פורץ הדרך, ותהפוך לנחלת הכלל. כל מי שרוצה יוכל להשתמש בה באופן חופשי (כמעט) ביצירות חדשות – מה שעשוי להוביל למבול של ספרי קומיקס, סדרות וסרטים בכיכובו של העכבר שמוכר כמעט לכל ילד שגדל במדינה מודרנית במאה האחרונה.
הסיבה לכך היא שההופעה הראשונה של מיקי מאוס היתה בסרט מצויר שפורסם ב-1 באוקטובר 1928. לפי חוק זכויות היוצרים האמריקאי, כל יצירה שפורסמה החל מ-1927 זכאית להגנה למשך 95 שנה (אם כי יש כמה חלוקות בחוק, שזה לא המקום לעסוק בהן) – ועבור העכבר המצויר, כאמור, זה יקרה עוד שנה ושלושה חודשים.
בתיאוריה, משמעות הדבר היא שנטפליקס, המתחרה הגדולה של דיסני, שמחפשת בשנתיים האחרונות בנרות דמויות ועולמות בידוריים שימשכו אליה קהלים חדשים – ובמיוחד ילדים – תוכל להתחיל ליצור סדרות מיקי מאוס מקוריות ובלעדיות משלה. צעד כזה עשוי אף להיות נקמה מתוקה על כל התכנים שכבר היו זמינים בנטפליקס והוסרו ממנה כדי לעבור לשירות הסרטימינג של דיסני. אך כרגע לא ידוע על תוכניות כאלו – וייתכן שלאור סיבוכים חוקיים גם לא יהיו כאלו.
 
דניאל מַאייֶדַה, משנה למנהל הקליניקה המשפטית לסרטים דוקומנטריים באוניברסיטת קליפורניה שבלוס אנג'לס, הסביר בתחילת השבוע לעיתון הבריטי גרדיאן כי "כל אחד יוכל להשתמש בדמותו של מיקי מאוס כפי שנוצרה במקור כדי ליצור סיפורי מיקי מאוס משלו. אך מי שיעשה זאת באופן שאנשים יחשבו על דיסני – אפשרות סבירה, מאחר שהם השקיעו בדמות הזו לאורך תקופה כה ארוכה – אז בתיאוריה, דיסני תוכל לומר: הפרת את זכויות היוצרים שלנו". הוא ציין כי החוק אמנם יביא לכך שזכויות היוצרים על העכבר עצמו יפוגו – אך מדובר רק על האופן שבו הוא צויר באותו סרט מ-1928. השדרוגים בעיצוב שלו שהגיעו בהמשך, כמו גם המשפטים האופייניים שלו, ואפילו הבגדים שלו – כולם עדיין שייכים לדיסני לתקופות שונות, וחלקם אף לנצח. זאת לאור העובדה שהמשפטים, לדוגמא, ניתנים לרישום כסימן מסחרי, שהזכויות עליו אינן מוגבלות בזמן כלל.
דוגמא לרמת ה"סכנה" שטמונה בניסיון להשתמש בדמותו של מיקי מאוס מסוף השנה הבאה ניתן לראות בשימוש שנעשה בדמותו של פו הדוב, יציר כפיו של המאייר והסופר אלן אלכסנדר מילן שנמכר לאחר מותו לדיסני. הזכויות על פו הדוב פגו כבר בינואר השנה, וזמן קצר אחר כך החלו יוצרים שונים למצוא דרכים לנצל את העובדה הזו ליצירות חדשות בכיכובו.
השחקן הקנדי ראיין ריינולדס הוציא לאחרונה פרסומת ל-Mint Mobile, חברת הסלולר שהוא מחזיק בארה"ב. בפרסומת מוצג "Winnie the Screwed" – או בתרגום מאוד, מאוד מדויק "פּוּ הדְבַּע" – דוב שמשלם יותר מדי על הסלולר.

בנוסף, בימים אלה מופק סרט חדש בכיכובם של פו וחזרזיר, תחת השם "פו הדוב: דם ודבש". מדובר בסרט אימה, בו יוצאים הדוב והחזיר למסע הרג אכזרי לאחר שחברם הוותיק כריסטופר רובין נוטש אותם. מי שחסר בסרט הוא טיגר, ידידם הנמר של הקודמים, מאחר שהזכויות עליו יפוגו רק בשנה הבאה, והסרט מתוכנן לצאת לפני סוף השנה הנוכחית.
הכותב והבמאי הוא ריס ווטרפילד, שהסביר בראיון לווראייטי כי "ניסינו להיות זהירים באופן קיצוני. ידענו שיש גבול בין (שימוש להפרת זכויות יוצרים או סימנים רשומים), וידענו מהן זכויות היוצרים שלהם ומה הם עשו. לכן, עשינו כל שביכולתנו כדי לוודא שהסרט יתבסס רק על הגרסה (של הדמויות) מ-1926. אף אחד לא הולך להתבלבל בין זה (לדיסני) – כשתראו את הפוסטר של זה, ותראו את הטריילרים והתמונות וכל זה, אין סיכוי שמישהוא יחשוב שזו גרסת ילדים של זה". הוא ציין, לדוגמא, כי אפילו החולצה של פו שונתה, כדי שלא להסתבך באפשרות של הפרת זכויות יוצרים על העיצוב הזה.
הסיבוכים הללו הם מקור לחיכוכים ארוכי-שנים. לאחרונה איים הסנאטור הרפובליקני ג'וש הולי, המייצג את מדינת פלורידה, לבטל את זכויות היוצרים של דיסני כדי לאפשר ליוצרים עצמאיים להשתמש בדמויות שלה ביצירות שלא תקדמנה את הערכים הפרוגרסיביים שהחברה מקדמת, כפי שנחשף השנה בשיחת וידאו של עובדי החברה שהודלפה לתקשורת על ידי עובד שמרן. עם זאת, מאיידה מעריך כי ניסיון כזה לעולם לא יצליח – וכי ייתכן אף שדיסני כבר עובדת על הפעלת לחץ על מחוקקים בארה"ב לנסות לחוקק אפשרות להארכה נוספת של זכויות היוצרים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תאגידים בעלי זכויות יוצרים במקום בני אדם
    יסמין 07/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם רוצים לשנות את החוק, שישנו לכך שאדם לא יכול למכור את הזכויות לתאגיד, רק להשכיר להם בצורה זמנית, שבסופה הזכויות חוזרות לאדם או לקרובי המשפחה שלו. כמובן, זה טוב שזכויות יוצרים פוקעות בסופו של דבר - מקוריות זה דבר מאוד נדיר.
    סגור