טלוויזיה

סקר הטלוויזיה המפתיע: זה הערוץ בו צופים רוב עולי ברה"מ

הרגלי הצפייה של יוצאי מדינות ברית המועצות נחשפים בסקר חדש. מהו הערוץ הכי פופולארי, ואיזה כלי תקשורת נתפס כאמין ביותר? אתר ice עם הנתונים

מערכת ice | 
ערוצי טלוויזיה – אילוסטרציה (צילום shutterstock)
סקר חדש שנערך בסוף חודש ינואר האחרון בקרב עולים ממדינות ברית המועצות לשעבר, מספק תמונת מצב עדכנית באשר לתחושות, ההשקפות וההעדפות של אוכלוסייה זו בישראל של 2024. פרק ייעודי מתוך הסקר מתמקד בצריכת התקשורת ובהרגלי הצפייה של העולים – ומציג נתונים מפתיעים.
מרבית המשתתפים בסקר (82%) העידו כי הם נוהגים לצרוך תקשורת בשפה העברית, 15% בשפה הרוסית, 2% באנגלית ו-1% באוקראינית. באשר לכלי התקשורת ממנו צורכים העולים את מרבית המידע, הרי שהמדיה המועדפת היא טלוויזיה בעברית – ומדובר ב-34% מקרב משתתפי הסקר. 29% השיבו כי את מרבית המידע הם צורכים באמצעות אתר/אפליקציה בעברית ו-13% השיבו כי עבורם הרשתות החברתיות בעברית הן הפלטפורמה המרכזית. טלוויזיה בשפה הרוסית ואתר/אפליקציה ברוסית זכו ל-5%, בעוד רשתות חברתיות ברוסית ועיתונים ברוסית לא הגיעו ולו לאחוז בודד.
 
כלי התקשורת הפופולארי ביותר בקרב עולי ברית המועצות, הוא ערוץ 12 עם 64%. אחריו ערוץ 13 (44%), ערוץ 11 (38%) וערוץ 14 (21%). הערוץ הרוסי המועדף על העולים הוא ערוץ 9 (20%), ומקדים את NTV ו-ORT (4% כל אחד) וערוץ RTR (3%). 13% ממשתפי הסקר ציינו כי אינם צופים באף אחד מהערוצים שהוצגו להם במסגרת הסקר.
אמינות כלי התקשורת, עמדה היא גם למבחן בסקר, כשהערוץ כשנתפס כאמין ביותר בקרב המשיבים הוא ערוץ 12 (20.3%), מיד אחריו ערוץ 11 (16.3%), ערוץ 14 (10.3%) וערוץ 13 (10.2%). אתר YNET זכה ל-8.6%, טלגרם ל-8.4%, ערוץ 9 ל-6.4%, תחנת הרדיו גלי צה"ל עם 2.2% ורשת ב' ל-2%. לעומת זאת 16.2% מקרב המשיבים, העידו כי אין כלי תקשורת שנתפס כאמין מבחינתם מבין האפשרות שהוצגו בסקר, ואילו 6.6% נוספים השיבו כי אינם יודעים.
תחנה הרדיו המאוזנת ביותר הקרב ציבור עולי ברית המועצות, היא גלגלצ עם 46%, יותר מפי 2 מגלי צה"ל שניצבת במקום השני (21%). בהמשך מדורגות רשת ב' (19%), אקו fm99, רדיו רקע ו-fm103 (9% כל אחת). לתחנות פרבויה רדיו, רדיו צפון ורדיו דרום מאזינים 5% מהמשתתפים. כרבע המשיבים (28%) הדגישו כי אינם מאזינים לאף אחת מתחנות הרדיו שהוצגו להם בסקר.
את הסקר ערך מכון "לזר מחקרים", במיוחד עבור מחקר שמובילה ד"ר אלינה ברדץ'-יאלוב – חוקרת ומרצה לתקשורת במכללה האקדמית הדסה (וגם חברת כנסת לשעבר מטעם ישראל ביתנו) – והשתתפו כ-500 משיבים בגילאי 25 ומעלה, המהווים מדגם מייצג באשר לאוכלוסיית העולים בגילאי 25 ומעלה ממדינות ברית המועצות לשעבר.   
"המחקר שלי עוסק בעולים שנקלטו בישראל מהמדינות שהרכיבו בזמנו את ברית המועצות – ובודק את השקפותיהם בשלושה אספקטים מרכזיים: כלכלי, פוליטי ותקשורתי", מציינת ד"ר ברדץ'-יאלוב, בשיחה עם אתר ice. "חשוב להבין: מדובר באוכלוסייה המונה כמיליון אישה ואיש – ושעבור רבים בציבור הישראלי, נמצאת לא פעם מתחת לרדאר. כשברקע אירועים כמו מלחמת חרבות ברזל ומלחמת רוסיה-אוקראינה, חשוב לי לשים דווקא עליהם העולים את הפוקוס, ולנסות להבין איך הם מתייחסים למורכבות החיים בישראל".
על תוצאות הסקר, החושפות את האופן בו תופסים וצורכים עולי ברית המועצות את עולמות התקשורת, אומרת ד"ר ברדץ'-יאלוב: "המטרה כאן הייתה לבדוק את האפקטיביות והרלוונטיות של הפלטפורמות בשפה הרוסית. אף שמרבית האוכלוסייה שצורכת תכנים ברוסית היא מבוגרת, מדובר עדין בצינור מידע חשוב גם עבור האוכלוסייה הצעירה יותר. המחקר שלי מעמיד שורה תחתונה שמומלץ לאנשי התקשורת, כמו גם למפרסמים ומשקיעים להפנים: את ערוצי התקשורת בשפה הרוסית עוד מוקדם להספיד. מי שיתעלם מהם, מפסיד גישה לקהל גדול ומשמעותי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה