קריירה ולימודים

מה ההבדל בין חברה לעוסק מורשה?

אם חשבתם להקים חנות, מסעדה או למכור מוצר ייחודי, עליכם לבחון איזה מבנה תאגידי הוא הכי מתאים עבור המטרה שלכם. לכן הכנו לכם מדריך שיסביר לכם מה ההבדל בין חברה בע"מ לעוסק מורשה

מערכת ice | 
דוחות (צילום pexels)
ההבדל העיקרי בין חברה לעוסק מורשה
כל אחד שרוצה לפתוח עסק עצמאי יכול להירשם במשרדי מע"מ כעוסק מורשה. במסגרת ניהול העסק יהיה עליו להקפיד להוציא חשבונית לכל מכירה ולצרף את תוספת המע"מ. בנוסף יהיה עליו להגיש דו"ח הכנסות במועד שנקבע על ידי רשויות המס.
לעומת זאת, אדם או קבוצת אנשים המעוניינים להקים חברה יצטרכו להירשם אצל רשם החברות ולקבל ממנו אישור הקמה. עליהם יהיה להציג פירוט כיצד תתנהל החברה ומי יהיו בעלי התפקידים בה. חוץ מבעלי התפקידים, לחברה גם יהיו בעלים (בעלי מניות).
ההבדל העיקרי בין שני הגופים הוא האחריות של בעל העסק. העוסק המורשה הוא גם בעלי העסק ובעקבות כך האחריות של העסק היא על גבו בלבד. בחברה לעומת זאת, יש אחריות שונה לבעלי החברה לבין בעלי התפקידים בתוך החברה - במקרה שהחברה לא מצליחה להמריא האחריות תהיה בדרך כלל של בעלי התפקידים, אך האחריות על חובות החברה תהיה על הבעלים.
בנוסף, חברה יכולה לעבור הנפקה ולהיסחר בבורסה - מה שעסק פרטי לא יכול.
עלויות ומיסוי
מבחינה פיננסית יש יתרון להקמת חברה משום שזה חוסך בתשלומי המס. עוסק מורשה חייב במס על כל הרווחים שלו, כך ששיעור המס יכול להגיע עד ל-45% מסך הרווחים שלו, לעומת מס חברות שעומד כיום על 23%. 
מצד שני, חברה חייבת בתשלומים אחרים כמו אגרה שנתית, תשלום לעו"ד ורואי חשבון, ובנוסף, עלויות תפעול של חברה בדרך כלל יותר יקרות מעלויות תפעול של עסק פרטי.
 
עוסק מורשה נחשב לעסק שמחזור העסקאות שלו עולה על הסכום שהוגדר על ידי רשות המיסים (נכון ל2016 הסכום הוא 99,006 שקל). כלומר, עד סכום זה הוא נחשב לעוסק פטור. מרגע שעסק הוגדר כעוסק מורשה הוא חייב לגבות מע"מ מהלקוחות שלו, ואת המע"מ הזה הוא רשאי לקזז מול המע"מ המשולם על ידו לספקים (מע"מ עסקאות מול מע"מ תשומות).
ההבדל בפן המשפטי
מבחינה משפטית, חברה היא ישות בפני עצמה, היא תובעת ונתבעת בשם שלה. לעומת זאת, עוסק מורשה בבית המשפט הוא האדם עצמו, בעל העסק. לכן במקרה של חובות ועיקולים, יוכלו לדרוש ממנו לשלם או לעקל מרכושו הפרטי. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה