משפט

תביעת ענק נגד גוגל בישראל: האם החברה תשלם מיליונים?

תושב תל אביב הגיש בקשה לתביעה ייצוגית נגד ענקית השירותים המקוונים בטענה שרימתה את המשתמשים כדי לגרום להם לשלם על שירות שהבטיחה שיוצע בחינם. סכום התביעה לא ברור, אך מדובר במיליונים רבים של שקלים
יאיר מור ואבי פוגל |  9
סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל (צילום אינסטגרם/ סונדאר פיצ'אי, ויקיפדיה, freepik)
בימים האחרונים הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לתביעה ייצוגית נגד גוגל, מסיבה שנראית במבט ראשון מעט מוזרה: החברה החלה לגבות דמי שימוש על שירות שמאז ומעולם אמור היה לעלות כסף.
לפי הבקשה, ב-2006 החלה גוגל להציע את שירות Google Apps – חלופה חדשה וניסיונית לשירותי אופיס ואאוטלוק של מיקרוסופט. השירות כלל את הפתרונות של גוגל לעבודה – גוגל דוקס, שיטס וסליידס, לצד אפשרות להשתמש בג'ימייל עם כתובת עסקית ייעודית (כלומר עם סיומת כדוגמת @ice.co.il במקום @gmail.com) ובשירות האחסון בענן גוגל דרייב.
כדי לקדם את השירות, הציעה אותו החברה בחינם, בעודה מבהירה כי בעתיד היא מתכוונת לגבות עליו כסף, אך תוך הבטחה לפיה "ארגונים שיירשמו במהלך תקופת הבטא לעולם לא יצטרכו לשלם על משתמשים שהתקבלו במהלך התקופה (בהינתן שגוגל תמשיך להציע את השירות)" – התרגום וההדגשה שלנו. ב-2012 שינתה את שם השירות והחלה לגבות תשלום ממשתמשים חדשים – אך המשתמשים הקיימים המשיכו ליהנות ממנו חינם. עד השנה.
 
בתחילת השנה החלה גוגל לשלוח מיילים לעסקים המנויים לשירות, והודיעה כי החל מ-1 ביולי גם העסקים שנהנו עד כה מהשירות החינמי ייאלצו להתחיל לשלם, ולאחר ביקורת רבה הציעה להם הנחות לתקופה מוגבלת.
הבקשה קוראת למהלך הזה "תאוות בצע ורצון לרווח על חשבון משתמשיה", ומוסיפה כי "גוגל ביכרה להפר ברגל גסה את התחייבויותיה ומצגיה כלפי התובע ויתר המשתמשים הראשוניים, חברי הקבוצה המיוצגת", וזאת לאחר ש"הפיקה על חשבון המשתמשים הראשוניים רווח מוחשי, מהותי ומשמעותי" – שכן הם שימשו כ"שפני ניסוי" ועזרו לה לשפר את השירות לפני תחילת גביית התשלום ממשתמשים אחרים בו, מה שחסך לה את הצורך להעסיק בודקי תוכנה במשכורת כדי לעשות זאת. היא מדגישה כי רבים מהם הצטרפו לשירות למרות היותו ניסיוני ופחות מוצלח מזה של מיקרוסופט, לדוגמא, בזכות ההבטחות למחיר חסר התחרות, וכי "הדבר היה מהותי לאותם לקוחות בבואם להחליט אם להתקשר בהסכם עם גוגל באותו מועד והאם להתחיל לעשות שימוש בשירות, על אף היותו בוסר".
בתביעה מצוין כי למרות שגוגל דורשת שסוגיות משפטיות מולה תתבררנה אך ורק בקליפורניה ולפי החוק המקומי, לאחרונה קבעו בתי המשפט בישראל מספר פעמים, בתביעות נגד פייסבוק ואמזון, כי יש מקרים שבהם עסקיהן הנרחבים של חברות כאן מהוות מעין הודאה כי הן מוכנות להתנהל כאן תחת החוק הישראלי. לפי המסמך, לאחרונה כבר הוגשה תביעה ייצוגית זהה בקליפורניה, אך היא חלה רק על משתמשים אמריקאים, אך ליתר ביטחון הובאו בה גם החוקים של קליפורניה שהפרה גוגל לכאורה.
 
התובע, המיוצג על ידי משרד עורכי הדיןעמית מנור ויוקי שמש, דורש שגוגל תחזיר לו את הסכום שהיא דורשת ממנו כעת לשלם למשך 25 שנה (ובהתחשב במחיר השירות – 12 דולר לחודש לכל תיבת מייל – ובעובדה שהוא משלם על 10 תיבות כאלו, מדובר על 36,000 דולר, או כ-122,000 שקל), או מחיר המעבר והתשלום לשירות מתחרה למשך תקופה מקבילה; בנוסף, הוא דורש שגוגל תציג בבית המשפט קבלות על התשלום הנהוג לבודקי תוכנה ותשלם לו וליתר הישראלים שנרשמו לשירות, רטרואקטיבית, משכורת כבודקי תוכנה; סעיף נוסף בתביעה דורש 500 שקל "נזק בלתי-ממוני" לכל משתמש; ולסיום מתבקש בית המשפט להוציא צו המחייב את גוגל להמשיך להציע את השירות בחינם לכל המשתמשים שנרשמו אליו בתקופת ההבטחה הזו. הסכום המצטבר של כל הדרישות הללו יכול להגיע למיליוני שקלים רבים.
גוגל, מצידה, יכולה לטעון כי לא הפרה את ההתחייבות שלה, מאחר שבאופן רשמי, היא נהגה בדיוק לפי ההבטחה שלה להמשיך לספק את השירות בחינם "בהינתן שגוגל תמשיך להציע את השירות". זאת משום שבעת ההודעה על תחילת גביית התשלום היא ציינה במפורש כי "בשנת 2012 הפסקנו את השירות, ועכשיו אנחנו מתחילים להעביר את כל המשתמשים שנותרו למינוי משודרג בתשלום ב-Google Worspace". כלומר: החלפת שמו של השירות מהווה, לפי החברה, סגירה של השירות לטובת שירות חדש, ועליו היא יכולה לגבות כסף ממי שהשתמש בשירות החינמי הישן.
תגובת גוגל ישראל תובא לכשתתקבל.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    איך אפשר להצטרף לתביעה הזאת?
    סרגיי מכוח אדם 08/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה שכל המליונים ילכו לעורכי דין? גם אני רוצה קצת מזה..
    סגור
  • 5.
    לא נותנים כרטיס אשראי גם לא לנסיון
    משה 08/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בדיקה צריכה להיות חינם והמוצר יחדל לפעול לאחר תום תקופת הניסוי
    סגור
  • נותנים, מסתמכים ותובעים אם צריך
    סמיר 08/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זה גוגל ולא רוכל ברחוב למרות שלפעמים מתנהגים כך. מדובר בחוסר תום לב ובסעיף מקפח בחוזה אחיד. כל הכבוד על התביעה שמהווה צעד קטן נגד הדורסנות של גוגל אשר להזכירכם מוכרת שירותים רבים לישראלים ולא משלמת מסים. יודעים למה? כי פקידי המס הלא יוצלחים טוענים שגוזל תפסיק לתת שירות לישראל....ובגלל כמות עורכי הדין שתעמיד מולם...את זה כמובן שלא אומרים שם
    סגור
  • 4.
    בהצלחה (ל"ת)
    יוסריאן 08/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    אנ י מכיר איזה אחד שהם גנבו לו רעיון טוב אז שישלמו גם (ל"ת)
    מרסל 08/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    עקרונית הלקוח הזה צודק. (ל"ת)
    חנוך 08/2022/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    אין גבול לחופה ישראלית
    מי שמבין 08/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 3
    נותנים לכם חינם לזמן כה רב ועוד מעדכנים אתכם וגם זה לא טוב לכם ? תגידו תודה השירות הזה עולה יותר וזכותם לבקש תשלום אחרי כל כך הרבה שנים ולאחר שהשירות השתנה והשתדרג מאוד
    סגור
  • אתה חי בסרט. הבטיחו משהו שיקיימו אותו (ל"ת)
    אבי 08/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הם נהנו מהיקף המשתמשים הראשונים
    מנשה 08/2022/17
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ומכך שהשירות נעשה פופולרי, אז אלה שעדיין משתמשים מגיע להם כדין להמשיך לקבלו בחינם
    סגור