משפחת פרופר: המייסדים של אסם ומהמשפחות העשירות בישראל

היא הכירה לישראלים את הבמבה (שיוצר בהצלחה בכלל בטעם גבינה), הפתיתים ושקדי המרק, והפכה את אסם לאחד החברות המזון המשגשגות בישראל. מי את משפחת פרופר?
מערכת ice | 
דן וגד פרופר (צילום פלאש 90/ מרים אלסטר, משה שי)
משפחת פרופר, מהמשפחות העשירות בישראל, מזוהה בעיקר עם המותג אסם. המשפחה הייתה לאוך עשרות שנים מבעלות השליטה בחברת המזון הוותיקה, שנמכרה לנסטלה. הונה של המשפחה, מוערך בסכום של כ-650 מיליון דולרים.
הדור הראשון
אויגן פרופר, אבי המשפחה נולד ב-1911 בעיר טפליצה שבצ'כיה. אביו, אדווארד, היה הראשון להקים מפעל איטריות בעיר, כשהבן למד מקרוב את העסק. ב-1932 נפטר אדווארד, ואויגן הצעיר נדרש לקחת את המושכות. ב-1935 עם סיפוח חבל הסודטים על ידי אדולף היטלר וגרמניה הנאצית, עזב פרופר את טפליצה בדרך לפראג ומשם לארץ ישראל.
את הפרק החדש בחייו פתח פרופר בסוף אותו עשור, כשהתיישב בתל אביב והמשיך את מורשת אביו. באותה התקופה בנה מכונה לייצור אטריות, וביחד עם שותפו ד"ר פרנץ קליין, הקים את הדגן – מפעל מקומי לייצור אטריות. על רקע החלטת המפקח על המזונות להנהיג קיצוב בקמח החליטו פרופר וקליין לאחד כוחות עם מתחריהם – יעקב לורש, שמשון וילמרסדורף, עזריאל וייל, משה קצמן ואליהו חרפק – מהלך שהוביל להקמת אסם, או בשמה הרשמי: "אסם – איחוד בתי חרושת לאיטריות בארץ ישראל בע"מ".
בימי תקופת הצנע, פנה ב-1951 ראש ממשלת ישראל, דוד בן גוריון, לפרופר וראשי אסם בבקשה למצוא תחליף לאורז, שהיה אז במחסור. מכאן, נוצרו הפתיתים האפויים בצורת אורז, אשר זכו לשם המתבקש "אורז בן-גוריון".
עם פיתוח מוצרים כמו שקדי מרק, בייגלה ואבקות פודינג, החלה אסם במחצית השנייה של שנות ה-50 לייצא את מרכולתה גם מעבר לים. ב-1959 הקים פרופר באנגליה חברה לשיווק מוצרי אסם אשר מנכרו לחברות מקומיות מובילות דוגמת מרקס אנד ספנסר, סיינסבורי וטסקו.
בשנות ה-60 פותח המוצר שיהפוך לאחד הפופולריים ביותר בישראל: במבה. בתחילה הוא יוצר דווקא בטעם גבינה, ובשל התגובות הצוננות, הוחלט לאמץ את הצעת אחד ממנהלי החברה ולצפות את החטיף בחמאת בוטנים – צעד שהתגלה כהברקה. ב-1977 זכה אויגון פרופר בפרס התעשייה מטעם התאחדות התעשיינים.
בשנת 1981, בהיותו בן 70, הודיע פרופר על פרישותו מתפקיד מנכ"ל אסם – זאת בהתאם להנחייתו לפיה מנכ"ל יוכל לכהן רק עד גיל זה. שני בניו דן הבכור (יליד 1941) וגד (יליד 1944), מונו למנכ"לים משותפים בחברה. ב-1986 נפטר אויגון פרופר, כשמפעל חייו הוא מתשלובות המזון הפרטיות הגדולות והמשגשגות בישראל.
הדור השני
דן פרופר סיים לימודי תואר ראשון בהנדסה כימית ובהנדסת מזון בטכניון, והשתלב בהדרגה בעסק. ב-1968 הוא נבחר לנהל את המפעל בבני ברק ובאותה שנה גם הוביל את פיתוח הביסלי, עוד אחד ממוצרי הדגל של אסם. בשנים 1986-1981, כיהן דן פרופר כמנכ"ל משותף יחד עם גד, ולאחר שעזב את החברה לתקופה קצרה לטובת עסקים פרטיים, הוא שב לאסם ובין 1987 ל-2006 שימש כמנכ"ל יחיד.
ב-1992 בהובלת דן פרופר הונפקה החברה בבורסה בתל אביב. הוא היה גם זה שניהל את המגעים מול קונצרן נסטלה על רכישת אסם. המהלך שהחל ב-1996 עם רכישת 10% ממניות החברה, צבר תאוצה במהלך העשורים הבאים, והושלם באופן סופי ב-2016 כשאסם חדלה להיות חברה ציבורית והפכה לחברה פרטית בבעלות נסטלה.
לצד ניהול אסם, כיהן פרופר בין היתר כנשיא התאחדות התעשיינים, כמו גם כיו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים. ב-1990 נבחר פרופר לקבל את פרס התעשייה בקטגוריית המזון וב-1999 הוענק לו תואר ד"ר של כבוד מטעם הטכניון בזכות תרומתו לכלכלה ולתעשייה הישראלית. במסגרת תחרות "קקטוס הזהב" ב-2005 ניתן לפרופר פרס מפעל חיים בשיווק ובפרסום.
גד פרופר הוא בעל תואר ראשון בכלכלה מהאוניברסיטה העברית בירושלים ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב. ברשימת התפקידים בהם הוא נושא: יו"ר גד-פרו השקעות בע"מ וחברות הבת שלה (העוסקות בנכסים פרטיים, השקעות בתעשייה ובפרויקטים לפיתוח נדל"ן), יו"ר מועצת המנהלים של לוריאל ישראל, יו"ר לשכת המסחר והתעשייה של ישראל והאיחוד האירופי, קונסול הכבוד של ניו זילנד בישראל  וזו רק רשימה חלקית.
גד פרופר הוא בעל לא פחות מ-3 אותות אבירות: מטעם מלכת אנגליה, מטעם נשיא צרפת ומטעם מושלת ניו זילנד. ב-2021 הוענק לו פרסם מפעל חיים מטעם התאחדות התעשיינים.
על המוניטין שצברה משפחת פרופר לדורותיה בתעשייה הישראלית תעיד גם העובדה שבשנת 2011 העניקה לה התאחדות התעשיינים אות הוקרה על מפעל חיים, להנצחת זכרו של אויגן פרופר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה