רכב

מס חדש על טסלה? זה תיקון החוק שאושר היום

זיהום האוויר יוחס לכלי רכב הממונעים בדלק, ככאלה שפולטים גז באופן ישיר. אך כעת, הרכבים החשמליים נכנסים לכוונת של המשרד לאיכות הסביבה עם התיקון לחוק אוויר נקי שאושר בוועדת השרים לחקיקה
מערכת ice |  7
רכב חשמלי (צילום freepik)
ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום את התיקון לחוק אוויר נקי, לפיו יבואני רכב יחויבו לדווח על דרגת זיהום האוויר לצד נתוני צריכת הדלק של הרכב. מטרת הוראה זו לתת לציבור הרוכשים מידע על פוטנציאל זיהום האוויר מהרכב, כאמצעי להעלאת המודעות ולשם עידוד רכישה של כלי רכב שדרגת זיהום האוויר שלהם היא מופחתת.
בשורה התחתונה, מדובר בתיקון שבא להכניס את הרכבים החשמליים, שנתפסים כבלתי מזהמים, מתחת לאלונקת ההיטלים כך שמבחן הזיהום עבור שימוש ברכב, לא ייבחן רק לפי צריכת דלק אלא גם לפי צריכת החשמל שהתפעול של הרכב גובה - מה שמשפיע על פליטת גזי חממה. טסלה וחברותיה לשוק החשמלי הם למעשה המוקד העיקרי שבלב היקון הזה.
בשנת 2008, כאשר נחקק חוק אוויר נקי, המחוקק ראה לנגד עיניו בעיקר כלי רכב המשתמשים בדלק נוזלי, ועל כן נקבעה הדרישה לציון נתוני צריכת הדלק לפי ליטר על כל מאה קילומטר. כיום, לאור התקדמות הטכנולוגיה בעולם, קיימים בפועל כלי רכב אשר מונעים בחשמל באופן מלא או חלקי, וכן כלי רכב המונעים בגז. כמו כן, אמצעים הנעה טכנולוגיים מתקדמים יותר מצויים בתהליכי פיתוח. לפיכך, על-מנת ליצור עקביות בפרסום הנתונים לגבי כלי רכב חדשים, יש להידרש לפרסום נתוני צריכת האנרגיה, ולא רק לצריכת דלק נוזלי. יצוין, כי בפועל חלק מיבואני הרכב מפרסמים נתונים אלה גם ללא חובה בחוק
התיקון לחוק קובע כי פרסום הנתונים ייעשה על פי נתוני צריכת האנרגיה ביחידות מדידה תקניות לכל סוג של מקור אנרגיה. בסעיף 31 לחוק קבע המחוקק הסדר לפיו על השרה להגנת הסביבה לקבוע היטל פליטה שיושת על בעלי מקורות פליטה טעוני היתר – כלומר, כ-180 מפעלים בישראל הנדרשים לעמוד בתנאים מחמירים במסגרת היתרי פליטה לאוויר לפי החוק.
ההיטל נועד להביא להפנמת עלויות חיצוניות ולהוות תמריץ להתייעלות וצמצום הפליטות מעבר לדרישות הקבועות בהיתרי הפליטה. במסגרת עבודה מקצועית כלכלית שנעשתה במשרד להגנת הסביבה, נמצא כי יש קושי מתודולוגי בקביעת ההיטל, וכן בעייתיות בקביעת היטל רק על מקורות פליטה שהם בעלי היתר פליטה, בהטלת היטל פליטה על החומרים המזהמים המרכזיים, וכי יש לבחון הטלת מס על פליטת גזי חממה, בדומה לנעשה במדינות רבות החברות בארגון ה-OECD, שמרביתן אינן מטילות היטל פליטה.
בקביעת מנגנון מיסוי מעין זה נדרשת הלימה בין היקף תחולתו של ההיטל לבין מקורות הפליטה העיקריים שלו, אלא שסעיף 31 לחוק אוויר נקי מאפשר הטלת היטל על מקורות הפליטה טעוני ההיתר בלבד. בנסיבות אלה, הטלת ההיטל עלולה להביא לתוצאה שאינה שוויונית ואף אינה אפקטיבית, שכן לא יהיה ניתן להטיל היטל על מקורות פליטה רלוונטיים.
התיקון לחוק אוויר נקי יאפשר לשרה להגנת הסביבה בהסכמת שר האוצר להטיל היטל על פליטת מזהמים על בעלי מקורות פליטה רלוונטיים, תוך התחשבות בהסדרים פיסקליים אחרים ובאופן שלא יוטל מיסוי כפול ועודף.
 
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "אנחנו רואים לאורך השנים כמה חוק אוויר נקי הוא חוק סביבתי חשוב, שמתפתח כל הזמן ודואג לשמירה על בריאות הציבור, תוך התאמה לנתונים המקצועיים ולטכנולוגיות המתפתחות, באופן שמגדיל את האפקטיביות שלו. נשלים בחודשים הקרובים את הליך העדכון של החוק בכנסת, כך שניתן יהיה להפנים עלויות חיצוניות של זיהום האוויר באמצעות היטל פליטה גם ממקורות שאינם טעוני היתר, ובנוסף, שיבואניות כלי-רכב יכללו נתוני צריכת אנרגיה באופן שקוף, בדומה לנתוני צריכת דלק, וכל רוכש רכב יוכל לקחת בחשבון באופן מושכל את הביצועים הסביבתיים של רכב שהוא רוכש".
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    יוסי
    איזו שטות! 03/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד שמשהו טוב קורה מנסים להרוס?!
    סגור
  • 6.
    אם הם מפרטים צריכת חשמל לק"מ אמיתי - זה טוב לצרכנים
    יסמין 03/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תחשבו - חשמל יותר זול מדלק, אבל גם לחשמל יש עלות, ואתם רוצים לדעת כמה רחוק תוכלו להגיע באיזה מחיר.
    סגור
  • 5.
    מ איפה החשמל
    אנדרס 03/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החשמל המיוצר בישראל הוא חשמל נקי, הזיום אוויר הוא פשוט במקום אחר, אולי שיהיה גם דרגת זיהום - כמה זיום החשמל מייצר לצ100 ק''מ נסיעה
    סגור
  • 4.
    יש לי קולטים על הגג
    יואב 03/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש לי קולטים על הגג שמספקים חשמל לרשת החשמל ואז מבוצע קיזוז מול חברת חשמל כלומר זיהום האוויר שלי הינו 0 מה לעזעזל אתם רוצים ממני?
    סגור
  • 3.
    הראש היהודי ממציא לנו פטנטים...
    אופיר 03/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתי נשלם גם על קליטת חמצן לגוף שלנו ופליטת פחמן דו חמצני?
    סגור
  • 2.
    מדינה ללא תחבורה
    חיים 03/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בקצב הזה לא ייבאו ולא ימכרו כלי רכב בישראל בשל המיסוי לפי צריכת דלק או חשמל. שאלה: האם המיסוי יחול גם על אמצעי תחבורה לשימוש הרבים כמו רכבות, אוטובוסים, מטוסים וכיו"ב?
    סגור
  • 1.
    נתנו לפריקים מנופחים בכסף מתנות חינם
    חוקר 03/2022/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מעניין כמה מתוכם קיבלו סיוע מהמדינה בימי הקורונה. אני מכיר שניים שחושה עצמאיים עם עבירות.
    סגור