נדל"ן ותשתיות

בכירים בענף הנדל"ן: "הקבלנים לא יורידו מחירים בגלל המיסים הגבוהים"

קבלנים ויזמים בכירים ל-ice: מחירי הדיור והביקוש יעלו והסיבות מגוונות, גם מחירי המשרדים בעקבות התחזיות הקודרות. מה עושים? "על הממשלה החדשה יהיה לשחרר קרקעות לשוק החופשי ולהוריד את המיסוי הכבד"

אריאל נוי | 
נדל"ן (צילום pexels)
בשלושת החודשים פברואר-אפריל 2021 הכמות המבוקשת של דירות חדשות עמדה על כ-14 אלף  דירות. מתוכן כ- 12 אלף דירות חדשות נמכרו. 80.8% מהכמות המבוקשת וכרבע מכלל הדירות החדשות שנמכרו מתרכז ביישובים: אשקלון, תל אביב-יפו, רמת גן ונהרייה.
כפי שפורסם אתמול הדרמה בשוק הדיור נמשכת. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי מחירי הדירות עלו בחודש מרץ ואפריל בשיעור חד של 5.6% ביחס למחירים בחודשים מרץ ואפריל אשתקד.
הסיבה המרכזית לעלייה הדרמטית נובעת כתוצאה של רגולציה מכבידה ומחסור חמור בכוח אדם בענף שבעידן הקורונה החמיר.
לדברי יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז וסגן נשיא ויו"ר אגף כוח אדם כלכלה ומיסוי בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ: "על מנת לעמוד ביעד המינימלי של בניית 70 אלף יחידות דיור בשנה, חייבים לגייס עוד כ-33 אלף עובדים זרים ופלסטינאים ועובדים ישראלים אשר חסרים כיום. אני תקווה שהממשלה החדשה תציב בראש סדר העדיפויות שלה  טיפול בכשל המתמשך בכוח האדם בענף. אם המצב הזה יימשך יהיה אולי בלתי אפשרי לגשר על הפערים בין ההיצע לביקוש לדירות".
לדברי כתב, הביקוש לדירות צפוי אף לעלות ואיתו גם המחירים, בעקבות המיסוי הגבוה וחוסר בקרקעות: "על הממשלה החדשה יהיה לשחרר קרקעות לשוק החופשי ולהוריד את המיסוי הכבד. כיום קרוב ל 40% ממחיר דירה בישראל, מורכב ממיסוי ישיר ועקיף, וזה עוד לפני חישוב של רכיב הקרקע: מס רכישה, מע"מ, היטלי פיתוח, אגרות, מיסי קניה, מס מעסיקים ועוד. איך מצפים מהקבלנים להוריד מחירים, כשהם והרוכשים נאלצים לשלם מיסים כל כך גבוהים?".
יעקב ערבליך, מנכ"ל חברת שיווק הנדל"ן סן חן מסביר שהעלייה ניכרת בקרב המגזר החרדי: "לאורך עשור, אנו רואים עלייה דרמטית בשיעור של עשרות אחוזים במחירי הדירות גם בערים בהן האוכלוסייה היא חרדית באופן מובהק. עליית המחירים בערים חרדיות גבוהה אף יותר מאשר העלייה בכלל הארץ לנוכח הביקושים הגבוהים".
לדברי ערבליך הערים החרדיות סובלות מצפיפות גבוהה מאד: "בני ברק היא העיר הצפופה ביותר בישראל ואחת הצפופות ביותר בעולם, לשם השוואה העיר צפופה פי 3 כמעט מאשר רמת גן השכנה. נתונים אלה ממחישים את הביקושים הגוברים לדירות ואת הצורך המיידי במתן פתרונות דיור הולמים המותאמים למגזר החרדי שסובל ממוצקת דיור חמורה".
איתן לוי, בעלי ומנהל חברת יזמות הנדל"ן אילה אגם מוסיף כי זהו רק קצה הקרחון בעלייה הדרמטית. לדבריו, אנו צפויים לפגוש את המשבר בעוצמה רבה בעוד כשלוש-ארבע שנים כאשר הדירות שאמורות היו להיבנות לא יגיעו לכדי בשלות.
"מגמת הירידה בשיווק קרקעות ובהתחלות הבניה בשנים האחרונות הגיעו לצניחה חופשית ברבעונים האחרונים", אומר לוי ומוסיף: "על הממשלה החדשה להחיל סטנדרטים ולו"ז מחייב לאישורים מצד הרשויות השונות. רק כך ניתן לרסן את מחירי הדיור הדוהרים קדימה.
לוי מוסיף כי גם בענף המשרדים, תהיה עליית מחירים: "ניתן לראות כי לאחר שנה מאתגרת בעקבות הקורונה ומעבר לעבודה מהבית,  ישנה חזרה מרשימה ומהירה. עובדים וחברות הבינו כי המשרדים עדין מהווים עוגן ואין תחליף מלא לכך, גם לא בדמות טכנולוגיה ושיחות 'זום'. השינויים שיחולו יבואו לידי ביטוי בין היתר בצמיחת אזורי תעסוקה חדשים הקרובים לישובים במרכז אשר נמצאים בתנופה ובגידול אוכלוסייה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה