מדדים ומחקרים

מטורף: מאסק נבחר לאיש השנה ב-TIME וזו הסיבה

מייסד טסלה וספייסX זכה בכבוד אחרי שבזוס וצוקרברג עשו זאת בעבר וקיבל את התואר: "נרצה או לא, אנחנו נמצאים כעת בעולמו של מאסק", כל הסיבות בפנים
מערכת ice |  1
אילון מאסק, טסלה (צילום flickr/ Steve Jurvetson, pixabay)
למרות ניפוץ שיאים השנה עם שווי נקי של מעל 300 מיליארד דולר, אילון מאסק מתרעם על כך שהוא מתואר כאדם העשיר ביותר בהיסטוריה של העולם. "לא כולל שליטים", אומר מאסק ומוסיף כי ולדימיר פוטין הרוסי כנראה עשיר ממנו. "אני לא יכול לפלוש למדינות וכאלה".
ההבדלים מתחילים להתפוגג מעט כשנוסעים במורד כביש 4 של טקסס, בין מפרץ מקסיקו לריו גרנדה, לעבר אחת הנקודות הדרומיות ביותר בארה"ב, שם מאסק מתכונן לשגר את מעבורת החלל הגדולה בעולם. החברה שלו זוללת דיור מקומי ומעודדת עובדים לעבור לשם. "יוצרים את העיר סטארבייס, טקסס", הכריז מאסק בטוויטר מוקדם יותר השנה, להפתעתם הברורה של תושבי בוקה צ'יקה, שם ממוקם המתקן שלו.
 
במשך כמעט מאה שנה, TIME בחרה באדם של השנה - האדם או הקבוצה שהכי עיצבו את 12 החודשים הקודמים, לטוב ולרע. איש השנה הוא סמן של השפעה, ומעטים האנשים שהשפיעו יותר מאשר מאסק על החיים על פני כדור הארץ, ופוטנציאליים גם על החיים מחוץ לכדור הארץ. בשנת 2021, מאסק התגלה לא רק כאדם העשיר בעולם אלא גם כדוגמה העשירה ביותר לשינוי מסיבי בחברה שלנו. מג'ף בזוס של אמזון, לפייסבוק שהפכה עם מארק צוקרברג ל-Meta, השנה הביאה הביתה את המידה שבה, בזמן של מחאה גוברת על אי השוויון ההולך ומעמיק, חיינו ורבים מהמבנים הבסיסיים סביבם מעוצבים כעת על ידי העיסוקים, המוצרים וסדרי העדיפויות של האנשים העשירים בעולם.
אפילו בקהל הנדיר הזה, מאסק הוא במעמד משלו. הוא רואה במשימתו לפתור את האתגרים הבלתי פתירים ביותר בעולם, לאורך הדרך משבש תעשיות מרובות לאורך שני עשורים. אלה כוללים את מה שהיה פעם היצירה האמריקנית הליבה, מכוניות עם מנועי בעירה, ומה שהיה פעם השאיפה האמריקאית הליבה, טיסות לחלל, כמו גם אוסף של ביטויים אחרים של ההווה והעתיד שלנו: בניית תשתיות, בינה מלאכותית, נוירוטכנולוגיה, מערכות תשלום ויותר ויותר כסף בעצמו באמצעות התערבויות שלו עם מטבעות קריפטוגרפיים.
ההשפעה הגדולה ביותר של מאסק עד כה הייתה עם טסלה. 2021 הייתה השנה שבה כלי רכב חשמליים סוף סוף נכנסו למיינסטרים ושטסלה הפכה לחברה של טריליון דולר, אחת מקומץ היחיד בעולם. זה שוק שמאסק יצר כמעט לבדו, כשהוא רואה הרבה לפני אחרים את הדרישה לתחבורה נקייה באנרגיה שמשבר האקלים בעולם יזיז בסופו של דבר. מדטרויט ועד מילאנו, הכרזות על התחייבויות EV זרמו כל השנה, כאשר יצרניות רכב שפעם התנגדו בתקיפות להגבלות פליטות מתאמצות כעת להדביק את הפער.
 
אם ייכשל בכדור הארץ, התשובה של מאסק היא החלל, שם הוא רואה בעיני רוחו "תיבת נח עתידנית". SpaceX שלו היא המובילה המסחרית העולמית בבנייה והטסת רקטות וצוותים, שנבחרה על ידי נאס"א לבנות את הספינה שמטרתה להחזיר אסטרונאוטים לירח בפעם הראשונה מזה יותר מ-50 שנה. ציר הזמן הגס של מאסק לכך הוא שלוש שנים, עם שנתיים נוספות לנחיתה על מאדים. המפתח, הוא אומר באופן ענייני כמו שכולנו יכולים לומר את השעה ביום, הוא הפיכת רקטות חלל לשימוש חוזר כמו מטוסים.
ב-TIME הסבירו: "בבואנו להחליט בכל חודש דצמבר מי צריך להיות איש השנה, אנו מסתכלים אחורה אך גם שואפים להסתכל קדימה. בזוס הייתה הבחירה ב-1999 כשהמסחר האלקטרוני רק התחיל להמריא. צוקרברג נבחר ב-2010, הרבה לפני שהיה ברור מה תהיה ההשפעה המלאה של פייסבוק על החברה והדמוקרטיה. אנחנו עדיין לא יודעים עד כמה טסלה, SpaceX והמיזמים שמאסק עדיין לא חשב עליהם ישנו את חיינו במלואם. בגיל 50 יש לו מספיק זמן לכתוב את העתיד, שלו ושלנו. נרצה או לא, אנחנו נמצאים כעת בעולמו של מאסק. על יצירת פתרונות למשבר קיומי, על התגלמות האפשרויות והסכנות של עידן הטיטאנים הטכנולוגיים, על מנת להניע את התמורות הנועזות והמפריעות ביותר בחברה, אילון מאסק הוא איש השנה של TIME לשנת 2021".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אין ראוי ממנו
    רונן 12/2021/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעולם לא היה אדם בודד שהביא שינויים טכנולוגים גדולים כל כך לאנושות. זה התחיל עם זיפ2 שמאסק הקים שהיה סטארטאפ שבנה דפי זהב אינטרטים יחד עם גוגל מפות כשרק התחיל האינטרנט, המשיך עם פייפאל שבה שינה מאסק את המסחר המכוון והתחיל את מהפכת הארנקים הדיגיטלים, המשיך עם ספייס X שם ייצר את פלקון 9 הטיל המסלולי היחיד שהשלב הראשון שלו וכפות המטען חוזרים לשימוש מחדש ובכך הוריד את עלות השיגורים לחלל לפחות מרבע ממה שהיה נהוג לפניו. סטארלינק שמאסק הקים נותנת כבר היום אינטרנט לוויני במקומות מבודדים בעולם, ובמיוחד בתקופת הקורונה יש אזטרים שבזכות האינטרנט בלוויני של סטאר לינק יכולים ללמוד מרחוק. ספינת הכוכבים שבבניה תהיה הטיל המסלולי שיביא יותר מפי 2 מטעל לחלל יותר מהטיל הכי גדול שקדם לה, והיא תהיה רב פעמית. וכמובן טסלה שממש לבד הוכיחה שיש אפשרות לבנות רכבים חשמליים בטוחים ביותר עם טווח סביר וביצועים מעולים ובכך גרם לשיבוש בכל עולם הרכב, מה שלא יודעים שטסלה מובילה שיטות יצור חדשניות שמעולם לא היו בעולם הרכב וגם הם ילמדו בבתי ספר למנהל עסקים, מה שמאפשר גם לבנות מהר מאוד מכוניות וגם לבצע שינויים בקלות
    סגור