בארץ
משתמשים בביטוי הזה כלפי החברה הערבית? אתם מתנהגים בצורה גזענית
הביטוי הנפוץ "אלימות בחברה הערבית" מכיל ניחוח גזעני שרבים מתעלמים ממנו. רק כאשר נפסיק לצבוע את הבעיה בניסוחים מכובסים, נוכל באמת לטפל בשורשיה ולחולל שינוי אמיתי
כשאני מתייחס לשמאל ולימין, אני עושה הכללה, ולא מתכוון לומר שכל מי שמשתייך לאחד המחנות הללו אכן מחזיק בתפיסות האלה. בכל זאת, מדובר בשתי גרסאות של גזענות שהביטוי "אלימות בחברה הערבית" ממחיש זאת היטב.
מהצד הימני של המפה, מדובר לא אחת בלהג גזעני שמכליל את כל הערבים כקבוצת אלימות אחידה, מבלי לשאול את השאלות הבסיסיות; האם תופעת האלימות רלוונטית לכלל הקבוצות הערביות בישראל? האם ה"ערביות" היא באמת המכנה המשותף שמוביל למקרי האלימות או שמא יש כאן נסיבות אחרות לגמרי?
במבט על הנתונים, מתברר שאין רמות אלימות חריגות בקרב החברה הערבית-נוצרית וכך גם בקרב החברה הדרוזית. שתי קבוצות אלה הן ערביות שורשיות, אולם היקפי האלימות בהן דומים לאלה שבחברה היהודית.
לכן, ניתן להסיק כי האלימות אינה קשורה בהכרח לזהות הלאומית, אלא נובעת בעיקר מהקשרי דת, מסורת וחינוך. הביטוי "אלימות בחברה הערבית" יוצר את האשליה שמדובר בבעיית גזע ולא בתופעה תרבותית. זו גזענות במסווה של הכללה.
מה לגבי הצד השמאלי? שם רבים רואים באותה אלימות עדות לאפליה ממסדית, לתוצר של גזענות יהודית רבת-שנים. מבחינתם, האלימות היא לא ביטוי פנימי של בעיה בתוך החברה הערבית אלא תוצאה ישירה של הזנחה שלטונית, של הדרה, של כשל מערכתי מתמשך.
יש אף מי שמרחיקים לכת וטוענים כי מדובר במדיניות מכוונת – יד שלטונית חתרנית שמעוניינת, או לפחות מעלימה עין מהתפרצות האלימות במגזר. גישה זו משתלבת באופן כמעט מושלם עם תפיסות פרוגרסיביות עולמיות שצפו לאחר ה-7 באוקטובר – אלו שביקשו למסגר מעשי אונס, רצח ועריפת ראשי תינוקות כתולדה של דיכוי קולוניאליסטי מצד יהודים.
על אף זאת, משני צידי המפה הפוליטית הביטוי מבקש למנוע את היכולת להתבונן בזום אאוט על הבעיה ולהכיר בכך שמדובר בבעיה שמחוברת עמוקות לשאלות של חינוך, תרבות, מסורת דתית ולהנהגה החברתית במגזר הערבי שאינה נוטלת אחריות פנימית.
ההנהגה החברתית במגזר הערבי נוהגת להפנות אצבע מאשימה כלפי גורמי אכיפת החוק שיתנו מזור לבעיית עומק שדורשת לפני הכל ביצוע בדק בית פנימי. השימוש הקבוע בביטוי כאילו מדובר בגזירת גורל או כוח טבע, מסווה את העובדה שמדובר בתופעה חברתית – תוצר של בחירות תרבותיות, מסורתיות, חינוכיות ודתיות.
חשוב לציין, איני מסמן חלילה את החברה המוסלמית כולה ורובה המכריע חיה בשלום עם החוק והנורמות החברתיות. על אף זאת, אם כבר משתמשים בביטוי "החברה המוסלמית" הוא מונח מדויק בהרבה מ"החברה הערבית", שכן כאן נעוצה תמצית הבעיה.
רק כאשר נדע להבחין במציאות העגומה ונפסיק להשתמש בניסוחים מכובסים בכדי לייפות את התופעה המדאיגה בחברה המוסלמית, נוכל לבחון כראוי את שורשי האלימות ולחולל שינוי אמיתי.
עוד ב-
.jpeg)
כותב הטור הוא ד"ר עוז גוטרמן, ראש החטיבה למשאבי אנוש במכללה האקדמית גליל מערבי ומנהל קבוצת הפייסבוק "ישראל חושבת – מבט מעמיק על מגמות העתיד בחברה הישראלית". (קרדיט: צילום אישי)
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(1):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
1.ד"ר גוטרמן היקר ... טול קורה מבין עיניך !! אתה צודק ..ש 05/2025/04הגב לתגובה זו0 0... אולי יש בעיה סמנטית של הגדרה מוכללת של "ערבים" .. כך שערבים "טובים" כמו חלק גדול מהנוצרים (שגם מתחילים בשנים האחרונות להידבק בלאומנות הפלסטינאית) וגם דרוזים טובים נכללים בה ... אז אולי נכון לתקן ולהוסיף ש ה"ערביות המוסלמית" היא באמת המכנה המשותף שמוביל למקרי האלימות בארץ ובעולם כולו !! מבחינה אמפירית אנו רואים שיש איזשהו פגם גנטי / תרבותי / חברתי אצל ערבים מוסלמים בכל רחבי העולם ...!!! ועם זה אי אפשר להתווכח ... איפה שיש ערבים מוסלמים יש מלחמות, רצח, הדרת נשים, חוסר סובלנות מגדרית, חוסר דמוקרטיה ועוד ועוד ...!! אז באמת צריך אולי לבקש סליחה מערבים נוצרים ודרוזים ... (וגם מחלק קטן של הערבים המוסלמים שלא מעוניינים באלימות רצח וחוסר דמוקרטיה ... ) אבל כאשר רוב החברה הערבית בישראל היא מוסלמית ... וכאשר מבחינה לאומית / לאומנית גם חלק מהנוצרים והדרוזים הם "לא אוהבי ישראל"... אז ההגדרה לא כל כך "נוראית" וחוטאת למציאות ...סגור



