נדל"ן ותשתיות

זו המחלוקת הגדולה בין האוצר לרשות מקרקעי ישראל

רמ"י מעבירה לעיריות תשלומי חלף השבחה לאחר שיווקי הקרקע בסך 12%. ברשות רוצים לתמרץ את העיריות להרחיב את הבנייה למגורים ולהגדיל את התשלום ל-20%, אלא שכאן נתקלו בסירוב של משרד האוצר. ומה הפער השנתי המצטבר?
מערכת ice | 
אביגדור ליברמן (צילום פלאש 90/ אוליבר פיטוסי)
מחלוקת לא פשוטה התגלעה בין משרד האוצר לרשות מקרקעי ישראל (רמ”י) הנוגע לגובה התשלומים לעיריות במקרה של שיווק קרקעות. כידוע, כיום תשלומי חלף ההשבחה שמעבירה הרשות לעיריות עומדים על 12% לאחר שהקרקעות שווקו למגורים.
אלא שברמ"י מעוניינים להגיע ל-20%, מתוך כוונה לתמרץ ולעודד את העיריות להקצות שטחים נוספים לבנייה למגורים. יוזמת הרשות נתקלה בהתנגדות קשה מצד משרד האוצר, זאת בטענה שהעיריות מרוויחות גם במצב הקיים מהעלייה במחירי הקרקעות. במצב העניינים הנוכחי, עומד הפער בין הצדדים על כ-2 מיליארד שקל בשנה.
כפי שפורסם בעבר, מנכ"ל רמ"י, ינקי קוינט, העלה על הפרק את נושא הגדלת התשלומים לרשויות המקומיות לסדרי גודל של 15%- 20% כבר בשנה שעברה, אלא שבשל התגובה השלילית של משרד באוצר, ההצעה כלל לא תעלה במועצה הקרובה. חשוב לציין כי גם במידה והייתה עולה לדיון, על מנת לאשר שינוי שכזה נדרש גם תיקון חקיקה.
 
קצת מספרים. ההכנסות של רמ"י עלו משמעותית בשנה החולפת הן בשל עלייה של מחירי הקרקע והן בשל שיווק בהיקפים מרשימים של קרקעות המיועדות לבנייה למגורים. סך ההכנסות מוערך בכ-29.35 מיליארד שקל, שיא חדש והיסטורי הגבוה בלא פחות מ-141% מההכנסות בשנת 2020.   
על פי הערכות ברמ"י, עליית חלף ההשבחה לסך של 20% הייתה יכולה להוביל לתשלומים גבוהים בסך של כ-5.8 מיליארד שקל. אלא שבמצב בו האוצר דבק בעמדתו ומחירי הקרקע לא צפויים לרדת, המחלוקת הקשה בין הצדדים, כמו גם הפערים האסטרונומים, יישמרו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה