דעות

הבניינים קורסים - על ראשי הרשויות למנוע את האסון הבא

בשנה בה ידענו נפילות טילים, נפילות בניינים ואסון כמו מירון אנחנו חייבים להפיק לקחים ולהתכונן לכל התרחישים האפשריים על מנת להציל כמה שיותר חיי אדם ולמנוע את המחדל הבא
ראול סרוגו |  1
ראול סרוגו (צילום כפיר סיון)
אם בתים בשכונות רבות אדם, שמשרתות עשרות אלפי משפחות, החלו להתמוטט בצורה עצמאית, על כולנו להבין את המשמעות של מצב בו תהיה פה רעידת אדמה ובתים כאלה יקרסו על יושביהם.
על פי הנתונים שמיפינו בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, ישנן בישראל 500,000 יחידות דיור שנבנו לפני שנת 1950, כאשר כ-300,000 מתוכן ייאלצו להיהרס ולהיבנות מחדש.
אנחנו בהתאחדות שלחנו מכתב מתריע עוד בשנת 2017 ליו"ר מטה הדיור דאז, מר אביגדור יצחקי, בו הצגנו את הנתונים והתרענו על כך שיש לתת את הדעת על אותן 300,000 יחידות דיור שבסכנה. מעבר לכך, אנו מזהירים מפני אסון לאומי כזה כבר שנים וכמונו מזהירים אנשי מקצוע נוספים ובראשם חברי הוועדה למוכנות לרעידות אדמה, שהקימה הממשלה עצמה. ההזהרות ממשיכות ליפול על אוזניים ערלות. אנחנו נמצאים הרבה מעבר לקו האל-חזור של הזדקנות הבתים שנבנו כאן בארבעים השנים הראשונות של המדינה.
אנו חיים במדינה שיש עליה איום טילים מתמיד, כמותו ראינו אך לפני ארבעה חודשים, ורעידת אדמה גדולה שצפויה להגיע על פי כל ההערכות. הבניינים בחולון וברמת גן מוכיחים שגם ללא רעידת אדמה הבניינים פה קורסים, כך שכל רעידה קטנה עלולה לגרום לאסון לאומי כבד מאוד.
בשנה בה ידענו נפילות טילים, נפילות בניינים ואסון כמו מירון אנחנו חייבים להפיק לקחים ולהתכונן לכל התרחישים האפשריים על מנת להציל כמה שיותר חיי אדם ולמנוע את המחדל הבא. מעבר לאחריותם של בעלי הנכסים, ישנה אחריות גדולה לרשות המקומית, לעומד בראשה ולמהנדס העיר. ראשי הרשויות בישראל אינם מבצעים בדיקות כאלו, מתוך חשש (מוצדק) כי הבדיקה תגלה עשרות בניינים הדרושים טיפול, ולמעשה מפקירים את המבנים לגורלם.
הממשלה חייבת להשלים מיד את התוכנית לחלופה ישימה לתמ"א 38 כפי שמציעה השרה איילת שקד. ישנה בפעם הראשונה הבנה מקיר לקיר בממשלה, בהובלת השרים איילת שקד וזאב אלקין, שאין לה אפשרות להמשיך להתעלם מהמצב בו נמצאים בתים ישנים העלולים ליפול בכל רגע על יושביהם.
לצערנו נוצר אבסורד בו רוב גדול מתוך ראשי הערים מתנגד להתחדשות עירונית, בכל דרך אפשרית, בשל העובדה שהיא מצריכה מהעיריות תוספת הוצאות לשירותים למשפחות חדשות. לכן, כל תוכנית שתחליף את תמ"א 38 חייבת בצד אחד לכלול תימרוץ כספי אמיתי של הממשלה לרשויות מקומיות שיקדמו התחדשות ומנגד שלילת יכולת הוטו של ראשי ערים שיתנגדו לבנייה. זהו תהליך שיש לסיים השנה ולצאת לדרך חדשה של מניעת האסון הגדול ביותר שישראל עלולה לחוות - אם לא נתכונן אליו.
הכותב: ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ביוב
    משה 09/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראשי ערים צריכים להיות אחראים על טקסים מים וביוב כל מה שקשור בכסף יש להרחיק מהם כמו מאש.
    סגור