נדל"ן ותשתיות

9 בתי חולים חדשים יוקמו בישראל: מהפכה ענקית בשירותי הבריאות

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות נתן אלנתן, דנה לראשונה בתוכנית המתאר הלאומית למערכת הבריאות (תמ"א 1/ 20) של משרד הבריאות ומינהל התכנון, והחליטה להעבירה להערות הוועדות המחוזיות. במסגרת התכנון, 9 בתי חולים חדשים יוקמו בישראל
מערכת ice |  9
בית חולים (צילום הדס פרוש, פלאש 90)
המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות נתן אלנתן, דנה היום (שלישי), לראשונה בתוכנית המתאר הלאומית למערכת הבריאות (תמ"א 1/ 20) של משרד הבריאות ומינהל התכנון, והחליטה להעבירה להערות הוועדות המחוזיות. זו הפעם הראשונה מאז קום המדינה, בה התכנסו הגורמים לעבודה רחבת היקף ובנו תכנית לטווח הארוך, שתפתח ותחזק את מערכת הבריאות הקיימת והעתידית.
התוכנית שקודמה על ידי מינהל התכנון בשיתוף משרד הבריאות, ותיתן מענה לשנת ה- 100 של ישראל, נערכה לאחר עבודה מקצועית ומעמיקה, לבחינת מערך מוסדות הבריאות בראיה ארוכת טווח. במסגרת העבודה התקיימו התייעצויות נרחבות עם בעלי תפקידים במערך הרפואה וכן תיאומים עם רשויות מקומיות, משרדי ממשלה וגופים שונים נוספים.
 
אוכלוסיית ישראל צפויה לגדול עד לכ-15 מיליון איש בשנת היעד 2050, וחלקו של הגיל השלישי והרביעי עתיד לגדול משמעותית. התוכנית, מציגה את הפריסה המרחבית ומסמנת את השטחים הנדרשים לפיתוח מערך האשפוז במדינה, מתוך מטרה לענות על צרכיה של האוכלוסייה החזויה, לרבות שירותי אשפוז גריאטרי, פסיכיאטרי ושיקומי. 
כמו כן, התוכנית מטמיעה עקרונות כגון צמצום אי-שוויון מרחבי בנגישות לשירותי בריאות, מעבר משמעותי של מתן שירותים מבתי חולים לקהילה (לקופות חולים ואשפוז ביתי) ואת הצורך בהתאמת המערכת לשינויים העתידיים. 
תוכנית המתאר שומרת שטחים להרחבה, התחדשות ותוספת בינוי בכ-40 מוסדות בריאות קיימים בהם מוסדות לאשפוז כללי, גריאטרי, פסיכיאטרי ושיקומי וכן שומרת שטחים עבור מוסדות בריאות חדשים. בנוסף לאתרים חדשים למוסדות בריאות שאותרו במסגרת העבודה על התוכנית, היא גם מטמיעה תוכניות שהוכנו בשנים האחרונות על ידי משרד הבריאות ורמ"י לבתי חולים חדשים בין היתר במודיעין ובבית שמש, וכן להרחבה של בתי חולים קיימים כגון בית חולים לגליל נהריה והלל יפה בחדרה. 
התוכנית מציעה הקמת 9 בתי חולים כלליים חדשים: בכרמיאל, קריית גת, הוד השרון, צומת גלעם, בית שמש, נתניה, מודיעין, באר שבע (פרס) וחריש, וכן הרחבה של בית החולים איכילוב. כמו כן, היא שמה דגש מיוחד על שמירת שטחים עבור מעל 20 מוסדות לאשפוז גריאטרי, ומציעה בתי חולים גריאטריים שיוקמו בין היתר בירושלים, עכו, מגדל העמק ונתיבות. בנוסף, היא מציעה 5 בתי חולים שיקומיים שיוקמו בין היתר בכרמיאל ובבאר שבע וכן 11 מוקדי חירום רפואי שיוקמו בין היתר בקצרין, קריית שמונה ובמצפה רמון. 
במקביל, המועצה הארצית המליצה לממשלה לאשר את מדריך הקצאת השטחים לשירותי בריאות בקהילה, אשר קודם כמסמך משלים לתמ"א לאור המעבר החזוי של שירותי בריאות רבים לאחריות קופות החולים, ומתייחס לשטחי בניה אותם יש להקצות לטובת שירותי בריאות בתכניות לשכונות חדשות. 
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "אנו פועלים לתת למערכת הבריאות את שינוי הכיוון שהיא צריכה, שינוי תשתית המערכת מקצה לקצה - ממערכת שמתנהלת מהיד לפה ללא תכנון ארוך טווח למערכת שיכולה לתכנן קדימה. זוהי הפעם הראשונה שמדינת ישראל מתכננת קדימה, בראייה ארוכת טווח, את מערך בתי החולים באופן שיוכל לתת מענה שלם וכולל. התוכנית מאפשרת להגדיל ולחזק את ביה״ח הקיימים ולהקים ביה״ח חדשים במקומות אסטרטגיים, ותיתן מענה להתפתחות האוכלוסייה ותקטין את הפערים בין המרכז לפריפריה". 
יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, נתן אלנתן: "התוכנית היא רפורמה של ממש בנושא התכנון של מערכת הבריאות לקראת 2050 ואני שמח ומברך על קידומה. התוכנית תכלול תשתית תכנונית להקמתם של 9 בתי חולים חדשים ברחבי הארץ, בתי חולים גריאטריים, שיקומיים ופסיכיאטריים והקמת 11 מוקדי חירום רפואי מרמת הגולן בצפון ועד מצפה רמון בדרום ותיתן מענה ראשוני מציל חיים במקומות אלה".
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מינהל התכנון מוביל לראשונה בשיתוף משרד הבריאות תוכנית חשובה עבור מערכת הבריאות בישראל לשנת 2050. התוכנית משריינת שטחים לטובת הקמת בתי חולים כלליים, גריאטריים, שיקומיים ופסיכיאטריים ולראשונה גם הקמת מוקדי חירום רפואיים בערי הקצה בהן אין כיום מענה הולם וטווח זמן סביר. כמו כן, כדי לתת מענה לאוכלוסייה הבוגרת בישראל שרק הולכת וגדלה בשל העלייה בתוחלת החיים, התוכנית כוללת הקמת 20 בתי חולים גריאטריים חדשים".
סמנכ״ל בכיר וראש המנהל לתכנון, פיתוח ובינוי במשרד הבריאות, אורי גולדשטיין: "בית חולים זאת תשתית גדולה ומורכבת שצריכה להימצא במקומות עם צירי תנועה ראשיים - לכן שריון עתודות קרקע מתאימות חשובה בעיקר בישראל. "התוכנית מאפשרת להגדיר תכנית אב לביה״ח הקיימים ואלו שעתידים לקום בהתאם לצרכי משרד הבריאות ההתאם לכך לתכנן תב״ע ולהוציא היתרים - בכך להיערך לתכנון ובניה מהירה בהתאם לאישורים להוספת מיטות בין משרד הבריאות ומשרד האוצר".
בראש הצוות עמדו אורי גולדשטיין, סמנכ"ל בכיר וראש המנהל תכנון ובינוי מוסדות בריאות במשרד הבריאות, ורפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנון של משרד הפנים וצוותי מנהלות ומנהלי האגפים במינהלים. יחד עימם ישב צוות וועדת ההיגוי בראשות האדריכלית עדנה לרמן ופרופ' נדב דוידוביץ', יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור. התוכנית נערכה על ידי צוות התכנון לרמן אדריכלים ומתכנני ערים, קבוצת גיאוקרטוגרפיה, ובית ספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    ומה עם הרופאים
    מיכאל 03/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי יעבוד שם? אין מספיק רופאים בשביל 9 בתי חולים. תדאגו לכח אדם קודם.
    סגור
  • 8.
    צריך 90 שנה בשביל לבנות (ל"ת)
    טל 03/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    צפון
    אחמד 03/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה אין בתכנית הצעה להקמת בית חולים בישוב ערבי . לא מגיע לנו ??
    סגור
  • 6.
    חצופים בני חצופים התקציב לרפואה צומצם המתמחים/ואת קורסי (ל"ת)
    פרוגרום ברפואה 03/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    הפליה לתושבי יו"ש למה שם אין בתי חולים
    הראל 02/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חצי מליון תושבים ואין בית חולים מסודר למה? הרי הם משלמים מיסים בדיוק כמו אלה בתל אביב, הגיע הזמן לעשות שינוי ולבטל את ההפליה
    סגור
  • 4.
    אם הציבור היה אוכל בריא וחי בריא זה היה מיותר. (ל"ת)
    מיכאל 02/2023/28
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 3.
    תכנית יפה אבל יש מימון? או סתם פרסום ללא כסוי (ל"ת)
    ציפי 02/2023/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 2.
    סוף סוף הבינו שיש פה עשרות אלפים חולים
    גבר גבר 02/2023/28
    הגב לתגובה זו
    3 3
    כול היום בצומת מנופפים בדגלים וצועקים .רחמנות עליהם התרופות לא עוזרות
    סגור
  • 1.
    עבודה בעיניים
    אזרח מודאג 02/2023/28
    הגב לתגובה זו
    8 2
    תוספת התקציב למשרד הבריאות קוצצה בלמעלה ממחיצית כי היה צריך לתת שוחד לחרדים טפיליים. אז שלא יבלבלו את המח. תוכנית לבינוי בתי חולים יש, ביצוא - זה כבר משהו אחר. הממשלה הנוראית לא יכולה להתהדר בכלום ובודאי לא בהצלת הבריאות הלאומית. למגר את השלטו הפשיסטי משיחי מושחת ומייד. כל האמצעים לכך כשרים
    סגור