מדדים ומחקרים

הסכם הגז עם לבנון: כמה כסף תפסיד ישראל מהפשרה?

היום תוצג לשרי הממשלה טיוטת ההסכם העדכנית, כאשר לא ברור אם לבנון תחתום על התוצאה האמריקאית. כמה תפסיד מדינת ישראל ממסירת רובו של מאגר הגז?
מערכת ice |  6
יאיר לפיד, חסן נסראללה ובנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני, משה שי, יונתן זינדל, pixabay, freepik)
אתמול (רביעי) דווח בתקשורת הלבנונית על התנגדותם של הלבנונים למספר סעיפים בטיוטה הנוכחית של הסכם הגבול הימי עם ישראל, למרות שכבר נדמה היה שהכול חתום וגמור. הבעיה העיקרית שתהווה מכשול בחתימה על ההסכם היא הסירוב של לבנון להעניק למדינת ישראל את האופציה לחפש אחר גז בשטח המחלוקת. 
בכל אופן, על פי טיוטת ההסכם כרגע שתובא היום לפני הקבינט המדיני-בטחוני, מדינת ישראל תיסוג מדרישתה בעשור האחרון - להקביל את הגבול הימי לקו הגבול היבשתי (קו 1, שמונהג כיום).
לידי לבנון יימסרו ככל הנראה 850 קמ"ר, שבתוכם על פי הציפיות יימצא מאגר גז מבטיח. במאגר, ששמו הישראלי "צידון" ספונים לפחות 120 מיליארד מ"ק של גז. על פי טיוטת ההסכם, מדינת ישראל תישאר עם 17% בלבד מהמאגר.
 
״יאיר לפיד נכנע באופן מביש לאיומים של נסראללה", תקף יו"ר האופוזיציה נתניהו. "הוא נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל עם מאגר גז ענק ששייך לכם, אזרחי ישראל. הוא עושה את זה ללא דיון בכנסת ובלי משאל עם. ללפיד אין מנדט למסור למדינת אויב שטחים ריבוניים ונכסים ריבוניים ששייכים לכולנו. אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור, הוא לא יחייב אותנו. ב-1 בנובמבר נחזיר לישראל הנהגה חזקה, הנהגה מנוסה, שתשמור על הביטחון של כולנו".
על פי הערכות גסות, כאשר לא ברור כמה ישראל היתה מרוויחה לו היתה פחות מתפשרת, ההפסד לקופת המדינה מהנסיגה יעמוד על בין 2 ל-4 מיליארד דולר, שהם יותר או פחות מ-10 מיליארד שקל.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    הפסד רק 3-5 מליארד דולר?
    רון סטון 10/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שקרני ורמאים יש שם גז כמות של 120 מליארד מטרים מרובעים של גז אתם יודעים כמה עולה מטר מרובע ? לפי דעתי כל ליטר 5 שח ויש בכל מטר לפחות 100 ליטר שזה 500 שח כפול המאות מליארדים כמה זה יוצא?
    סגור
  • 3.
    אוי כמה אידיוטים הם יכולים להיות " הממשלה" הכושלת הזו
    קיבוצניק 10/2022/06
    הגב לתגובה זו
    6 2
    פשוט סמרטוטי ריצפה
    סגור
  • 2.
    מספיק לבלבל את השכל
    הגיוני 10/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מה ישראל תאבד? איפה הכסף בכלל??? תושבי ישראל לא רואים שקל מהכסף! רק כל העשירים והמקושרים. והתושב המסכן חולבים אותו וחולבים אותו. אני אוהב את המדינה אבל שילך ל.... מי שמנהל אותה !
    סגור
  • רואים וחצי ! אין לך עיניים בראש ולא שכל בראש. (ל"ת)
    קיבוצניק 10/2022/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    אבל תכלס נראה שהלבנונים צודקים
    ליאור 10/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 7
    אם משרטטים את הגבול הימי כפי שנהוג (המשך התוואי היבשתי) הרי שכל המאגר מחוץ לישראל. אז ניסינו "לגנוב סוסים" ולא הלך לנו... לא צריך להפוך את זה לכשלון. השאלה הגדולה כמה בטחון זה באמת יביא באיור המדובר, כי אם זה לא יתן, אז לא שווה לוותר על כלום וכבר עדיף לקחת כמה שיותר בצדק או שלא בצדק.
    סגור
  • המשך הקו היבשתי הוא כפי שישראל סימנה אותו
    קיבוצניק 10/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וזאת גם היתה הקביעה של בית הדין הבילאומי הימי . תתעדכן . יש כאן ממשלה רופסת פחדנית והיא אסון גדול למדינת ישראל
    סגור