דעות

אל תאמינו לשרים שמבשרים חגיגית על מלחמה ביוקר המחיה

אותם שרים ואיש ממקבלי ההחלטות, לא בישר לנו משום מה אודות שלושה גורמים שהינם, לטעמי, קריטיים להמשך ראלי המחירים כלפי מעלה ובמיוחד עלייה מסחררת נוספת בתשומות הבנייה שעלו ב-2021 ב-5.6 אחוזים
רוני מזרחי |  2
רוני מזרחי (צילום עזרא לוי)
שיהיה ברור לכל מי שקורא את המאמר הזה. אל תאמינו לאף שר שיכון ואף שר אוצר כשהם מבשרים לכם חגיגית, קבל עם ועדה, כי הם "נלחמים", כביכול, ביוקר המחיה בכלל ויוקר מחירי הדיור בפרט.
גם ההכרזות לפיהן ישנן כיום 140 אלף דירות בבנייה, הינן חסרות משמעות, משום שהן כוללות רבבות דירות שבפועל אינן נבנות כלל, ויותר מ-70 אחוזים מכורות, כמו גם הליכים ממושכים וידועים של אישורים והליכי בנייה שייצאו מן הכוח אל הפועל רק בעוד 5-6 שנים, זאת במקרה הטוב.
אולם, וזה אולם גדול, אותם שרים ואיש ממקבלי ההחלטות, לא בישר לנו משום מה אודות שלושה  גורמים שהינם, לטעמי, קריטיים להמשך ראלי המחירים כלפי מעלה ובמיוחד עלייה מסחררת נוספת בתשומות הבנייה שעלו ב-2021 ב-5.6 אחוזים.
 
גורם אחד הינו מחיר הבטון, או ה-cement בלעז. הייתי מצפה מהשרים הנכבדים לפחות להקפיא את המחיר שלו בעת הזאת, אולם מה שקרה זה בדיוק להיפך. 2 חברות ענק השולטות בשוק זה, שפיר הנדסה, רדימיקס והנסון הודיעו בתזמון מופלא על העלאת המחיר שלו ב-12 אחוזים.
קרטל כבר אמרנו? ברור כי העלאת המחירים הדרמטית והמשולשת הזאת תקפיץ עוד יותר את מדד תשומות הבנייה כבר במהלך החודשים הקרובים ותאלץ אותנו, הקבלנים, להתמודד עם מציאות בלתי אפשרית בה לא נוכל לספוג העלאה כה גדולה. 
גורם שני, בו עסקנו כבר במאמרים קודמים, אולם רק מחמיר והולך , הינו העלייה במחירי הקרקע שאפיינה במיוחד את שנת 2021, דווקא בעיצומה  של מגיפת הקורונה, בה עלו המחירים בממוצע בכ-40 עד 80(!) אחוזים, החל ממודיעין, בית שמש וקריית שלום ולאחרונה במכרז יהוד בו רמות המחירים השתוו, לא ייאמן, לאלה של תל אביב.
גורם שלישי, הרשלנות הלא מובנת בטיפול בשינוע חומרי גלם מיובאים מחו"ל אלינו. מצד אחד כולם מדברים על העובדה שהשינוע התייקר פי שמונה, כביכול, כתוצאה מהתייקרות ההובלה דרך נהרות וכו', מה שכמובן משפיע על יוקר הדיור.
 
אולם, וזה שוב אולם גדול, מדוע איש בממשלה, ובכלל, אינו מזדעק לנוכח המחדל המתרחש ממש מתחת לעינינו, במפרץ חיפה? ובכן, מדובר בקטטה שכונתית בין עובדי נמל חיפה, מגובים איך לא?..) על ידי ההסתדרות, המונעים מנמל המפרץ הפרטי המתחרה, (שנפתח לא מכבר היכן שהיה נמל הקישון) לפרוק חומרי גלם גם אצלו.
התוצאה: פקקים משתרכים והולכים של אוניות עמוסות בחומרי גלם בנמל חיפה, שיכלו בנקל לעבור לנמל השכן, מרחק מאות מטרים ספורים בלבד, ולפרוק את חומרי הגלם, החל מברזל וכלה בשיש.
מדוע איש ממקבלי ההחלטות אינו פוצה פה ופותר את הפארסה הזו? והאם לא ניתן, אם הורדת מחירי הדיור כל כך חשובה, לפעול גם לספיגת חלק מהתייקרות חומרי הגלם? ומדוע מרשים בכלל לקרטל יצרני ויבואני הבטון להקפיץ את המחיר שלו באופן כה דרמטי, דווקא בעת הזאת? הרי מדובר בסופו של דבר בבטון וברזל. ושאר מיני חומרי גלם. לא ביהלומים.
הכותב רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    בושה וחרפה
    דייר בשכירות 02/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מר מזרחי צודק.מחירי הדירות התייקרו ומחירן בשמיים שלא לדבר על מחיר הקרקעות הנימדדים במטרים וכל מטר עולה עשרות אלפי ואף מאות אלפי שקלים.לאן נגיע,? סיכיו של הצעירים,חיילים משוחררים וזוגות ונישאו זה עתה לקנות דירה לא ניראית לעיין והחלום ישאר חלום ההולך ומתרחק ומה שישאר להםזה לגור ברחוב.אם זה מה שמגיע לאזרח שמגן על המדינה,עובד קשה,מתנדב,ומתאמץ לסדר את עצמו בחייםהדבר יביא למהפכות,הפגנות עד כדי מלחמת אזרחים.לתשומת לב הממשלה.
    סגור
  • 1.
    מאז ומתמיד כשהודיעו שלא יעלו מיסים זה היה דקה לפני עליה
    סמי 02/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכן גם עכשיו כשמודיעים שלא יעלו מחירים פרושו של דבר שהם יעלו. לא צריך הרבה סיבות או תירוצים. זו השיטה מקדמת דנא
    סגור