רכב

מהפכה בתחבורה הציבורית: הרכבת הקלה בחיפה יוצאת לדרך

משרד התחבורה מפרסם את רשימת הקבוצות שיתמודדו על המכרז הזכייני למימון והקמת הרכבת הקלה בחיפה, מדובר במכרז על היקף של מיליארדי שקלים, במסגרתו תוקם רכבת קלה בין חיפה לנצרת
מערכת ice |  1
הרכבת הקלה (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני)
משרד התחבורה, באמצעות חברת חוצה ישראל, פרסם את המכרז הזכייני למימון, תכנון, הקמה ותפעול של הרכבת הקלה "נופית" בין חיפה לנצרת. המכרז, בהיקף של כ-3 מיליארד שקלים כולל בין היתר הקמת מסילה כפולה לאורך 41 ק"מ, 20 תחנות, רכש קרונות, תשתיות חישמול, איתות ובקרה, הקמת דיפו ומרכז בקרה, רכש צי קרונות, הפעלה ואחזקה של הרכבת הקלה לתקופה של 25 שנים
הקבוצות המעוניינות להשתתף במכרז הזכייני נדרשות להציג את הצעתן עד לתום השנה. הקבוצה הזוכה תוכרז במהלך שנת 2023. עבודות הזכיין יחלו בשנת 2024.
הרכבת הקלה "נופית" תופעל בטכנולוגיה חדשנית ומתקדמת שתאפשר לראשונה בישראל נסיעה במקטעים עירוניים ובינעירוניים, ללא צורך בהחלפת אמצעי תחבורה. הרכבת הקלה תשרת את תושבות ותושבי הצפון ותייצר רצף תחבורתי מהיר ונגיש במטרופולין חיפה ולמרכז הארץ. קו הרכבת יחזק את הישובים בתוואי ובאזור, ינגיש את מרכזי התעסוקה, ירחיב את אפשרויות ההשכלה והפנאי וישפר את איכות חיי התושבים ואת איכות הסביבה.
פרויקט הרכבת הקלה "נופית" מקודם על ידי משרד התחבורה ומנוהל על ידי חברת חוצה ישראל. לפני כחודשיים הודיעה חברת חוצה ישראל על שש הקבוצות אשר אושרו להשתתף במכרז הזכייני, לאחר שערכה בדיקות מקיפות בהקשר למבנה הקבוצות, לרבות עמידתן בדרישות הסף לאיתנות הפיננסית, התואמת פרויקט בסדר גודל זה. כל הקבוצות שאושרו להשתתף במכרז הזכייני מורכבות מחברות בינלאומיות ומקומיות מובילות בתחומן.
הקבוצות המתמודדות למכרז כוללות, כמתבקשת, שחקניות חזקות בתחומי התחבורה והאחזקות בישראל, לצד חבירה לגופי חוץ גדולים:
קבוצה 1: דן - ישראל, CREC - סין, PESA - פולין, SHENYANG - סין, ATM - איטליה
קבוצה 2: שפיר - ישראל, CAF - ספרד, קרן נוי - ישראל
קבוצה 3: מנרב - ישראל, אלקטרה - ישראל,  ALSTOM - צרפת, אלייד - ישראל
קבוצה 4: COMSA  - ספרד, GLOBALVIA - ספרד, JSC Transmashholding - רוסיה, לסיכו - ישראל
קבוצה 5: מאיר - ישראל, אפקון - ישראל, CRRC - סין, CRCC - סין
קבוצה 6: שיכון ובינוי - ישראל, אגד - ישראל, STADLER - שוויץ, HITACHI - יפן ואיטליה, TEXMACO - הודו,  DOWNER - אוסטרליה
במקביל לפרסום המכרז מקדמת חוצה ישראל את עבודות הביצוע לאורך התוואי במספר מוקדים כמפורט: מתחם הדיפו באזור התעשייה בקריית אתא, מתחם תחנת קרית הממשלה בנוף הגליל ומתחם מרכזית המפרץ בחיפה ובמתחמים נוספים. בחצי השנה האחרונה פרסמה החברה שלושה מכרזי תכנון-ביצוע DB (DESIGN BUILD) בהיקפים נרחבים לביצוע גשרים ומנהרות לאורך התוואי, בהיקף כולל של כמיליארד שקלים.
 
אורכו של קו הרכבת הקלה "נופית" הוא כ-41 ק"מ והוא יחל בתחנת מרכזית המפרץ בחיפה, יעבור דרך קרית אתא (כביש 781 החדש), לאורך כביש 79 בסמוך לשפרעם, ריינה, ביר אל מכסור, יחצה את נוף הגליל ויסתיים בעיר נצרת. בקו יוקמו 20 תחנות איסוף והורדה, מסופי תחבורה וחניוני "חנה וסע", מתחם דיפו ומרכז בקרה ושליטה. בקו יפעלו מעל 30 רכבות במהירות של עד 100 קמ"ש ובתדירות נסיעה מרבית של כל ארבע דקות. על פי התחזית, מספר הנוסעים ביום יעמוד על כ-100,000.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "הקמת מערכות הסעת המונים היא משימה לאומית קריטית לפיתוח של מדינת ישראל. רכבת קלה בגליל תאפשר לחזק את האזור כולו, כלכלית ובכלל ותמשיך את מגמת ההשקעה בנגב ובגליל כחלק משינוי סדר העדיפויות שאנחנו מקדמות ומקדמים. רק"ל נופית תרחיב את אפשרויות התעסוקה והדיור, תחבר בין יישובים ותפתח את צפון הארץ. החברות שניגשות למכרז חייבות לדעת שהמשימה שעומדת לפניהן מורכבת וקשה, והציפיה היא לעמוד בה לאורך כל הדרך למען הציבור הישראלי".
מנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכל פרנק: "הרכבת הקלה נופית תביא בשורה לתושבי הצפון, ככלי הסעת המונים מהיר, אמין ותדיר. גם הפרויקט הזה מממש את מדיניות משרד התחבורה לתעדף את התחבורה הציבורית. פרסום המכרז הזכייני, ששותפות לו חברות מובילות בתחומן בעולם, יבטיח יכולות הקמה ותפעול גבוהות לרווחת כמאה אלף נוסעות ונוסעים ביום. אני מאחלת הצלחה לחברת חוצה ישראל, שמנהלת את הפרויקט מטעם משרד התחבורה".
מנכ"ל חוצה ישראל, דן שנבך: "פרויקט 'נופית' הוא אחד מפרויקטי הדגל של החברה אשר מנהלת פרויקטים לאומיים בתחום התחבורה הציבורית ברחבי הארץ. פרסום המכרז הזכייני הוא אבן דרך חשובה בקידום פרויקט מורכב זה. עד כה עסקה חוצה ישראל בתכנון ותיאום הפרויקט על כל מורכבויותיו וקידמה עבודות ביצוע להכנת תוואי הרכבת הקלה. בשנה הקרובה תמשיך החברה לקדם את ההליך הזכייני ולהתקדם בעבודות הביצוע. ניסיונה הרב של החברה בניהול פרויקטים זכייניים גדולים ומורכבים מאפשר לה לנהל את הפרויקט ביעילות ובאיכות גבוהה ללא פשרות, תוך עמידה קפדנית בלוחות זמנים".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    רק"ל נופית
    הרומני 04/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל ארבע דקות? תראו לי בעולם קו פרברי שיוצא כל ארבע דקות שיש לך 30 רכבוות שהמסלול 41 קילומטר סבבה?
    סגור