איזי שרצקי: המיליונר מאיתוראן שהחליט להשקיע בפריפריה וזכה בפרס ישראל

הוא בנה את הונו מטכנולוגיה, החליט להקדיש חלק נכבד מהכסף לפיתוחה של קריית והוביל את מועדון הכדורגל המקומי לאליפות היסטורית. מי אתה איזי שירצקי?

מערכת ice | 
איזי שרצקי, הבעלים של איתוראן ועירוני קריית שמונה (צילום יוסי זליגר, פלאש 90)
יחזקאל (איזי) שרצקי, יליד 1946, הוא איש עסקים, בעל השליטה בחברת איתוראן ופילנתרופ. בעולם הספורט הישראלי הוא מוכר בעיקר כבעלים של מועדון הכדורגל עירוני קריית שמונה. ב-2022 הוענק לו פרס ישראל על תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. נכון להיום, הונם של שרצקי ומשפחתו מוערך בכ-268 מיליון דולרים.
ביוגרפיה עסקית
שרצקי גדל בתל אביב. הוריו, בתיה ושמחה הם ניצולי שואה. בילדותו ובנערותו שיחק כדורגל בקבוצות הצעירות של מכבי תל אביב ומכבי רמת עמידר, ופרש ממשחק פעיל עם גיוסו לצה"ל. בהמשך הוא עוד הוא עוד ישוב לענף, הפעם במשבצת הבעלים.
עם סיום השירות הצבאי עבד שרצקי מספר שנים במשרד החקירות של אביו, וב-1967 לקח את המקצוע עוד צעד קדימה כשייסד את חברת "מוקד חקירות", בה החזיק  עד שנות ה-90.
באמצע אותו עשור, רשם שרצקי נקודת ציון משמעותי בקריירה העסקית שלו, כשקבוצת משקיעים בהובלתו רכשה מתדיראן את השליטה באיתוראן – מהחברות המובילות בכל הנוגע לשירותי איתור ומיגון לרכב ולנהג. בשנת 1998 הונפקה איתוראן בבורסה לניירות ערך בתל אביב ו-2005 בנאסד"ק. את החברה מנהלים בניו של שרצקי, אייל וניר, כשהבן הצעיר גיל, משמש גם הוא בתפקידים בכירים. שרצקי עצמו משמש כנשיא. נכון ליוני 2022 נסחרת איתוראן בבורסה בניו יורק לפי שווי חברה של 482 מיליון דולרים.
את גבולות הגזרה העסקיים, לא מהסס שרצקי להרחיב תוך כדי תנועה, כך למשל ב-2019 השקיע סכום של כמיליון שקלים בקנביט – חברה הפועלת בתחום הקנאביס הרפואי. שרצקי הוא גם בעל מניות בחברת אלרן נדל"ן.
עולים לצפון
שרצקי נשוי למדי ומתגורר בתל אביב. את שעות הפנאי הוא מקדיש בין היתר לפעילות ספורטיבית: הליכות בחוף הים ושחייה.
לצד פעילותו העסקית, החליט כאמור שרצקי להשקיע מהונו לקידום הפריפריה, ואת העיר קריית שמונה הוא לקח כפרויקט אישי. כך, בסוף שנות ה-90, על רקע הקטיושות שנורו על העיר מלבנון, החל שרצקי להזרים אליה כספים. זה התחיל במוסדות קהילתיים – ובהם הקמת בית התמחוי "בית בתיה" שנקרא של שם אימו – והמשיך גם לענף הכדורגל. קבוצות הכדורגל העיר הפועל ומכבי אוחדו למועדון אחד – עירוני איתוראן קריית שמונה, ומכאן הכיוון היה אחד: מעלה.
הקבוצה המאוחדת של העיר העפילה במעלה הליגות, ובעונת 2006-2007 שיחקה לראשונה בתולדותיה במסגרת ליגת העל. בעונת 2011-2012 רשם המועדון את גדול הישגיו: אליפות היסטורית. בנוסף, כולל ארון התארים גם גביע מדינה, 2 גביעי הטוטו וגביע אלוף האלופים. בריאיון לישראל היום מ-2020, סיפר שרצקי כי השקיע במועדון כ-350 מיליון שקלים: "וזה רק על הקבוצה, בלי להביא בחשבון את שאר התמיכות בקריית שמונה לאורך השנים"
אולי בזכות הרקע המקצועי ככדורגלן עבר, בנה לעצמו שרצקי מוניטין של בעל בית שנוטה להתערב בהחלטות המקצועיות בקבוצה, עניין שהוביל לא פעם לחיכוחים בינו ובין המאמנים שעבדו תחתיו. בתוכנית הסאטירה "בובה של לילה" המלווה את הכדורגל הישראלי, הוקדשה לשרצקי הצבעוני דמות מיוחדת, אותה מגלם ירון ברלד. 
בזכות פעילתו הענפה לפיתוח הפריפריה זכה שרצקי ב-2022 בפרס ישראל. באותה השנה הוא קיבל גם פרס מפעל חיים בספורט במסגרת חגיגות 65 להקמת מכון וינגיט. כמו כן הוענק לו בראשית העשור שעבר פרס יגאל אלון למעשה מופת חלוצי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה