נדל"ן ותשתיות

רמ"י רוצה לבנות מגדלים ביישוב הכפרי, ראש המועצה מתנגד

רשות מקרקעי ישראל בונה על הקמת 1,000 יחידות דיור במערב בנימינה, מה שעשוי לשנות את הציביון של היישוב השקט. ראש מועצת בנימינה-גבעת עדה, גיל חנניה, תוקף: "תושבי בנימינה לא יתעוררו בוקר אחד למציאות של 'שכונת בלון'", ומסביר מה מפריע לו. מי ינצח במאבק?
איציק יצחקי | 
גיל חנניה (צילום מועצה מקומית בנימינה גבעת עדה, זאב שטיין, מתוך אתר פיקיויקי)
בשבוע שעבר הודיעו בקול תרועה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומשרד הבינוי והשיכון על החלטה לשחרר עשרות מכרזים חדשים לבנייה רוויה. ייתכן וההודעה הזאת הייתה מוקדמת מדי, כיוון שלפחות בחלק מהמקרים, קיימות התנגדויות. אחת מהן היא ביישוב הכפרי והשקט בנימינה-גבעת עדה. תושבי המקום לא רוצים שהמושבה הציורית שלהם תהפוך לעיר. בשנים הקרובות הרכבת שלהם תעבור מערבה, סמוך לכביש 4. זה יקרה כנראה ב-2032, אבל עד אז, רמ"י מפרסמת מכרז שמכעיס מאוד את התושבים.
רמ"י הודיעה כי בתוך רשימת מכרזים ארוכה הכוללת 25 אלף יחידות דיור, כאלף יחידות דיור יקומו במערב היישוב, על פני כ-350 דונם, בין מסילת הרכבת החדשה שתקום לבתים שממזרחה. למרות מאות התנגדויות, המכרז אמור להיפתח לקראת סוף השנה ובמועצה לא מתכוונים לתת יד לדבר.
"לתכנית תמ"ל 1109 הוגשו מאות הסתייגויות והערות על ידי תושבות ותושבים, וכמובן גם בשם המועצה - כולן נועדו לשפר את התוכנית ולהתאימה לצורכי היישוב, אופיו וסביבתו", אומר ראש המועצה, גיל חנניה, ל-ice. לדבריו, "עד כה נעשו בתוכנית שינויים מזעריים בלבד, שאינם נותנים מענה אמיתי ומשמעותי להתנגדויות שהובאו".

"אם צריך, נעמוד על הרגליים האחוריות", אומר חנניה. הדרך לבנימינה
בחודש יולי נערך דיון בותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) בעקבות יותר מ-600 ההתנגדויות. רוב המתנגדים לשינוי הייעוד של הקרקע החקלאית לשם שכונת המגורים, מזרחית לכביש 4, הסבירו כי היישוב ישנה צביון, יגדל באופן משמעותי ואף עלול לחבר אותו עם אור עקיבא שממערב. 
במועצת בנימינה טענו בזמנו כי הפקדת התוכנית מציגה היקף דירות שגבוה פי יותר מ-6 מהיקף הדירות שתוכנן במתחם וכי הדבר מנוגד לתפיסת המועצה. לשיטתה, התכנית כוללת כשל תחבורתי עצום וגם כשלים אקוסטים, כשכל זה מלווה בהגברת הצפיפות ביישוב בעל המרקם הכפרי.
חנניה מציין כי המועצה המקומית "פעלה, פועלת ותמשיך לפעול בכל דרך כדי להבטיח תכנון אחראי ומשלים, שישמור על המרקם הקהילתי של בנימינה-גבעת עדה, ועם זאת ייתן מענה לצרכי ההתפתחות של המושבות. תושבי בנימינה לא יתעוררו בוקר אחד למציאות של 'שכונת בלון' ללא פתרונות לבעיות התחבורה, התשתיות ואיכות הסביבה - זה לא יקרה כאן. האחריות שלנו היא לוודא שהפיתוח משתלב בסביבה, לא מוחק את זהות המקום, ומביא תועלת לציבור במקום לפגוע בו".
במועצה טוענים כי אין אחיזה להודעה של רמ"י. חנניה מציין כי "ההודעה שפרסמה רשות מקרקעי ישראל בשבוע שעבר היא ללא כל משמעות אופרטיבית בשלב זה: טרם נקבעה ועדת גבולות, ולא פורסמה חוברת מכרז רשמית. מבחינתנו, תחילת המשא ומתן האמיתי היא רק סביב תנאי המכרז. יש לנו תנאים ברורים ומחייבים לקידום השיווק, ובראשם: שיווק ייעודי לבני ובנות המושבות, ופתרון הכשלים התכנוניים המהותיים שנוצרו בתוכנית - ביטול 'שכונת הבלון' באמצעות חיבור צפוני לכביש 4, ביצוע מחלף במקום צומת בנימינה, חיבוריות מיטבית למרקם היישוב הקיים, פיתוח תשתיות ישנות מול חדשות ועוד. אנחנו לא מעוניינים ב'זכרונה 2'".

אזור מערב בנימינה (Oyoyoy)
חנניה מתכוון לשכונת זכרונה הממוקמת בזכרון יעקב שמצפון. ב-2021 דחתה המועצה הארצית לתכנון ובנייה ערר נגד הקמת כאלף יחידות דיור. מי שהגישה את הערר היא המועצה המקומית, בעקבות הכוונה להקים כ-1,260 דירות על שטח עצום של 425 דונם.
הוא מסכם כי "ככל שרמ"י תיתן מענה מספק לתנאים אלה, המועצה תשקול בחיוב שיתוף פעולה עימה בקידום הפיתוח. אם לא - נעמוד על רגלינו האחוריות ולא נהסס לפעול במישור הציבורי והמשפטי כדי להבטיח את טובת התושבים ואת עתיד היישוב".

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה