עסקי ספורט
מהלך לא חוקי: הצד האפל של מהפכת השחמט הדיגיטלי
936,855 דיווחים על חשד לרמאות, 116,300 חשבונות שנסגרו, ו-45 מיליון נקודות דירוג שהוחזרו לשחקנים שנפגעו - ואלו נתונים רק של חודש יולי האחרון. האתגרים של העידן הדיגיטלי מול האפשרות לרמות אונליין בשחמט היא מורכבת אבל אפשרית. והחשד לרמאות שהוביל לפרשה שהציתה את העולם באחד הטורנירים היוקרתיים בסבב
יולי האחרון בשחמט אונליין נראה יותר כמו דו"ח משטרה מאשר סטטיסטיקת משחקים ותוצאות.
936,855 דיווחים על חשד לרמאות, 116,300 חשבונות שנסגרו, ו-45 מיליון נקודות דירוג שהוחזרו לשחקנים שנפגעו. אפילו 20 שחקנים בעלי תואר בינלאומי מצאו את עצמם ב-"מט" כשהוצאו מחוץ לפלטפורמה. ואלה רק הנתונים של Chess.com, בלי לספור את מה שפלטפורמות נוספות כמו Lichess.org ודומותיה תפסו.

צילום מסך chess.com
כדי להבין איך המספרים האדירים האלה נולדים, צריך להסתכל על הפיתוי. בעידן שבו מנועי שחמט כמו Stockfish או Leela Zero זמינים בחינם, וכל סמארטפון יכול לחשב כמו מחשב־על, חלון אחד פתוח בצד יכול לשנות משחק שלם. חלק מהרמאים עושים את זה מתוך רצון לזכות בפרס, אחרים רק כדי “לנצח חבר” או לשפר דירוג אישי. הבעיה היא שכמו בדופינג בספורט - ברגע שההוגנות נעלמת, האמון כולו מתערער.
הפיתוי הזה לא נשאר בלי מענה. המערכות המתקדמות של Chess.com, Lichess ודומותיהן בודקות אחוזי התאמה למהלכי מנועי שחמט, מנתחות זמנים בין מסעים, ועוקבות אחרי דפוסי חשיבה. אם שחקן נמצא ברצף מסעים “לא אנושיים” עם אחוזי דיוק שמאפיינים מנועי מחשב - זה לא מקרי. ביולי לבדו Chess.com סגרה 116 אלף חשבונות, “השתיקה” כמעט 8,000, והסירה 225 אלף נוספים בגין התנהגות פוגענית. ברוב המקרים השמות נשארים חסויים - גם אם מדובר בשחקנים בכירים.
הסערה האמיתית ביותר שקשורה לתופעה התרחשה בספטמבר 2022, כשמגנוס קרלסן, המדורג ראשון בעולם, פרש במפתיע מה־Sinquefield Cup בסנט לואיס - אחד הטורנירים היוקרתיים בסבב ה־Grand Chess Tour. זה קרה יום אחרי שהפסיד במשחק על הלוח לשחקן האמריקאי הצעיר הנס נימן, אז בן 19 בלבד.
אמנם המשחק היה פיזי ולא אונליין, אך בעידן שבו השחמט חווה פריחה עצומה באינטרנט - עם מיליוני משחקים מדי יום - הרקע של נימן, שכלל הודאה בעבר בשימוש במנועים במשחקי רשת, הפך את ההפסד לנקודת מפנה בשיח העולמי על רמאות, והצית ויכוח חריף על ההבדל בין חשד להוכחה. מאז, כל תחרות אונליין גדולה מלווה בפרוטוקולי אבטחה כבדים - מצלמות, הקלטת מסך, ואפילו סריקת 360 מעלות של החדר לפני תחילת המשחק - כחלק מהמאמצים להילחם בתופעה ולמזער אותה ככל האפשר.
המשמעות של כל זה ברורה - רמאות אונליין לא נגמרת בהרחקה זמנית. לשחקנים מקצועיים, חשד או הוכחה לרמאות עלולים למחוק שנים של עבודה - גם אם חוזרים להתחרות, המוניטין נפגע בצורה שקשה מאוד לשקם, ולעיתים שיתופי פעולה מסחריים או הזמנות לטורנירים עשויים להיעלם. אצל חובבים מדובר באיבוד חשבון, דירוג ומעמד בקהילה.
במקרים מסוימים, במסגרת שיתופי פעולה רשמיים בין פלטפורמות או בין פלטפורמות לפיד"ה, המידע עובר גם לגורמים נוספים כדי למנוע פתיחת חשבונות חדשים.
מה שבטוח - המאבק רק ילך ויתעצם. ככל שהפרסים בשחמט אונליין גדלים והשחמט מתבסס יותר ויותר כענף Esports עם קהל וצפיות שיא, כך גם הכלים נגד רמאות משתכללים. בינה מלאכותית ואלגוריתמים מתקדמים כבר נמצאים בשימוש לזיהוי דפוסי משחק חריגים. המטרה ברורה: שגם בעידן של מחשבי־על - המנצח יהיה השחקן שמצא את המהלך הטוב ביותר, לא זה שמצא את החיבור למנוע החזק ביותר.
הכותב: אלון מינדלין, אמן בינלאומי בשחמט והמייסד של TechMate - מיזם המחבר בין לוח השחמט לעולם ההייטק הישראלי
עוד ב-
 (1).jpeg)
אלון מינדלין. צילום: ברק שקד
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



