תיירות

שמורת טבע חדשה בישראל: "אוצרות טבע במעמקי הים שלנו"

אזור "גלישת פלמחים" המצוי בשטח הטריטוריאלי של המים בישראל יוכרז כשמורת טבע מוגנת, בכך גודל פי שניים שטח השמורות הימיות בארץ. "אוצרות טבע ייחודיים במעמקי הים התיכון שלנו"
מערכת ice | 
אלמוג בגלישת פלמחים (צילום אדם וייסמן איציק מקובסקי דני צ'רנוב)

המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים הכריזו היום (רביעי) על תחומי "גלישת פלמחים" כאזור ימי מוגן. זאת בשל ערכיותם הסביבתית הגבוהה של מינים מוגנים שנמצאו בשטח. ע"פ ההודעה לתקשורת, מדובר באזור ימי מוגן ששטחו מעל 450 קמ״ר, שיהיה הראשון מסוגו בתחומי האזור הכלכלי הבלעדי של ישראל בים התיכון, בכך גודלים פי שניים ואף יותר השטחים המוגנים הימיים בישראל.

הכרזת גנים לאומיים, שמורות טבע ואתרים לאומיים כוללת רשימת ערכי טבע מוגנים. בהכרזה הקיימת מוגדרים שטחים ימיים במים הטריטוריאליים שהוגדרו בשמות "שמורת האלמוגים" ו"שמורות הים התיכון", שבהם כל חסרי החוליות ודגי הגרם הוכרזו כערכי טבע מוגנים.
 


התיקון המבוצע כעת על ידי המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים להכרזה הקיימת מרחיב את ההכרזה כערכי טבע מוגנים על כל חסרי החוליות גם לשטח ימי המוגדר בתיקון כ"גלישת פלמחים", המצוי באזור הכלכלי הבלעדי והמדף היבשתי של מדינת ישראל בים התיכון. זאת כאמור, לנוכח ייחודו וחשיבותו האקולוגית הגבוהה של השטח והצורך להגן על ערכי הטבע המצויים בו מפני פגיעה ואיום.


לנוכח ההידרדרות במגוון הביולוגי בעולם ובתוך כך גם בישראל, הצטרפה ישראל בספטמבר אשתקד לשתי יוזמות בינלאומיות בתחום. אחת מהן, יוזמת " "High Ambition Coalition (HAC) for Nature and People " מציבה יעד של הגנה על 30% מהמערכות האקולוגיות יבשתיות והימיות ברמה הגלובלית עד שנת 2030. היוזמה מנוהלת על ידי צרפת וקוסטה ריקה, וכעת ישראל הצטרפה לכ-70 מדינות שמתחייבות לפעול ליישום 30% שטחים מוגנים עד 2030.
 


"צוותי החוקרים מאוניברסיטת חיפה והחברה לחקר ימים ואגמים השקיעו רבות בשנתיים האחרונות וגילו אוצרות טבע ייחודיים במעמקי הים התיכון שלנו. לכן, יש חשיבות עצומה לבצע מהלך רגולטורי לשימור האזור הייחודי". מסביר רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה.

עוד הוסיף: "ככל שנמצא אזורים נוספים הראויים לשמירה ולהגנה בעקבות המחקר המדעי, המשימה תמשיך בפעולות להרחיב את האזור הימי המוגן, בהתאם להסכמים ולאמנות הבין-לאומיות". 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה