נדל"ן ותשתיות

לא רק הדיור: מחירי האחסנה והלוגיסטיקה זינקו

מחירי שטחי האחסנה והלוגיסטיקה זינקו.  סקירה של נת"מ ל- ice מראה כי מחיר דונם במרכז הגיע ל-7 מיליון שקלים. בבית שמש קפצו המחירים לדונם ב 25%
אריאל נוי | 
נדלן (צילום מערכת אייס, פלאש 90/ קובי גדעון)
תחום הרפואה הפרטית וחוות השרתים הזניקו את הביקושים לשטחי אחסנה ולוגיסטיקה. הביקוש הגובר למרכזי הפצה וקירור הקפיץ את מחירי השכירות בענף. על פי דוח נת"מ  למחצית הראשונה של 2021 – מחירי שטחי האחסנה והלוגיסטיקה עלו.  מחיר דונם במרכז הגיע ל 7 מיליון שקלים, בבית שמש קפצו המחירים לדונם ב 25% .
קבוצת נת"מ, המספקת שירותי נדל"ן מגוונים למגזר העסקי, מפרסמת את הדו"ח החצי שנתי שלה הכולל נתונים על שוק הנדל"ן המניב לחציון הראשון של 2021.  תחום האחסנה והלוגיסטיקה ממשיך להציג עלייה מטאורית בביקושים, כאשר על פי הנתונים לחציון הראשון של 2021 הגיע מחיר לדונם באזור המרכז ל 7 מיליון שקלים.
מחירי השכירות למ"ר נשארו דומים ברוב האזורים  מול החציון המקביל בשנה שעברה, ובחלקם אף עלו באחוזים בודדים. מגמה דומה ניתן לראות גם באשר למחירי הקרקע.
גורם נוסף שמשפיע על הביקושים לשטחי לוגיסטיקה נובע מהביקושים לשטחי מגורים ומשרדים באזור מרכז הארץ , וכן מתוספת באחוזי הבניה הניתנת על ידי הרשויות באזורים אלו. כתוצאה מכך, נוצרה מגמה של יציאת מפעלים ושטחי אחסון ממרכז הארץ לפריפריה, לטובת מגדלי מגורים ומשרדים שתופסים את מקומם של המפעלים ושטחי האחסון במרכז.
לאחר שבשנים האחרונות היינו עדים לעליה משמעותית בדמי השכירות לאחסנה ולתעשייה, בשנת 2020 חלה התייצבות במחירי השכירות, שהמשיכה גם בחציון הראשון של שנת 2021. דמי השכירות למבני לוגיסטיקה ותעשיה Class A התייצבו על כ-55-45 שקל למ"ר באזור המרכז, וכ-45-35 שקל למ"ר בפריפריה.
על אף היציבות במחירי השכירות, נמשכה בחודשים האחרונים מגמת העלייה במחירי עסקאות הרכישה של נכסים לוגיסטיים, שנבעה מביקושים גוברים והולכים של משתמשי קצה ומאלטרנטיבות השקעה מצומצמות של המשקיעים המוסדיים. רמת התשואות לנכסי לוגיסטיקה מניבים ירדו מתחת ל-6% למבנים חדשים באזורי "פריים", וכ-6.5%-7.5% באזורי פריפריה, בהתאם לסוג, לאיכות ולמיקום הנכסים.
אור בן צבי קליין סמנכ"ל נת"מ מנתח כי "הגידול הצפוי של האוכלוסייה בישראל בשילוב עם הגידול במסחר אונליין צפוי לתרום להמשך ביקושים לשטחי לוגיסטיקה ולעליה בדמי השכירות. כיום קיימים ביקושים משמעותיים לרכישת קרקעות לתעשייה וללוגיסטיקה ברחבי הארץ, ומחירי הקרקעות עולים בהתמדה.
קיימת מגמה של צמצום פערי מחירים גם במיקומים שחוו ביקושים נמוכים יחסית ביחס לסביבתם. כדוגמה נציין שמחירי המגרשים בבית שמש עלו בחודשים האחרונים בכ-25%, מרמות של כ-2 מיליון שקל לדונם, ועד לכ-2.5 מיליון שקל לדונם. כמו כן, לאחרונה אנו רואים צמיחה משמעותית בביקושים למחסנים ומרכזי הפצה בקירור ובהקפאה בכל הארץ. מחירי השכירות המשולמים בתחום זה גבוהים בעשרות אחוזים, ולעיתים אף כפולים, ביחס לדמי השכירות המשולמים למבני לוגיסטיקה והפצה רגילים".
צחי סופרין, בעל  שליטה וסגן יו"ר קבוצת סופרין, המתמחה בייזום, ניהול וארגון פרויקטים בתחום הלוגיסטיקה מציין: "תחום הלוגיסטיקה עבר אבולוציה משמעותית בשנים האחרונות. עליית המסחר המקוון והצורך המתגבר בהעברת סחורות מגוונות יותר למרכזי אוכלוסייה, הפך את השילוח והלוגיסטיקה בעולם בכלל ובשנים האחרונות גם בישראל לענף בנסיקה".
סופרין מציין עוד בזכות פתיחת השוק לקהלים רבים שלא התעניינו בו בעבר כמו משקיעי הנדל"ן המזהים בפופולאריות שלו קרקע פורייה לתשואה כספית וכן בעלי מקצוע ויצרנים או חברות קטנות ובינוניות שמוצאים במרכז הלוגיסטי החדש מקום אידיאלי לעבוד ממנו, בין אם הוא קרוב לבית, קרוב ללקוח או חסכוני וכלכלי יותר. "המרכזים הלוגיסטיים נבנים כיום לא רק לאורך צירי התנועה המרכזיים ובסמוך לשדות תעופה או נמלים, אלא גם בקרבת מרכזי האוכלוסייה בגוש דן ובמעגל השני והשלישי של תל אביב. המרלו"ג הרבה יותר נגיש כיום עבור הלקוח ומאפשר לו, בזכות תכנון גמיש וורסטילי אופציות רבות של אחסנה, שלא היו בעבר"
גם המשברים האחרונים בענף התובלה והשילוח שהחלו במגיפת הקורונה והמשיכו עם משברי האקלים האחרונים בסין, מפעל הייצור הגדול בעולם, אשר גורמים כל פעם להאטה או עצירה ביבוא הסחורות ויצירת מחסור בענפים רבים, חלקם מהותיים למשק כמו מזון או תרופות וזאת במשך תקופה ארוכה, העלו את קרנה של הלוגיסטיקה. בשל כך למדנו על בשרנו שהמשמעות של אחזקת מלאי זמין הופכת לקריטית הרבה יותר בעתות משברים. הפקת הלקחים מאירועים אלה  בשנה וחצי האחרונות גורמים לכך שאנו רואים ששוק הלוגיסטיקה ממשיך לחוות ביקושים גבוהים במיוחד, מצד משקיעים  ויזמים כמו גם בעלי עסקים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה