כסף וצרכנות

מחירי הפירות והירקות מזנקים: רגע לפני ליל הסדר - הרשימה המלאה

החקלאות הישראלית עולה לנו יותר? עלות עגבניות הגיעה ל-14.9 שקל לק"ג, מלפפונים יעלו 7.9 שקל לק"ג. המצב בגזרת הפירות חמור אף יותר, כאשר מחיר האפרסקים הגיע כמעט ל-50 שקל לק"ג. נראה כי תוצרת כחול-לבן אמנם טרייה בהרבה, אולם עולה לצרכן הישראלי לא מעט. איך מסבירים את המצב במשרד החקלאות?
מערכת ice |  2
פירות (צילום Magma Images)
רגע לפני ליל הסדר, ובצל המשבר בענף החקלאות הישראלית והמחסור בידיים עובדות בענף מאז החלה המלחמה ב-7 באוקטובר, נראה כי מחירי הפירות והירקות מרקיעים שחקים. על פי נתונים שפורסמו אתמול (שישי) עלות עגבניות תוצרת הארץ זינקה ל-14.9 שקל לק"ג. מחיר הפלפל זינק והגיע ל-15.9 שקל לק"ג, וגם זה של הקישוא עלה מ-9 שקלים לק"ג לפני כמה שבועות ל-12.9 שקל.
מחיר המלפפון עלה במעט ל-7.9 לק"ג, ומחירי הפירות תוצרת הארץ רושמים נתונים מדאיגים יותר: 17.9 שקל לק"ג אגס גלילי, 49.9 שקל לק"ג אפרסק, 52 שקל לק"ג ענבים, 36.6 לק"ג אפרסמון שכבר לא בעונה. ירקות ופירות מיובאים מטורקיה ומירדן יעלו לכם פחות באופן משמעותי, ובמשרד החקלאות הסבירו לדה מרקר שאין להם עדיין נתונים בנוגע לפערי האיכות והמחיר, בין תוצרת מקומית למיובאת.
 
תוצרת כחול-לבן אמנם טרייה יותר, ומהווה תמיכה בתעשייה המקומית, אלא שמחירה עולה בהתמדה,. מנגד, תוצרת חוץ ובפרט טורקיה, זולה משמעותית בדרך כלל. בשנים האחרונות נעשו כמה מהלכים לפתיחת שוק הפירות והירקות ליבוא, כדי להביא להגדלת ההיצע, הגברת התחרות והורדת מחירים כוללת. לפני כשנתיים, ביולי 2022, אישרה הכנסת את הרפורמה שקידמו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר.

המחיר זינק ל-15.9 שקל לק"ג. פלפל (צילום: יוסי אלוני/פלאש 90)
על פי הדיווח בדה מרקר, במסגרת הרפורמה הוחלט על הפחתת המכסים על יבוא פירות וירקות לכ-10% משיעורם עד אותה תקופה. עוד נקבע כי בנוסף לשיעור זה יופחת המכס על יבוא דבש ושמן זית. בתמורה אמורים היו החקלאים לקבל חבילת מענקים בשווי כ-2 מיליארד שקל לצד הגנה על מחיר המים ומכסות מוגדלות של עובדים זרים, כדי לאפשר להם תחרות הוגנת ולשמור על התוצרת המקומית.
 
כמו כן, הוסכם שהממשלה תעביר את חוק סימון ארץ המקור, כדי שהקונה יוכל לבחור אם לקנות תוצרת הארץ או זרה, וחוק עידוד השקעות הון בחקלאות. בעקבות האישור, טוענים החקלאים, השוק נפתח ליבוא חופשי, אבל הצד השני של המשוואה, שנועד לפצות אותם, לא מולא. לטענתם, למרות ההבטחות הם לא קיבלו את התמיכה המתחייבת, ואת ההשלכות כולנו מרגישים היטב בכיס.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    כתבה של נבלות
    שי 04/2024/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדוע מאשימים את החקלאים. חלק נכבד מהמדפים הם יבוא , מדוע הם לא זולים. כתבה לא אמינה, תבדקו כמה מקבל החקלאי הישראלי
    סגור
  • 1.
    ??
    רפאלה 04/2024/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה אנחנו כל כך מפחדים מתוצרת חקלאית מיובאת?
    סגור